• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41419
+
-

بازار سوت و کور لوازم خانگی

با وجود ممنوعیت واردات برخی اقلام لوازم خانگی‌، شرکت‌های داخلی نیز به صورت قطره‌چکانی کالا توزیع می‌کنند

بازار
بازار سوت و کور لوازم خانگی

علی خاموش|‌   یزد- خبرنگار: 

 قیمت لوازم خانگی در بازار یزد از ابتدای امسال افزایش چشمگیری داشته است؛ افزایش قیمتی که اگرچه در ابتدا موجب رونق کاذب بازار شد، در یکی - دو ماه اخیر بازار را به کما برده و نه از خرید خبری است و نه از فروش. از یک طرف، کاهش نرخ ارز توقع کاهش قیمت را برای مردم پدید آورده و از طرف دیگر، فروشنده‌ها ادعا می‌کنند که اجناس را در گرانی خریده‌اند و امکان کاهش قیمت وجود ندارد.


قیمت بالای کالای ایرانی

در شرایطی که بسیاری از مسئولان افزایش قیمت محصولات خارجی را یک فرصت برای فروش کالاهای ایرانی می‌دانند و می‌گویند افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی با همه عوارض اقتصادی و اجتماعی آن تا حدودی موجب رونق گرفتن فروش تولیدات داخلی شده، واقعیت بازار این است که قیمت لوازم خانگی داخلی هم در مقایسه با کالاهای مشابه خارجی چندان پایین نیست.

دلیل آن این است که کارخانه‌های لوازم خانگی داخلی کشور نیز عمدتاً مونتاژ‌کنندگان قطعات خارجی هستند و کمتر کالای ایرانی در صنعت لوازم خانگی وجود دارد که صددرصد یا حتی اکثر قطعات آن تولید داخل بوده باشد.
به تبع مونتاژی و وابسته بودن صنایع لوازم خانگی، گرانی قطعات وارداتی و توقف واردات مواد اولیه باعث شده است که هم قیمت تمام‌شده لوازم خانگی داخلی مانند مشابه‌های خارجی بالا برود و هم عرضه تولیدات داخلی به ‌دلیل کمبود قطعات با اختلال و کاهش مواجه شود. 

حتی برخی از فروشندگان از برابری نسبی قیمت تولیدات داخلی با خارجی‌ها صحبت می‌کنند و می‌گویند که چون داخلی‌ها هم مثل خارجی‌ها 2 - 3 برابر گران شده‌اند، همچنان اگر خریداری باشد، باز هم متقاضی برای تولیدات خارجی بالاست. این فروشندگان می‌گویند که در کنار افزایش قیمت تمام‌شده، توقف واردات و کاهش عرضه و کمبود موجودی انبارها هم قیمت‌ها را تشدید کرده و بازار را راکد کرده است. 


کاهش عرضه

یکی از فروشندگان لوازم خانگی استان یزد از بدقولی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی از تأمین بازار پس از ممنوعیت واردات این کالا خبر می‌دهد و می‌گوید: اکنون که واردات کم شده، تولیدکنندگان به بهانه کمبود مواد اولیه تولید، میزان عرضه را کاهش دادند. 

«محمد عظیمی» می‌افزاید: هم‌زمان با افزایش نرخ ارز در ماه‌های قبل، در کنار گران شدن قیمت انواع مواد غذایی، گوشی تلفن همراه و انواع لوازم خانگی گران و نایاب شد. خانواده‌هایی که برای تهیه جهیزیه نیاز ضروری به تهیه لوازم برقی مانند یخچال، لباس‌شویی و اجاق گاز ایرانی یا خارجی داشتند به‌شدت دچار مشکل شدند، به طوری که ما فروشندگان به دلیل این‌که شرکت‌ها کالاهایشان را نمی‌فروشند از فروش برخی کالاهای موجود در فروشگاهمان خودداری کرده‌ایم، چون در صورتی که جایگزینی نداشته باشیم مجبور به تعطیلی مغازه می‌شویم و در حال حاضر، کاملا سردرگم هستیم و این شرایط برای ما بازی دو سر باخت است.


گرانی شدید در بازار لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌ خانگی یزد از رکود کامل بازار لوازم خانگی در استان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: در بازار ایران، زمانی که قیمت اجناس افزایش پیدا می‌کند، مردم به بازار هجوم می‌آورند و در همین زمان است که علی‌رغم تقاضای بالا روند عرضه کاهش پیدا می‌کند تا این موضوع سبب رشد فزاینده قیمت‌ها شود و در نتیجه، زمانی که بازار از تلاطم می‌افتد و قیمت‌ها تا حدودی ثبات پیدا می‌کند، بازار دچار رکود شدیدی می‌شود.

«محمدهادی قیامت» می‌افزاید: در حال حاضر، به دلیل افت تلاطم بازار ارز، قیمت‌ها ثبات نسبی پیدا کرده است و به دلیل این‌که مردم در ایام التهاب اجناس خود را خریداری کرده‌اند به نظر می‌رسد اکنون نقدینگی بین مردم وجود ندارد تا خرید کنند. همچنین افزایش 100 تا 200 درصدی قیمت لوازم خانگی در سال جاری بی‌تاثیر نبوده است.

وی در ادامه از تمایل تولیدکنندگان لوازم خانگی برای افزایش 30 تا 40 درصدی محصولات خود خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: با ممنوعیت واردات برخی اقلام لوازم خانگی‌، شرکت‌های داخلی نیز به صورت قطره‌چکانی اقدام به توزیع کالا می‌کنند و با هر بار توزیع 10 درصد به قیمت‌ها اضافه می‌کنند.

قیامت با بیان این‌که این تصور که قیمت‌ها به صورت ثانیه‌ای و با تغییر نرخ دلار در یزد تغییر می‌کند تصور غلطی است می‌گوید: قیمت‌ها با توجه به قیمت روز کارخانه‌ها فروخته می‌شود. وی اظهار می‌کند: بیشتر ناراحتی مردم از این است که اجناسی که قیمتشان افزایش یافته جدید نیستند، بلکه اجناس قبلی هستند که یک بار سود بر آنها اعمال شده و با بالا رفتن قیمت دلار بار دیگر بر قیمتشان افزوده شده است.


فعالیت 1050 فروشگاه لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی یزد در ادامه می‌گوید: در حال حاضر، 1050 فروشگاه در 8 رسته به فعالیت می‌پردازند. قیامت درباره رسته‌‌ها می‌گوید: فروشندگان صنف در 8 رسته چینی و بلور، صنایع دستی، صوتی و تصویری، سمساری و امانت‌فروشی، ظروف کرایه، یخچال‌های ویترینی، ظروف آشپزخانه و ظروف منبت‌کاری فعالیت می‌کنند. وی با اشاره به مشکلات اعضای این صنف می‌گوید: تقویت منابع درآمدی و افزایش قدرت خرید مردم راهکار اصلی نجات بسیاری از صنوف و فعالان این صنف است.

این مسئول عنوان می‌کند: تعامل نهادها و سازمان‌های دولتی مانند شهرداری، اتاق اصناف و اماکن با واحدهای فعال به‌خصوص تازه‌کارهای این صنف و استفاده از انعطاف‌های قانونی راهکار دیگری است.  قیامت ادامه می‌دهد: پرهیز اداره‌های مربوطه از نگاه تنگ‌نظرانه و استفاده از اختیارات قانونی بخش زیادی از مشکلات واحدهای فروش لوازم خانگی را برطرف می‌کند. وی با بیان این‌که در مبارزه با قاچاق در واحدهایی که پروانه کسب دارند بازرسی‌ها و نظارت‌های ویژه‌ای صورت می‌گیرد می‌گوید: مقدار کالاهای قاچاق در استان یزد کم است و در این مورد مشکل چندانی نیست. 

قیامت درباره سود قانونی لوازم خانگی می‌گوید: برای اجناس زیر 100 هزار تومان این سود 10 درصد و برای اجناس بالای 100 هزار تومان 7 درصد است. همچنین سود چینی و بلور خرده‌فروشی 17 درصد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید