• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41411
+
-

تورم مرکزی؛ پایین‌تر از نرخ کشوری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مرکزی: نرخ تورم این استان در یک سال اخیر 7/14 درصد برآورد شده است

بازار
تورم مرکزی؛ پایین‌تر از نرخ کشوری

مریم جباری|  اراک- خبرنگار:


در چند سال اخیر و با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور‏‏‏، قشر کارگری بیشتر از دیگر اقشار جامعه از این امر آسیب دیده است. در حالی که تورم با خود گرانی می‌آورد‌، به باور کارشناسان، در چند سال اخیر افزایش حقوق کارگران با میزان نرخ تورم کشور همخوانی نداشته و این باعث آسیب‌پذیری هر چه بیشتر این قشر شده است.

 این در حالی است که مرکزی یکی از استان‌های‌ کارگری و صنعتی کشور به حساب می‌آید که شغل اکثر مردم آن را کارگران تشکیل می‌دهند و با توجه به نرخ تورم‏، درآمد خانوارهای شهری استان مرکزی از میانگین کشوری پایین‌تر است و با توجه به جایگاهی که در بخش صنعت کشور دارد، در رده یازدهم کشور قرار گرفته است.

 درآمد سالانه خانوارهای شهری استان مرکزی بر اساس مستندات حدود 200 میلیون ریال برآورد شده، در حالی که متوسط درآمد در کشور 260 میلیون ریال است. نرخ تورم در استان نیز در ماه‌های اخیر با نوسانات متغیر کشوری همراه بوده است و گرانی بر استان مرکزی سایه افکنده است. 


افزایش 14 درصدی نرخ تورم در آبان 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی نیز در این رابطه به همشهری می‌گوید: نرخ تورم در استان مرکزی از آبان سال گذشته تا آبان امسال (یک سال اخیر) 7/14 درصد برآورد شده‏، در حالی که نرخ تورم کشور در همین مدت 6/15 درصد بوده است.

«رقیه یادگاری» بیان می‌کند: علاوه بر تورم 12 ماه اخیر و افزایش قیمت‌ها در بازار، یک تورم نقطه به نقطه نیز وجود دارد که در آن میزان تورم آبان امسال با آبان سال گذشته مقایسه می‌شود که در استان مرکزی 5/34 درصد افزایش نرخ تورم را شاهد بودیم.

وی ادامه می‌دهد: در بخش اقلام خوراکی از آبان سال 96 تا آبان امسال 18 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم که این میزان در کشور 20 درصد بوده است. همچنین در تورم نقطه به نقطه در استان در آبان امسال در مقایسه با آبان سال گذشته 5/44 درصد افزایش وجود داشته که این رقم در کشور 5/48 درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی می‌افزاید: در حوزه مسکن نیز تورم مرکزی 1/6 درصد بوده که این رقم در کشور 3/12 درصد رشد و افزایش را نشان می‌دهد.

یادگاری در زمینه تورم نقطه به نقطه در حوزه مسکن در مرکزی اظهار می‌کند: تورم نقطه به نقطه در استان در بخش مسکن 8/11 درصد افزایش داشته که در کشور این میزان تورم 21 درصد برآورد شده است.

وی می‌گوید: در حوزه بهداشت در آبان امسال 4/14 درصد افزایش تورم وجود داشته که میزان تورم در کشور 6/11 درصد بوده است. همچنین وضعیت استان در تورم نقطه به نقطه در حوزه بهداشت 4/19 درصد و وضعیت کشور در این بخش 8/20 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

یادگاری در ادامه با بیان اینکه دولت قطعاً به دنبال کاهش قیمت‌هاست، ادامه می‌دهد: متأسفانه با نوسانات قیمت ارز و جهش ناگهانی در این بخش شاهد افزایش قیمت‌ها بوده‌ایم. این در حالی است که کالاهای داخلی نیز با توجه به اینکه در تأمین مواد اولیه در برخی از موارد وابسته به واردات هستند در ماه‌های اخیر افزایش قیمت داشته‌اند.

وی می‌افزاید: امیدواریم با سیاست‌های حمایتی دولت و تدابیر اتخاذشده، شاهد کاهش نرخ تورم در استان و کشور باشیم. البته با توجه به ثبات قیمتی که در ارز ایجاد شده، این مسئله چندان دور از ذهن نیست.


تشدید بازرسی‌ها در استان مرکزی

نایب‌رئیس اتاق اصناف استان مرکزی نیز می‌گوید: تیم‌های بازرسی اصناف، به صورت مداوم بازرسی‌های لازم به منظور جلوگیری از ارائه کالا توسط فروشندگان با قیمت غیرواقعی به خریداران را با جدیت انجام می‌دهند.«مجید بسطامی» بیان می‌کند: البته برخی از فروشندگان از شرایط افزایش نرخ تورم در کشور و استان به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند و قیمت‌ها را تغییر می‌دهند و نمی‌توان این مسئله و تعداد پرونده‌هایی را که به تعزیرات ارجاع می‌شود کتمان کرد.

وی ادامه می‌دهد: تقریباً 9 بازرس در این بخش فعالیت دارند که در قالب 4 تیم بازرسی از مغازه‌ها سرکشی می‌کنند. به‌تازگی نیز 10 نیرو به‌کار گرفته شده که 7 نفر بازرس و 3 نفر نیروی اداری هستند، اما با این حال با توجه به تعداد مغازه‌ها باز هم با کمبود نیرو مواجهیم.

 نایب‌رئیس اتاق اصناف استان مرکزی می‌ا‌فزاید: شکایات مردمی که از طریق سامانه 3820 به دست ما می‌رسد، با جدیت پیگیری و رسیدگی می‌شود. حدود سه‌چهارم این موارد در اتاق اصناف و اتحادیه‌ها با توجه به اینکه دارای کمیسیون شکایات هستند، به مصالحه می‌انجامند و یک سوم باقیمانده به تعزیرات ارسال می‌شوند.

بسطامی اظهار می‌کند: از ابتدای سال تاکنون با بازرسی‌های انجام‌شده 416 پرونده به تعزیرات ارجاع شده است. همچنین 534 مورد در واحد شکایات بررسی و حل و فصل شده که این میزان تخلفات بیشتر در حوزه 4 خلاف صنفی از جمله کم‌فروشی، گران‌فروشی، تقلب و احتکار بوده است.


نشانه‌های ثبات قیمت در بازار 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی می‌گوید: افزایش نرخ کالاها در این استان از سوی سازمان‌های حمایتی تهران انجام می‌شود و اگر این افزایش قیمت در موارد خاص باشد، کمیسیون نظارت استان می‌تواند ورود کند و افزایش قیمت را انجام دهد.
«سعید فرخی» بیان می‌کند: افزایش نرخ تورم در مرکزی از نرخ تورم در کشور تبعیت می‌کند و ما تمامی تلاش خود را کرده‌ایم که در این زمینه از میانگین کشوری بالاتر نرویم.

وی در زمینه تغییر قیمت اجناس توسط برخی از فروشندگان با توجه به اینکه خرید کالا مربوط به قبل از افزایش قیمت‌ها بوده، می‌افزاید: در این بخش با افزایش بازرسی‌ها و تعداد تیم‌های بازرسی تلاش کرده‌ایم مانع از سوءاستفاده و افزایش قیمت‌ها شویم. البته نمی‌توانیم بگوییم تا پایان سال 97 شاهد افزایش و یا کاهش نرخ تورم در استان هستیم، چون اصلا قابل پیش‌بینی نیست. این مسئله از متغیرهای کلان کشوری تبعیت می‌کند، اما در چند روز گذشته در زمینه قیمت کالاهایی که در ماه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته به ثبات رسیده‌ایم.
فرخی اظهار می‌کند: خوشبختانه هم‌اکنون بعد از یک جهش تورمی نشانه‌های ثبات قیمت در بازار مشهود است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید