• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41377
+
-

پاییز بدون باران چابهار

کاهش 65 درصدی نزولات جوی،سیستان و بلوچستان را در ردیف کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور قرار داد

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال زراعی یعنی اول مهر تاکنون میزان نزولات جوی در سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه بلندمدت 65 درصد کاهش یافته است.  به گزارش ایسنا، «محسن حیدری» اظهار کرد: این درشرایطی است که میزان نزولات جوی تنها در سه استان سیستان و بلوچستان، اردبیل و یزد نسبت به بلند مدت، منفی شده ‌است. 

وی با بیان اینکه به طور طبیعی میانگین بارش در سیستان و بلوچستان در 80 روز نخست سال زراعی حدود 13 میلی متر است، افزود: از ابتدای مهر امسال تا 19 آذر تنها 4.9 میلی‌متر باران در سیستان و بلوچستان باریده که نسبت به میانگین بلند مدت 65 درصد کاهش نشان می‌دهد. به طور کلی سهم بارش‌های پاییزه استان در مقایسه با مجموع نزولات جوی سالانه این استان ناچیز است.


کم بارشی انباشته

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ابتدای مهر تا کنون در برخی شهرهای استان، باران نباریده ‌است. حتی از ابتدای امسال در شهر چابهار، مجموع بارش صفر بوده است.  حیدری افزود: با توجه به آخرین نقشه‌های پیش ‌یابی بارش، بارندگی‌های چهار ماه انتهایی امسال سیستان و بلوچستان در محدوده نرمال و بخش‌هایی کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: به طور کلی سیستان و بلوچستان یک استان کم‌باران و خشک محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر نیز بر شدت خشکی و خشکسالی در آن افزوده شده ‌است. 

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برنامه‌های توسعه‌ای استان را باید متناسب با شرایط موجود پیش برد و کم‌بارشی و افزایش دما را در معادلات توسعه لحاظ کرد. در چند سال اخیر سیستان و بلوچستان کم‌باران‌ترین استان کشور بوده ‌است. 


سازگاری با اقلیم 

حیدری افزود: اگر روند کاهش بارندگی سیستان و بلوچستان مانند سال گذشته ادامه پیدا کند در سال‌های آینده میانگین بلندمدت بارش این استان، از کم‌بارش‌ترین استان کشور یعنی یزد هم به مراتب، کمتر می‌شود. 

وی اظهارکرد: سازگاری با شرایط اقلیمی سیستان و بلوچستان تنها راهکار برای مدیریت شرایط فعلی است. در واقع نمی‌توان با تغییر اقلیم مبارزه کرد چراکه مبارزه با این پدیده فراقاره‌ای نتیجه سودمندی نخواهد داشت. 
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این به معنی آن نیست که به رفتارهای پرخطر در قبال محیط‌زیست ادامه دهیم و بدون توجه به مسائل زیست‌محیطی در زمین زندگی کنیم بلکه با رعایت این موضوعات باید توسعه‌ای متناسب با اقلیم را دنبال کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید