• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41363
+
-

ساخت هزار سرپناه دربوشهر

300 روستا تحت پوشش ساخت مسکن جهادگران سپاه بوشهر قرار دارند

علیرضا برازجانی| ‌بوشهر - خبرنگار:

روزگاری در مقابل هجوم بیگانگان کمر همت بستند و از تمامیت ارضی کشور دفاع کردند و خواب خوش بدخواهان انقلاب را آشفتند و در دوران سازندگی هم در صف مقدم عمران و آبادانی قرار گرفتند. سخن از سپاهیان ولایت است که این بار آستین همت را بالا زده‌اند تا سقف و سرپناهی برای محرومان بسازند. جهادگران پرتلاش سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر در قالب برنامه‌ای یکساله و با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) هزار واحد مسکونی ۵۰ متری برای مددجویان و نیازمندان روستایی و عشایری تحت پوشش، احداث می‌کنند.


ساخت مشارکتی هزار واحد مسکونی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان بوشهر با اشاره به این‌که در اوایل سال۹۵ براساس تفاهم‌نامه بین کمیته امداد و سازمان بسیج مستضعفین طرح سراسری تامین مسکن نیازمندان و افراد بی‌بضاعت در دستور کار این نهاد قرار گرفت، به همشهری می‌گوید: گروه‌های جهادی و تلاشگران سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر در این حوزه با تلاش شبانه‌روزی موفق شدند ۶۵۰ واحد مسکونی را در نقاط روستایی و کم‌برخوردار استان احداث کنند که هم‌اکنون خانه‌های ساخته شده تحویل مددجویان شده است. مساحت هرکدام از این واحدهای مسکونی ۵۰ متر مربع است. 300 روستا در این طرح تحت پوشش ساخت مسکن قرار گرفتند.


«محمدرضا لطفی» می‌افزاید: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هم در کنار سپاه استانی و کمیته امداد در این زمینه مشارکت فعال داشت. واحدهای مسکونی ساخته شده برای خانواده‌های با جمعیت 3 نفر به بالا پیش‌بینی شده و واگذار می‌شود. وی اضافه می‌کند: در گام دوم این طرح و بر اساس تفاهم‌نامه جدید، از تیرماه امسال مقدمات احداث هزار واحد مسکونی دیگر، خاص مناطق روستایی و عشایری در سطح استان بوشهر فراهم شد که عملیات اجرایی آن، براساس تعداد نیازمندان هر روستا برنامه‌‌ریزی شده و در دست اجرا است. در حال حاضر ۱۳۷واحد مسکونی در دست ساخت است که برخی از آنها در مرحله پوشش سقف قرار دارند‌ و کار ساخت واحدهای مسکونی باقیمانده به ترتیب بر اساس فازبندی و زمان پیش‌بینی شده اجرا خواهد شد تا هرچه زودتر نیازمندان تحت پوشش این نهاد کلید واحد مسکونی خود را تحویل بگیرند.


تکمیل و واگذاری واحدها تا یک‌سال دیگر

لطفی با اشاره به وضعیت اقتصادی و همچنین پراکندگی زیاد مناطق مورد نظر برای اجرای پروژه که ممکن است روند ساخت را دچار تاخیر کند، اضافه می‌کند: با همه محدودیت‌هایی که در این زمینه با آن مواجه هستیم سعی خواهیم کرد با تلاش جهادی عزیزان سپاه استان ظرف یکسال این پروژه به اتمام برسد و واحدهای آن به بهره‌برداری برسند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه می‌دهد: در سفر رئیس کمیته امداد به استان بوشهر تفاهم‌نامه‌ای با استانداری بوشهر بسته شد تا هزار واحد مسکونی دیگر در شهرهای زیر ۱۰هزار نفر جمعیت به صورت مشارکتی ساخته شود و به افراد مددجو و نیازمند ساکن در این شهر‌ها واگذار شود.


واگذاری مسکن مهر به کمیته امداد

لطفی اضافه می‌کند: با توجه به این‌که ساخت و سازها به مراتب گران‌تر از روستاهاست و با محدودیت‌های زیادی مواجه است، برنامه‌هایی برای سرعت بخشیدن به احداث مسکن در این حوزه در دست داریم. به تازگی مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای داشته که وزارت راه و شهرسازی پروژه‌های مسکن مهر را که فاقد متقاضی و در حال حاضر راکد است، به کمیته امداد واگذار کند. این تدبیر می‌تواند باعث تحول خوبی در زمینه تامین مسکن مددجویان در شهرها باشد. به طور مثال در شهر برازجان ۲پروژه مسکن مهر وجود دارد که از موقعیت خوب و امتیازاتی همچون وام و تسهیلات با بهره کم برخوردار است. چنانچه این واحدها تحویل کمیته امداد شود با کمترین هزینه تکمیل و به مددجویان واگذار می‌شود. 


پرداخت وام بلاعوض و تسهیلات اشتغالزایی

لطفی می‌گوید: افزون بر وام، اعطای کمک‌هزینه خرید و تکمیل مسکن تا سقف۳۰میلیون تومان به صورت بلاعوض به مددجویان در برنامه حمایتی این نهاد قرار دارد. همچنین از محل صندوق امداد ولایت وام اشتغال‌زایی بدون بهره در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد.


محرومیت‌زدایی از روستاها

فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر با اشاره به رویکرد بسیج در دفاع همه‌جانبه از دستاوردهای انقلاب و خدمت به مردم با تشکیل قرارگاه‌های سازندگی و محرومیت‌زدایی به همشهری می‌گوید: در استان بوشهر با سازماندهی گروه‌های جهادی به صورت داوطلبانه پروژه‌های مختلف و متعددی در مناطق محروم و صعب‌العبور استان در حال اجرا یا بهره‌برداری است. اقدامات مختلف عمرانی در حوزه‌های عشایری و موضوعاتی چون آبخیزداری و احداث آب‌انبارهای مختلف برای عشایر در روستاهای مناطق کوهستانی و صعب‌العبور شامل خانه عالم، مدرسه، حسینیه و دیگر موارد در دو قرارگاه بسیج سازندگی و محرومیت‌زدایی صورت گرفته است. 


احداث هزار واحد مسکونی در نقاط محروم

دریادار دوم پاسدار «علی رزمجو» می‌گوید: در بین نقاط روستایی و محروم استان بوشهر 3 دهستان که محرومیت بیشتری داشتند و از حداقل امکانات بی‌بهره بودند شناسایی شد و با تخصیص اعتبار لازم، پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های عمرانی، بهداشتی و فرهنگی توسط گروه‌های جهادی در آن روستاها به اجرا درآمده است.

 همچنین سال گذشته برای کمک به مددجویان و خانواده‌های بی‌بضاعت روستایی، احداث ۶۶۵ واحد مسکونی و تحویل آن به کمیته امداد انجام شده و امسال هم قرارداد ساخت هزار واحد مسکونی را در دستور کار داریم که هم‌اکنون احداث یک‌صد واحد آن آغاز شده است و با برنامه‌‌ریزی صورت گرفته عملیات اجرایی بقیه واحدها هم به‌زودی شروع می‌شود. افزون براین برابر توافقات صورت گرفته، استانداری بوشهر هم کار ساخت ۲ هزار واحد را برعهده گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :