• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41253
+
-

ایریل آب دارد، آبادانی ندارد

ظرفیت‌های کشاورزی روستای ایریل، سود اقتصادی برای مردم این منطقه ندارد

روستا
ایریل آب دارد، آبادانی ندارد

سولماز پورنعمت|‌  نمین- خبرنگار:


روستای «ایریل» از معدود روستاهای بدون مشکل آب برای کشاورزی در استان اردبیل است. این روستا به دلیل واقع شدن در محدوده سد سقزچی از آب کافی برای بهره‌وری محصول برخوردار است، اما نبود آموزش و فرهنگسازی برای کشت محصولات مناسب و معرفی نشدن این روستا برای جذب سرمایه‌گذار باعث شده است از ظرفیت قابل توسعه این روستا غفلت شود. در کنار این کم‌توجهی، بهره‌برداری نادرست از ظرفیت معدنی در طبیعت این روستا هم باعث مشکلات زیست‌محیطی شده است که می‌تواند همین ظرفیت بهره‌وری کشاورزی را مورد تهدید قرار دهد. اهالی روستا هم در حالی که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند، از امکانات ابتدایی چون خانه بهداشت محروم هستند.


اقتصاد روستا

یکی از اهالی روستا عنوان می‌کند: بیشتر اهالی به روش‌های سنتی محصولاتی همچون سیب‌زمینی، گندم و اخیرا لوبیا کشت می‌کنند، اما سود اقتصادی چندانی برای آنها ندارد. 

«شیرزاد محمدی» ادامه می‌دهد: اگر برای کاشت دیگر محصولات زراعی و باغی آموزش‌هایی داده شود، می‌توان با خارج شدن از تفکر کشاورزی سنتی موجب رونق اقتصادی روستا شد. 
وی به ظرفیت کاشت گیاهان دارویی اشاره می‌کند و می‌گوید: امروزه کاشت گیاهان دارویی ریسک کمتر و بهره‌وری خوبی دارد اما مردم گرایشی به تغییر تفکر خود ندارند و باید آموزش و فرهنگسازی لازم در این زمینه انجام شود.


مشکلات روستا

دهیار روستا هم با بیان این‌که در حال حاضر مشکلی برای تامین آب وجود ندارد، اظهار می‌کند: مهار کردن آب‌های سطحی می‌تواند این روستا را تبدیل به قطب تولید محصولات کشاورزی اردبیل کند.«محمد‌رضا قاسمی» به تکمیل نشدن طرح هادی و جدول‌گذاری داخل روستا اشاره می‌کند و می‌افزاید: احداث کانال وسط روستا، بازگشایی و شن‌ریزی معابر، ساماندهی و نصب سطل‌های زباله، حصارکشی آرامستان روستا به دلیل کمبود اعتبار، نیمه‌کاره مانده است. 

وی با بیان این‌که در حال حاضر جمعیت روستا 317 نفر است، اظهار می‌کند: در مجاورت روستا 3 معدن وجود دارد که برداشت بدون کارشناسی از این معادن پوشش گیاهی روستا را تهدید می‌کند. پیگیر‌های مکرری در این زمینه انجام شده، اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. 

رئیس شورای اسلامی روستای ایریل هم به نبود خانه بهداشت اشاره و اضافه می‌کند: مدرسه ابتدایی روستا وضعیت خوبی ندارد و دانش‌آموزان مقطع راهنمایی باید به روستای یونجالو و مقطع دبیرستان به روستای حور مراجعه کنند.

«علی محمدی» با بیان این‌که وضعیت راه‌های داخل روستا مناسب نیست، اظهار می‌کند: راه‌های بین مزارع زیرسازی نشده و نهرهای روستا کانال‌کشی ندارند و این مساله باعث می‌شود که منابع آبی این نهر هدر برود. 


ظرفیت‌های اقتصادی گیاهان دارویی استان 

ایریل از توابع بخش ویلکیج شهرستان نمین است که عده‌ای از اهالی روستا در گذشته از کشور آذربایجان به آنجا مهاجرت کرده‌اند. آب این روستا از چشمه معروف به «ایریل بولاغی» تامین می‌شود. در مراتع روستای ایریل گیاهان دارویی همچون یارپوز، کهلیگ اوتی، بابونه، گیلدیک، بلاغ اوتی، عولیک، دالاما گجی یا تکانی و دومه رشد می‌کند که زنان روستا در فصل تابستان گیاهان دارویی را تهیه و برای مداوا استفاده می‌کنند، اما استفاده اقتصادی از گیاهان دارویی در این روستا نمی‌شود.

تپه «ایلانی داغ» مربوط به اوایل هزاره اول قبل از میلاد است. این تپه در مجاورت روستای ایریل واقع شده که در سال 81 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آثار سفال‌های شکسته در اطراف کوه ایلانی داغ به‌وفور یافت می‌شود. بزرگان روستا نقل می‌کنند شهری در آن منطقه وجود داشته که به دلایل نامعلوم از بین رفته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید