• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 27 آذر 1401
کد مطلب : 180381
+
-

رفتار شخصی بازیگران که به سود استودیوها لطمه بزند برایشان دردسرساز خواهد بود

هالیوود فقط زرق و برق ندارد؛ قانون هم دارد

جهان
هالیوود فقط زرق و برق ندارد؛ قانون هم دارد

اغلب بازیگران و کارگردانان و سینماگران فیلم‌های عام‌پسند ایرانی دلباخته سینمای هالیوود و زرق و برق آن هستند و دل‌شان غنج می‌زند که فیلم‌هایشان بارقه‌ای از حرفه‌ای‌گری و استاندارد محصولات کارخانه رویاسازی هالیوود را داشته باشد. اما اگر همین سینماگران بدانند در قراردادهایی که میان بازیگران و کارگردانان و به‌طور کلی عوامل یک پروژه سینمایی با استودیوهای هالیوودی منعقد می‌شود چه موارد و نکاتی از نظر حقوقی درج می‌شود که برای طرفین کاملا الزام‌آور است، حتما به وحشت می‌افتند و کلا قید هالیوود و کیفیت و استاندارد و هر چیزی را که باعث شود قدری به کارشان یا گروه سازنده فیلمی تعهد داشته باشند، می‌زنند.

 سیستم ستاره‌ساز و ستاره‌پرور هالیوود همانقدر که به قد کشیدن و شهرت بازیگران کمک می‌کند و مسیر رشد آنها را از فرش به عرش هموار می‌سازد، اگر پایش بیفتد و قرار بر حراست از منافع اقتصادی و تجاری‌‌اش باشد، به‌هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آید و ستاره‌ای را که خودش با دست خودش ساخته‌ و برای به شهرت رسیدنش میلیون‌ها دلار خرج کرده‌، از طریق قانون به زیر می‌کشد و له می‌کند. حتی بازیگر قدرقدرتی مثل مارلون براندو هم که به عصیانگری مشهور بود، وقتی به تعهداتش در قبال استودیویی که با آن قرارداد داشت عمل نکرد، نتوانست از زیر بار جریمه بگریزد. ماجرا از این قرار است که براندو به‌عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم «مصری» انتخاب شده بود، اما کمپانی فاکس قرن بیستم قبل از آغاز فیلمبرداری توسط روانپزشک براندو مطلع شد که او برای شرکت در این فیلم شرایط مناسبی ندارد. فاکس از براندو شکایت کرد و در دادگاه پیروز ‌شد. براندو علاوه‌بر پرداخت خسارت مجبور شد در یکی از فیلم‌های این کمپانی به نام «دزیره» هم نقش‌آفرینی کند. حالا با اینجا مقایسه کنید که برخی بازیگران یا عوامل یک پروژه سینمایی در اوج مشکلات شخصی و حرفه‌ای و سیاسی وارد پروژه می‌شوند و نه‌تنها از نظر روانی یا جسمی آمادگی حضور در آن پروژه را ندارند، بلکه حتی با مشکلات ریز و درشت‌شان مشکلات گوناگونی برای آن پروژه ایجاد می‌کنند.
در میان پرونده‌های مختلفی که به شکایت کمپانی فیلمسازی از یک بازیگر مربوط است، پرونده کوین‌ اسپیسی بازیگر مستعدی که برای ایفای نقش‌های مکمل در سینما شناخته می‌شود، از همه خاص‌تر است. اسپیسی که چند سال پیش به‌دلیل اتهامات جنسی با موج جنبش « من‌ هم» زندگی‌اش زیر و زبر‌‌ و از کار حرفه‌ای کنار گذاشته شد.  اوبه‌دلیل رسوایی‌های اخلاقی‌ای که خارج از سریال محبوب «خانه پوشالی» به‌وجود آورده بود، در دادگاه به پرداخت غرامت سنگینی به سازندگان سریال محکوم شد.
یک قاضی دادگاه در آمریکا حکمی صادر کرد که به موجب آن کوین اسپیسی باید، به‌دلیل سوءرفتار جنسی، جریمه‌ای ۳۱میلیون‌دلاری پرداخت کند. اسپیسی که در این سریال نقش تحسین ‌شده فرانک آندروود را بازی می‌کرد، در فصل ششم سریال پس از اینکه با اتهاماتی مبنی‌بر تجاوز جنسی به مردان جوان ازجمله دستیار تولید «خانه پوشالی» روبه‌رو شد، از این سریال کنار گذاشته شد. قاضی دادگاه عالی لس‌آنجلس در مرداد امسال حکمی را که قبلا توسط یک قاضی دیگر در اکتبر۲۰۲۰ صادر شده بود، تأیید کرد و به این ترتیب اسپیسی باید ۲۹.۵میلیون دلار بابت خسارت به سریال و ۱.۵میلیون دلار بابت هزینه‌های دیگر پرداخت کند. کمپانی تولید فیلم ام‌آرسی که شاکی اسپیسی بود بر مبنای این استدلال که رفتار وی موجب شد تا میلیون‌ها دلار سود این کمپانی از دست برود و با حذف وی در فصل۶ ، این سریال از ۱۳فصل به ۸فصل کاهش یافت، این شکایت را طرح کرد و در نهایت دادگاه به نفع تهیه‌کننده رأی داد و رفتار اسپیسی را به منزله نادیده گرفتن توافق‌های مهم قرارداد وی به‌عنوان بازیگر خواند. اوایل امسال وکلای اسپیسی سعی کردند با این استدلال که رفتار وی خط‌مشی قرارداد تهیه‌کننده را نقض نکرده و تهمت بوده است، به رأی اولیه اعتراض کنند.

مکث
هیچ دشنامی تاریخ را فتح نمی‌کند

با سابقه انواع و اقسام حاشیه‌آفرینی‌ها در طول سالیان فعالیت حرفه‌ای در سینمای ایران، حرکت آخرش حکم تیر خلاص را داشت؛ تیر خلاص و نقطه پایان بر کارنامه حرفه‌ای بازیگری که روزگاری به‌عنوان پدیده به سینمای ایران آمد و دوران اوجش یک دهه به طول انجامید. بازیگر بلند قامت جنوبی که حالا مصداق بارز یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه‌اش است؛ «ارتفاع پست». آنچه از حمید فرخ نژاد این سال‌ها به‌خاطر می‌آوریم بازیگری بلاتکلیف با فیلم‌هایی اغلب کمدی است که تنها سایه‌ای از بازیگر قدرتمند «عروس آتش» را به همراه داشت. بازیگری که مثل خیلی‌های دیگر در فضای مجازی هم حضور فعالی داشت و به مرور کارش از مخالف خوانی به فحاشی کشید و این آخری نمودی کامل از رفتار غیرحرفه‌ای بازیگری است که یک تنه کمر به قتل یک‌سریال بسته است.
غیرحرفه‌ای بودن به‌عنوان رفتار ثابت بازیگری که حکایت‌ها از حاشیه‌هایش نقل می‌شود، در نهایت به پایان داستان حضور این بازیگر در سینما و تلویزیون ایران منجر شد. فرخ نژاد احتمالا این جمله مشهور نادر ابراهیمی را در دوران دانشجویی خوانده که «هیچ دشنامی تاریخ را فتح نمی‌کند» اما فعلا صلاحش را در فراموشی و چشم بستن و دهان باز کردن دیده است. هر چه هست او در مسیر تازه‌ای که در پیش گرفته، فقط یک‌سریال را قربانی منافع شخصی‌اش نکرده و خودش را هم برای همیشه سوزانده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید