• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40933
+
-

اتوبوس‌های تازه‌نفس در راه ‌یزد

اضافه شدن خودروهای جدید، متوسط عمر ناوگان حمل و نقل عمومی شهر را از 14 سال به 12 سال کاهش می‌دهد

در شهر
اتوبوس‌های تازه‌نفس در راه ‌یزد

سارا گلابگیریان|‌ یزد- خبرنگار:

ناوگان حمل و نقل عمومی‌یزد به دلیل فرسودگی چندان مورد استقبال شهروندان نیست. از این رو، سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد در تلاش برای نوسازی و بهسازی این ناوگان برای پوشش دادن مناسب شهر، کاهش زمان سفر و ارائه خدمات مطلوب در طول سفر است.

حمل و نقل عمومی ‌یکی از آیتم‌های مهم برای یزد است که باید از الان برای آن چاره‌اندیشی کرد. اگر به همین منوال به تعداد خودروهایی که در معابر شهر تردد می‌کنند اضافه شود، چیزی نخواهد گذشت که خیابا‌ن‌ها دیگر جای سوزن انداختن ندارند و باید محدودیت‌های ترافیکی بسیاری در آنها اعمال کرد.
در حال حاضر، یزدی‌ها تمایل چندانی به جابه‌جایی با اتوبوس‌های شهری ندارند. این شیوه زندگی دلایل متعددی دارد، اما قطعا یکی از دلایل آن فرسودگی ناوگان و طولانی بودن زمان سفر است. با این حال، تلاش برای نوسازی ناوگان و جایگزین کردن نوع ناوگان متناسب با شرایط معابر و نیاز شهروندان راه‌گشای این مشکل است.


ضرورت نوسازی ناوگان از دیدگاه شهروندان

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به آلودگی اتوبوس‌های فرسوده در شهر یزد می‌گوید: نوسازی ناوگان باید با جدیت در دستور کار مسئولان قرار گیرد، چراکه اتوبوس‌های فرسوده فعلی هم هوا را آلوده می‌کنند و هم به دلیل طولانی شدن زمان سفر، تقاضا برای سفر با آنها بسیار کاهش یافته است.

«مرضیه مرادی‌نسب» ادامه می‌دهد: این اتوبوس‌های فرسوده دیگر برای جابه‌جایی مسافر در شهر یزد مناسب نیستند و جز ایجاد ترافیک در خیابان‌های کم‌عرض شهر منفعتی ندارند، در حالی که می‌توان با تصمیم‌گیری درست، با نظم بخشیدن به تردد اتوبوس‌ها و جایگزین کردن وسایل حمل و نقل کوچک‌تر از جمله ون و مینی‌بوس بسیاری از مشکلات ترافیکی را رفع کرد.

وی می‌افزاید: بخش قابل توجهی از ترافیک خیابان‌های مرکز شهر از جمله خیابان امام خمینی (ره)، خیابان فرخی یزدی و خیابان کاشانی ناشی از تردد اتوبوس‌هایی است که با کمترین تعداد مسافر تردد می‌کنند. اگر وسایل حمل و نقل عمومی ‌کوچک‌تر برای این خطوط در نظر گرفته شود، هم هزینه‌ها کاهش می‌یابد و هم ترافیک بهتر خواهد شد.

این شهروند می‌گوید: مینی‌بوس به جای اتوبوس می‌تواند حمل و نقل عمومی را در ‌بسیاری از خیابان‌های شهر پوشش دهد، اما این کار در مرحله اول نیازمند زیرساخت مناسب و در مرحله دوم نیازمند فرهنگ‌سازی است. قطعا با این اقدامات، هم از میزان آلودگی هوا کاسته می‌شود و هم مسافران به دلیل تسریع در سفر، تمایل بیشتری به ناوگان حمل و نقل عمومی‌ خواهند داشت.


کوتاه کردن زمان سفر با اتوبوس در شهر

یکی دیگر از شهروندان یزدی بر ضرورت بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی‌ شهر تاکید می‌کند و می‌افزاید: بسیاری از شهروندان یزدی به دلیل فرسودگی ناوگان و طولانی بودن زمان سفر حاضر نیستند از اتوبوس‌ استفاده کنند، در حالی که اگر اتوبوس‌های نو یا مینی‌بوس‌هایی که سرعت حرکت بیشتری دارند به کار گرفته شوند، تمایل مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی ‌شهر افزایش خواهد یافت. «محسن حاجی‌رضایی» می‌گوید: ناوگان حمل و نقل عمومی ‌شهر باید نوسازی شود تا مردم علاقه‌مند باشند مسیرها را با آنها طی کنند، نه این‌که روز به روز به تعداد خودروهای شخصی که خیابان‌های شهر را طی می‌کنند اضافه شود.

وی تاکید می‌کند: با این اوصاف، آینده ترافیک یزد چیزی دورتر از پایتخت نخواهد بود و باید از الان برای آینده برنامه‌‌ریزی کرد تا مشکلاتی بیش از این پیش نیاید.این شهروند اضافه می‌کند: خیابان‌های مرکز یزد دیگر تحمل ترافیک سنگین به‌ویژه تردد اتوبوس‌های فرسوده دودزا را ندارد و باید ناوگانی تازه‌نفس و جدید جایگزین ناوگان فرسوده فعلی شود و حتی نوع ناوگان نیز با توجه به تقاضا و وضعیت معابر تغییر کند. به نظر می‌رسد معابر یزد دیگر توان تردد اتوبوس‌های بزرگ با ایجاد ترافیک سنگین را ندارند.


خرید 12 اتوبوس و 15 مینی‌بوس 

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد از تلاش برای نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ‌شهر یزد خبر می‌دهد و می‌گوید: 12 دستگاه اتوبوس جدید برای شهر خریداری شده و 15 دستگاه مینی‌بوس شامل یک دستگاه مینی‌بوس ویژه معلولان در شرف خریداری است.
«محمدرضا شفیعی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر، 263 اتوبوس و 30 مینی‌بوس در یزد وجود دارد که از این تعداد اتوبوس‌ تنها 168 دستگاه قابل بهره‌برداری است.

وی می‌افزاید: متوسط عمر ناوگان حمل و نقل عمومی ‌شهر 14 سال است که با اضافه شدن ناوگان جدید متوسط عمر ناوگان به کمتر از 12 سال خواهد رسید و اقدام موثری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ‌شهر محسوب می‌شود.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد از بازسازی اتوبوس‌های فرسوده و دیزلی کردن 17 اتوبوس گازسوز برای کاهش هزینه‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: تاکنون یک دستگاه اتوبوس گازسوز با هزینه 170 میلیون تومان دیزلی شده، اما با توجه به افزایش قیمت‌ها هزینه دیزلی کردن بقیه اتوبوس‌ها چندین برابر شده است.

وی می‌گوید: نوسانات بازار ارز تاثیر بسزایی در افزایش نرخ بهسازی و نوسازی ناوگان دارد. قیمت خرید هر دستگاه اتوبوس نو در شهریور ماه نزدیک به 700 میلیون تومان بود و همین اتوبوس در حال حاضر نزدیک به 5/1 میلیارد تومان قیمت دارد.
شفیعی درباره تخصیص اعتبار ویژه برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی‌ شهر از سوی وزارت کشور می‌گوید: شهرداری‌ها در گذشته از یارانه دولتی برخوردار بودند و این موضوع دوباره در مجلس شورای اسلامی ‌پیگیری شده است تا از این اعتبار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ‌شهر استفاده شود. 


ضرورت اعمال محدودیت‌های ترافیکی

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد بر ضرورت اعمال محدودیت‌های ترافیکی در معابر کم‌عرض مرکز یزد تاکید می‌کند و می‌افزاید: مشاور طرح جامع ترافیک در حال بررسی راهکارهای قابل اجراست و نتیجه این طرح 4ماه آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد. «محمدرضا شفیعی» ادامه می‌دهد: باید در مورد محدودیت ترافیکی در شهر فرهنگ‌سازی شود. برای مثال، باید مسیر خیابان آیت‌الله کاشانی یک‌طرفه و مسیرهای جایگزین برای آن در نظر گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید