• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40905
+
-

# رفع _فیلتر _توییتر در انتظار یک جلسه

مقام‌های کشور و کاربران در کمپینی خواستار رفع فیلتر توییتر شده‌اند اما این درخواست مدت‌هاست در انتظار تشکیل جلسه کارگروه تعیین مصادیق است

شبکه‌های اجتماعی
# رفع _فیلتر _توییتر در انتظار یک جلسه

ماجرای عجیب توییتر در ایران این روزها وارد مرحله جدیدی شده است. یادآوری بی‌توجهی به نامه ۶وزیر و ۲نماینده عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای رفع فیلتر توییتر پس از پیوستن وزیر نفت به این شبکه اجتماعی و همچنین جنجالی‌شدن ماجرای مالکان دکمه فیلترینگ در کشور و روند بستن سایت و پلتفرم‌ها باعث شد تا یک جنبش و کمپین جدید به راه بیفتد.
پس از معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور که خواستار اضافه شدن نامش به امضا‌کنندگان نامه مشهور رفع فیلتر توییتر شد مقام‌های مختلف به همراه کاربران با #رفع_فیلتر_توییتر از وزیر ارتباطات درخواست مشابهی را مطرح کردند. براساس آخرین بررسی‌ها از این هشتگ، حداقل ۱۴مقام کشور ازجمله نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر در حساب‌های خود در توییتر ممنوعه خواستار اضافه شدن نام‌شان به فهرست خواستاران رفع فیلتر این شبکه اجتماعی شده‌اند. «لطفا نام من را هم اضافه‌ کنید» یکی از عباراتی است که در بین اکثر توییت‌ها مشترک است.
«لطفا نام من را هم اضافه‌ کنید» که اشاره به نامه درخواست رفع فیلتر توییتر از سوی اکثریت اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمامه دارد، در توییت‌های شهروندان عادی، خبرنگاران، نماینده‌های مجلس و اعضای کابینه دولت به چشم می‌خورد؛ موضوعی که نشان می‌دهد رفع فیلتر از توییتر یک درخواست عمومی در بین کاربران ایرانی با گرایش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.

در انتظار بازگشت به قانون 
به گزارش همشهری،‌رفع فیلتر توییتر اما مدت‌هاست که تنها در انتظار تشکیل جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است.
حدود 6ماه قبل ۸عضو از ۱۲عضو این کارگروه با ارسال نامه‌ای برای دادستان کل کشور خواستار طرح موضوع رفع فیلتر توییتر در این کارگروه شدند. کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از سال۸۸ تشکیل شد و براساس ماده۲۲ قانون جرایم رایانه‌ای مسئولیت نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه را دارد و ریاست آن بر عهده دادستان کل کشور است.
محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری، منصور غلامی وزیر علوم، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار (رئیس کمیته مخابرات مجلس) و محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس رسما به‌عنوان اعضای این کارگروه با اشاره به دلایل منطقی و مستند در این نامه توییتر را فضایی برای نقش‌آفرینی مؤثرتر برای فعالان رسانه‌ای کشور و جوانان مطرح کرده‌اند.
اما مدت‌هاست که جلسات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تشکیل نشده و تصمیم‌گیری برای فیلترینگ و بستن سایت‌ها و پلتفرم‌ها به وسیله یک سیستم اتوماسیون آنلاین صورت می‌گیرد. محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوق سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده که تشکیل نشدن جلسات کارگروه و همچنین آیین‌نامه آنلاین شدن و نحوه رأی‌گیری برای فیلترینگ قانونی نیست. او می‌گوید: ما به‌عنوان وزارت ارتباطات می‌گوییم باید روند درنظر گرفته‌شده احیا شود و تصمیم برای فیلترینگ یا باید حضوری با شرکت و رأی‌گیری اعضا صورت بگیرد یا اگر آنلاین هم قرار است باشد باید همراه با رأی‌گیری باشد نه تفویض اختیار.
درصورت تشکیل جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با نظر مثبت اکثریت اعضای این کارگروه، رفع فیلتر توییتر قابل تصویب شدن و اجرا خواهد بود.

جلسه‌ای پرفرازونشیب
توییتر در ایران ماجرایی عجیب و باورنکردنی دارد. به‌خاطر نکات مثبت این شبکه و ارتباط با کشورهای مختلف جهان مقام‌های ارشد کشور، نمایندگان مجلس، وزرا و حتی سخنگوی شورای نگهبان در آن حضور دارند و در آن مطالب خود را برای مردم کشور منتشر می‌کنند اما برای عموم مردم این شبکه فیلتر است. چندی پیش هم عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در یک مصاحبه تلویزیونی از مردم برای حضور در شبکه اجتماعی توییتر که سال‌هاست در کشور فیلتر شده دعوت کرد؛ اقدامی که بدون استفاده از فیلترشکن برای کاربران ممکن نیست. سخنگوی شورای نگهبان در این رابطه گفته بود: رسانه‌های جدیدی که آمده‌اند تأثیر خودشان را دارند و من فکر می‌کنم دوستانی که می‌توانند وارد شوند با همین نیت پاکی که دارند خوب است که وارد شوند. محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور اما چندی پیش اعلام کرد که به جلسه بررسی این درخواست نرفته است تا شریک جرم نشود. او در این رابطه گفت: وقتی بعضی از این شبکه‌ها را در کارگروه مصادیق مجرمانه می‌بندیم و فیلتر می‌کنیم می‌بینیم بعضی از آقایان صدایشان بلند می‌شود و ۶وزیر به من نامه می‌نویسند و می‌خواهند که جلسه بگذاریم تا رفع فیلتر کنیم که من نرفتم زیرا می‌بینم در اینجا شریک در جرم خواهم شد. عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور هم چندی پیش توییتر را یک شبکه اجتماعی آمریکایی دانست که کنترل آن در اختیار دشمن است. در مقابل اما وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با همشهری گفت: ما هم فضای رسانه را می‌فهمیم. هجمه ضد‌انقلاب را می‌فهمیم. نگرانی‌های مختلف را متوجه هستیم. دید ما این است در شرایطی که استکبار جهانی در تلاش است ایران را منزوی کند و علیه ما در افکار عمومی جهان دست به هم‌افزایی و فضاسازی بزند تا افکار عمومی را برای تهاجمات آماده کند، مردم جهان باید صدای ایران و مردم ایران را بشنود.




این خبر را به اشتراک بگذارید