• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40831
+
-

منافع ملی از نگاه سران احزاب

دبیران کل حزب کارگزاران و اتحاد ملت گفتند در کشور در تعریف منافع ملی دچار اختلاف هستیم

احزاب
منافع ملی از نگاه سران احزاب

صبح روز گذشته چهارمین کنگره حزب ندای ایرانیان با حضور چهره‌های حزبی و سیاسی مانند سیدصادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت برگزار شد؛ «منافع ملی» موضوع پنل تخصصی و محور سخنرانی مهمانان این همایش بود.

کرباسچی: راهی غیراز انتخابات آزاد وجود ندارد

غلامحسین کرباسچی یکی از سخنرنان پنل تخصصی کنگره حزب ندای ایرانیان با موضوع بررسی منافع ملی بود؛ دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از اظهارات خود گفت: از سال‌ها قبل که کسانی در مملکت برای مبارزه قد علم کردند، فکر می‌‌کردند برای منافع مردم کار می‌‌کنند. برخی احزاب، اسم حزب را دارند و مدرن هم هستند، ولی یک نوع قوم‌‌‌گرایی بر آنها حاکم است. آیا منافع ملی را یک مرجع تقلید یا علمای جمع شده در مجلس خبرگان یا مجمع تشخیص تعیین کرده یا سازمان‌‌ها تعیین می‌کنند؟ این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه کتاب‌هایی از سازمان مجاهدین خلق منتشر شده که نفرات اولیه آن به نفع مردم کار می‌‌کردند و شاید برخی‌‌هایشان هم انگیزه دینی و ملی داشتند، تصریح کرد: جمع‌بندیشان بر این بود که منافع ملی در ترور افراد است. یک وقتی مؤتلفه اسلامی مدعی است و زمانی فداییان اسلام فکر می‌‌کردند اگر فردی از عناصر خاص را ترور کنند، منافع ملی تأمین می‌شود. ریشه‌های این اندیشه ممکن است به زمان‌‌‌های معاصر هم برسد و جمع‌‌‌‌هایی فکر کنند که ترور فیزیکی یا شخصیتی در کشور منافع ملی را تأمین می‌کند. کرباسچی با تأکید بر اینکه تجربه امروز دنیا نشان می‌دهد منافع ملی را نه یک فرد به‌عنوان حاکم یا رئیس‌‌جمهور یا نخست‌‌وزیر و نه حتی یک حزب به تنهایی تعیین نمی‌کند، خاطرنشان کرد: برخی متفکران غربی می‌‌‌‌گویند احزاب مانع حاکمیت عمومی‌‌‌اند و می‌‌‌گویند وقتی یک حزب حاکم می‌شود منافع دیگران را تأمین نمی‌کند. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی افزود: برای رسیدن به وحدت ملی، راهی غیر از انتخابات آزاد وجود ندارد. نباید فقط حاکمیت بگوید انتخابات آزاد است. از همه زبان‌‌‌ها و حیطه‌های جغرافیایی کسانی باید بیایند و در یک بحث کارشناسی شرکت و نهایتا با رأی آزاد و بدون فشار انتخاب شوند.

شکوری‌راد: منافع ملی تحریف شده است

 علی شکوری‌راد  نیز طی سخنانی در چهارمین کنگره ندای ایرانیان گفت: منافع را همه می‌‌‌دانیم اما آنچه هویت ملی را شکل می‌‌‌دهد، چیست؟ براساس آن، تعاریف فرق می‌کند و این محل اختلاف بین جناح‌‌های سیاسی است. دبیرکل حزب اتحاد ملت با طرح این پرسش که هویت ملی از کجا می‌آید؟ اظهار داشت: جوامع هویت ملی را تعریف و براساس آن دولت تشکیل می‌‌‌دهند. دولت هویت ملی را بازتعریف می‌کند و سعی دارد در این تعریف پایه‌های خود را محکم کند. شهید مطهری وجود درد و طلب مشترک را عامل پیدایش ملیت می‌‌دانست و تأکید بر هویت دینی داشت. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفتمان تعالی و توسعه را دو گفتمان موجود در کشور برشمرد و تصریح کرد: اختلاف بین بخش‌های مختلف جامعه براساس تعریف ملی و ملیت است و ما در تعریف منافع ملی دچار اختلافات اساسی هستیم. منافع ملی فقط اقتدار نظامی نیست چرا که منافع ملی حفظ منابع ملی و انسانی نیز است. دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه مردم این سرزمین از حاکمیتی که خود شکل داده‌‌‌اند، می‌‌‌خواهند که عدالت را ایجاد و آزادی، رفاه و امید به آینده را تأمین کند چرا که منافع ملی باید ضامن بقای جامعه باشد، ابراز داشت: آنهایی که ما با آنها چالش داریم، 2دسته هستند. دسته نخست، افرادی هستند که منافع ملی را قربانی منافع خود می‌‌‌کنند و افراد دیگر نیز فهم غلطی از موضوع دارند. می‌‌‌گویند برجام منافع ملی ما را به خطر انداخته است یا می‌‌گویند تصویب FATF مخالف با منافع ملی ماست؛ بنابراین باید معلوم شود که آنها منافع ملی را چه تعریف می‌‌‌کنند؟

   خرازی: پوستر چسبان دولت‌ها نیستیم

 سیدصادق خرازی نیز در کنگره حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه مطالبات مردم آن چیزی نیست که امروز در کشور به‌وجود آمده است، گفت: رأی یکایک مردم برای این نبوده که نشاط سیاسی از کشور رخت ببندد و به نام مردم و اصلاحات حرف خود را به دروغ به مردم بگویید و مردم را نشانه بگیرید. دبیرکل حزب ندای ایرانیان  با تأکید بر اینکه ما پوستر چسبان دولت‌ها نیستیم، افزود: ما دارای اندیشه سیاسی و مطالبه سیاسی هستیم. خرازی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه عدم‌امنیت برخی کنشگران سیاسی عارضه بزرگ و دردآوری است که سلسله اندام‌‌های جریان‌‌های سیاسی را لرزانده است، اظهار داشت: ما انتظارات فراوان و زیادی از دولت و مسئولان داریم اما هرگز حاضر نیستیم روی دیوار کسانی را که سختی و گرفتاری هشت ساله دوران جمود فکری این کشور را ایجاد کردند امضا کنیم. سفیر اسبق ایران در فرانسه با تأکید بر اینکه همه مردم ایران و دنیای اسلامی و کنشگران سیاسی و بین‌‌‌المللی با شخصیت ممتاز و چهره بین‌‌المللی محمدجواد ظریف آشنایی دارند، بیان کرد: هنگامی که ظریف به دولت معرفی شد، مقاله‌‌ای نوشتم و گفتم دبیرکل سازمان ملل در جلسه‌‌ای که من حضور داشتم، گفت که  اگر ظریف متعلق به ایران نبود ظرفیت این را داشت که دبیرکل سازمان ملل متحد شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه دل ظریف بیش از ما خون است، گفت: بارها گفته‌‌ام که دکتر فاطمی ۱۶ سال وزارت نکرد بلکه 11ماه وزارت کرد اما همواره در طول تاریخ ایستاده است و نام ظریف هم در روابط بین‌‌المللی و خارجی و تاریخ روابط بین‌‌الملل باقی خواهد ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید