• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 27 مرداد 1403
کد مطلب : 232922
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Lgq0r
+
-

عبور احزاب آمریکا از 5 مرحله

در طول ۲۰۰ سال گذشته، مناسبات حزبی ۵ مرحله مشخص را پشت سر گذاشته که هر یک از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند.

دوره اول:
نخستین سیستم حزبی ۱۸۲۴–۱۷۹۶
اختلاف دیدگاه جان هامیلتون و توماس جفرسون، 2 عضو دولت جورج واشینگتن، منجر به شکل‌گیری 2 حزب اصلی ایالات متحده شد. هامیلتون از تقویت دولت مرکزی و فدرالیسم حمایت می‌کرد، درحالی‌که جفرسون بر حقوق شهروندان و جلوگیری از دولت مطلقه تأکید داشت. این تضاد پایه‌گذار حزب جمهوری‌خواهان دمکرات شد که بعدها به حزب دمکرات کنونی تبدیل شد.

دوره دوم:
جکسون و دمکرات‌ها ۱۸۵۶–۱۸۲۸
در سال ۱۸۲۸، اندرو جکسون با ایجاد انشعاب در حزب جمهوری‌خواهان دمکرات، حزب دمکرات را تأسیس کرد و به یکی از دو نیروی اصلی سیاسی ایالات متحده تبدیل شد. در مقابل، فدرالیست‌های سابق، حزبی محافظه‌کار به نام حزب ویگ تشکیل دادند.

دوره سوم:
دوران ۲ حزب جمهوری‌خواه
۱۹۲۸–۱۸۶۰
اختلافات میان ایالت‌های شمالی و جنوبی در قرن نوزدهم، به‌ویژه حول موضوع برده‌داری، به جنگ داخلی (1681-1685) منجر شد. آبراهام لینکلن به‌عنوان مخالف سرسخت برده‌داری، با پیروزی در انتخابات ۱۸۶۰ نماینده تغییرات عمده‌ای در کشور شد. پیروزی شمال بر کنفدراسیون جنوب به پایان برده‌داری و تسلط جمهوری‌خواهان بر صحنه سیاسی انجامید. در اواخر قرن نوزدهم، حزب جمهوری‌خواه با ظهور رهبران جدیدی مانند ویلیام مک کینلی، به مسائل طبقه کارگر و مهاجرین توجه بیشتری کرد.

دوره چهارم:
احزاب بزرگ نیودیل ۱۹۶۴ –۱۹۳۲
بحران بزرگ اقتصادی و سقوط سرسام‌آور بازار سهام در سال ۱۹۲۹، هنگامی آغاز شد که هربرت هوور، یک جمهوری‌خواه مخالف دخالت دولت در اقتصاد، در کاخ سفید حضور داشت. وی معتقد بود که دولت حق ندارد برای حل بحران در اقتصاد دخالت کند درحالی‌که دموکرات‌ها با تفکر دخالت اقتصادی دولت، طرح‌های جدیدی را برای اقتصاد ارائه کردند.

دوره پنجم:
دوران تقسیم حکومت از ۱۹۶۸ تاکنون
تا پیش از انتخابات ۱۹۶۸، همواره یک حزب بر کاخ سفید و کنگره حاکم بود اما در ۱۹۶۸، جمهوری‌خواهان در حالی ریاست جمهوری را بردند که دمکرات‌ها اکثریت کنگره را داشتند. از آن زمان، تقسیم قدرت میان دو حزب شکل گرفت؛ جمهوری‌خواهان عمدتاً ریاست جمهوری و دمکرات‌ها کنگره را در دست داشتند. در 4دهه بعد، تنها ۶ سال هر دو نهاد تحت کنترل یک حزب بودند. این دوره با اختلافات عمیق میان رؤسای جمهور و کنگره همراه بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید