• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40579
+
-

کمربند سبز برای سنندج

ساخت پارک‌های درون‌محله‎ای در محله‌ها و شهرک‌ها در دستورکار شهرداری‌ قرار دارد

شهری
کمربند سبز برای سنندج

روزیتا قادری|   سنندج- خبرنگار:

 با رشد روزافزون شهرنشینی و با توجه به پیامدهایی که صنعت و نوگرایی در زندگی شهری به همراه داشته است، شاهد از بین رفتن بسیاری از فضاهای ارزشمند شهری و شکل‌گیری شتاب‌زده و نسنجیده فضاهای کنونی در سنندج و در پی آن ظهور پدیده حومه‌نشینی هستیم. 

نماد‌ها و مجسمه‌ها، نورپردازی و مبلمان شهری، پارک‌ها و بوستان‎ها و فضاهای عمومی به منظور زیباسازی و با هدف ثبت و معرفی نشانه‎های هویتی و گاه تاریخی در شهرها ساخته می‎شود. نماد‌ها و فضاسازی شهر در روحیه شهروندان اثرگذارند و ذهنیت مسافران را در مورد شهر شکل می‌دهند. بنابراین شهرداری‌ها باید برای ایجاد یک شهر زیبا با مبلمان شهری و طراحی مناسب و مطابق با فرهنگ و روحیه مردم آن شهر بیشتر بکوشند. توجه به این مسائل در سنندج نیز به عنوان یکی از شهرهای فرهنگی کشور بسیار ضروری است.

لذا باید سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج در راستای بومی‌سازی و طرح‌های زیباسازی، متناسب با فضای شهری برنامه‌ریزی کند و ساختن شهری زیبا و شاداب و زنده را بیش از موارد دیگر در دستور کار خود داشته باشد. در این زمینه گفت‎وگوی همشهری را با «شرمین شریفی» رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری می‌خوانید. 


سرانه فضای سبز شهر سنندج پایین است. برای افزایش این سرانه چه برنامه‎هایی دارید؟ 

در سال جاری حدود 6 هکتار فضای سبز در شهر ایجاد شده است و در سال آینده نیز سعی بر آن خواهد بود که سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج این میزان را افزایش دهد. همچنین احداث پارک‌های فرامنطقه‌ای با مساحت حدود 50 هکتار در آینده‌ای نزدیک کمک شایانی به افزایش سرانه فضای سبز خواهد کرد. 

چندین سال است که در مورد کمربند سبز سنندج بحث می‌شود. این طرح به کجا رسیده است؟ 

فاز اول کمربند سبز در ناحیه منفصل شهری نایسر آغاز شده و در حال حاضر نقشه‌برداری حدود 40 هکتار آن مشخص شده است. در اردیبهشت سال جاری و در فاز اول حدود یک هکتار آن نهال‌کاری شد. این سازمان در نظر دارد در فازهای بعدی در صورت تامین آب با گونه‌های مناسب و سازگار، غرس نهال این کمربند را ادامه دهد. 

نصب نماد‌های مناسب در شهر یکی از خواسته‌های شهروندان سنندجی در سال‌های اخیر بوده است. آیا در سازمان زیباسازی به این موضوع توجه می‌شود؟ 

یکی از چشم‎اندازهای مهم در هر شهر عناصر و نماد‌هایی هستند که به آن شهر هویت می‌بخشند. در صورت هماهنگی این عناصر با ارزش‎های فرهنگی، اجتماعی و روانی جامعه، شهروندان به شهر حس تعلق پیدا می‌کنند. سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج، کارگروه نماد‌ و مبلمان شهری تشکیل داده است. این کارگروه یک سند استراتژی جامع آثار حجمی و هنری تدوین کرده و به بررسی نماد‌ها و آثار هنری نصب شده در شهر می‌پردازد. 

بیشتر شهرک‌ها و مناطق حاشیه‌ای سنندج پارک‌های درون‌محله‌ای ندارند. در این زمینه چه برنامه‌‌ای دارید؟ 

احداث پارک‌های درون‌محله‎ای در محلات و شهرک‌ها در دستور کار واحدهای فضای سبز مناطق و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قرار دارد. این کار به تناسب و با توجه به تامین مالی انجام خواهد شد. ما سابقه این پارک‎ها را از روزگار گذشته در محلات قدیمی داریم؛ قدیم به این شکل بود که خودِ اهالی کنار 4 اصله درخت و یکی‌دو نیمکت می‌گذاشتند و زمینه و محل دیدار روزانه ساکنان را فراهم می‌کردند. 

تا چه اندازه بر وضعیت محتوا و کیفیت تابلوهای تبلیغات محیط شهری نظارت دارید؟ 

سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری در سال جاری و برای اولین بار دستورالعمل ساماندهی تابلوهای سطح شهر را تدوین کرده که در آستانه تایید کمیسیون ماده 5 است. هدف از تدوین این دستورالعمل این است که بتوانند از این طریق آن تابلوهای موجود و همچنین تابلوهایی را که در آینده نصب خواهند شد، ساماندهی کنند. 
میدان سنجرخان سنندج در ورودی شهر قرار گرفته است ولی با این حال برای زیباسازی آن کاری نشده است. این موضوع می‎تواند بر سیمای ورودی شهر تاثیر منفی داشته باشد. برای این میدان چه تصمیمی دارید؟ 
احداث فضای سبز میدان سنجرخان با مساحت 7/2 هکتار از برنامه‌های کنونی این سازمان است. در حال حاضر عملیات راه‌اندازی سیستم آبیاری تحت فشار آن در حال انجام است. همچنین طراحی فضای سبز آن در مرحله بعدی قرار دارد که با گونه‌های گیاهی مناسب و زیبا انجام خواهد شد. 


درختان سنندج شناسنامه‌دار می‌شوند  

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج گفت: برای جمع‌آوری آمار و اطلاعات، درختان معابر اصلی سطح شهر سنندج پلاک‌کوبی و شناسنامه‌دار می‌شوند. «شرمین شریفی» افزود: در اجرای ماده 2 لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، شهرداری مکلف است در محدوده قانونی و حریم شهر در مدت یک سال برای درختان شناسنامه تهیه کند.
وی بیان کرد: شناسنامه درختان شامل تعداد، نوع، سن و محیط بن درختان، محل‌های مشمول این قانون تنظیم شده و شهرداری‌‌ها هر 5 سال یک‌بار موظفند، ممیزی اطلاعات درختان را انجام دهند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج ادامه داد: به استناد این ماده قانونی، درختان شهر شامل درختان معابر، میدان‌ها، بزرگراه‌ها و پارک‌ها پس از تنظیم و ثبت مشخصات توسط این سازمان باید پلاک‌کوبی شوند. 
شرفی با اشاره به آغاز برداشت اطلاعات درختان معابر اصلی شهر یادآور شد: در فاز اول اجرای طرح آمار و اطلاعات درختان معابر اصلی و در فاز دوم آمار و اطلاعات درختان موجود در پارک‌‌ها و میدان‌ها برداشت می‌‌شود.
وی با بیان این‌که پس از برداشت آمار و اطلاعات درختان برای پلاک‌کوبی آنها اقدام می‌‌شود، بیان کرد: پلاک‌کوبی درختان در حفظ و حراست و جلوگیری از تعرض و قطع شدن آن نقش بسزایی دارد. 

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج گفت: پلاک‌کوبی قبلی درختان شهر سنندج سال ۹۱ انجام شده و به دلیل اضافه شدن درختان جدید، واکاوی برخی از آنها و از بین رفتن برخی از پلاک‌های درختان، مجددا برداشت اطلاعات انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید