• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40406
+
-

چه شغل‌هایی برای زنان ایرانی جذاب‌تر است؟

شغل محبوب من

نورا عباسی

 از معلمی گرفته تا طراحی، عکاسی و پزشکی، اینها مشاغلی هستند که توجه خانم‌ها را بیشتر از دیگر مشاغل به‌خود جلب کرده‌اند. هر چند آمار دقیقی در مورد شغل‌های مورد علاقه زنان وجود ندارد اما با یک پرس‌و‌جو میان زنان و بررسی گزارش‌های پراکنده می‌توان به یک دسته‌بندی در مورد شغل‌های جذاب زنان دست یافت.


خانم معلم

نگاه سنتی به‌کار زنان، معلمی را بهترین شغل برای یک زن می‌دانند و زمان کم ‌کاری، حضور در محیط‌های تفکیک‌شده و البته تعطیلات تابستانی را به‌عنوان بهترین شرایط کاری خانم‌معلم‌ها یاد می‌کنند. برخی از زنان به این دلیل و البته تعداد زیادی هم به‌خاطر علاقه وافرشان به آموزش، معلم مدرسه می‌شوند. هر چند این شغل مشقت‌های خاص خود را دارد و با حقوق ناچیز و مشکلات سیستم آموزشی هر روز اعتراض جدیدی در میان معلمان شکل می‌گیرد اما هنوز هم بسیاری از خانم‌ها علاقه‌شان را برای راه یافتن به این شغل از دست نداده‌اند و اگر به اطرافتان نگاه کنید حتما یک خانم معلم در خانواده پیدا خواهید کرد. در کنار معلمی، تدریس در دانشگاه هم جزو گزینه‌های محبوب زنان است و خانم‌هایی که تحصیلات دانشگاهی‌شان را ادامه داده‌اند، ‌گوشه‌چشمی به تدریس در دانشگاه در قامت یک استاد دارند.

عکاس حرفه‌ای

«خانم‌های دوربین به دست»، شاید سال‌ها پیش این تصویر را در رویدادهای خبری کم می‌دیدیم اما الان بسیارند زنانی مانند پریسا پورطاهریان که عکاسی‌اش از مسابقه فوتبال نساجی قائم‌شهر و ذوب‌آهن اصفهان خبرساز شد و نشان داد که زنان عکاس خبری محدودیت را دور می‌زنند حتی اگر مجبور باشند از پشت‌بام خانه‌ای، مسابقه فوتبال را عکاسی کنند. اما از عکاسی خبری که بگذریم به آتلیه‌هایی می‌رسیم که هر دختر و پسر جوانی برای مهیاکردن مراسم ازدواجش حتما به آنها سری زده‌اند. شاید خیلی‌ها مراسم عروسی را به‌خاطر هزینه‌هایش کنار بگذارند اما کسی از عکس عروسی دل نمی‌کند. همین علاقه به عکس عروسی باعث شده است تا بازار آتلیه‌های عروسی همیشه داغ باشد. حدود مذهبی و البته نگاه هنری خانم‌ها موجب شده است که زنان بخش عمده‌ای از بازار کار را در دست بگیرند و به این شغل علاقه نشان دهند.

خرید و فروش اینترنتی

خرید و فروش لباس جزو فعالیت‌هایی است که خانم‌ها هم به‌عنوان خریدار و هم به‌عنوان فروشنده نقش مهمی را در آن ایفا می‌کنند. این روزها که اینترنت پای ثابت فعالیت‌های اقتصادی شده، خانم‌ها هم از این ابزار به بهترین شکل استفاده کرده‌اند و اگر نیم‌نگاهی به صفحات اینستاگرامی بیندازید با تعداد زیادی از صفحات خرید و فروش از جمله پوشاک روبه‌رو می‌شوید که با مدیریت خانم‌ها روزگار می‌گذرانند.

پزشکی

روپوش سفید برای بسیاری از زنان و مردان ایرانی یک کار ایده‌آل است.درآمد، پرستیژ و صدالبته کمک به مردم، مهم‌ترین دلایل علاقه‌مندی به این رشته است. براساس آنچه یکی از مدیران آموزش و پرورش در سال 95اعلام کرده بود، رشته تجربی نخستین انتخاب دخترها هنگام انتخاب رشته تحصیلی است که ریشه در علاقه به رشته پزشکی و پرستاری در میان خانم‌ها دارد.

خبرنگاری

تحریریه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در سال‌های اخیر بیشتر شکل و شمایلی زنانه به‌خود گرفته است و با وجود مشکلاتی مانند حقوق و امنیت شغلی هنوز هم هستند دخترانی که پای در گود روزنامه‌نگاری می‌گذارند و علاقه به نوشتن و انجام کار خبری در ذهنشان، پر‌رنگ‌تر از مشکلات این کار است.

آرایشگری

رفتن به آرایشگاه جزو نیازهای مشترک خانم‌ها و آقایان است اما از آنجا که خانم‌ها نیازهای گسترده‌تری در این حوزه دارند، در هر کوچه و خیابان تابلوهای سالن‌های زیبایی کوچک و بزرگ را می‌بینیم که هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود. سالن‌های زیبایی چنان دامن گسترده‌اند و درآمدهای خوبی برای مدیرانشان به بار می‌آورند که بسیاری از خانم‌های علاقه‌مند به این حرفه، تمام سختی‌های کار را به جان می‌خرند و از اتاق کوچک خانه‌شان گرفته تا سالن‌های چند‌طبقه زیبایی، وارد این بازار کار می‌شوند.

طراحی 

زنان در فعالیت‌های هنری بسیار خوب ظاهر شده‌اند؛ به‌عنوان مثال وقتی اسامی برگزیدگان جشنواره‌های مد و لباس در ایران را بالا و پایین می‌کنیم، نام خانم‌ها چنان پر‌رنگ است که نشان از شدت و حدت علاقه زنان به طراحی لباس دارد. از سوی دیگر وقتی صفحات اینستاگرامی طراحان داخلی را بالا و پایین کنید، می‌بینید که همیشه پای یک زن در میان است که با نگاه هنری‌اش، جان تازه‌ای به یک چهاردیواری ببخشد. چند سالی است که بازار طلا و جواهر به سمت مدل‌های فانتزی و خاص رفته است و اگر خط این تغییرات را دنبال کنیم، به سرنخ زنان فعال در این حوزه می‌رسیم؛ در واقع باید گفت که طراحی نرم‌افزاری طلا و جواهر دنیایی است که در سال‌های اخیر خانم‌های زیادی را جذب خود کرده است و مصداق این مدعا هم باید در حضور پر‌رنگ زنان در کلاس‌های آموزشی مربوط به طراحی نرم‌افزاری طلا و جواهر جست‌وجو کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید