• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40343
+
-

دانشگاه‌های تهران در تصرف رقبای روحانی

ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی در دانشگاه تهران و شهید بهشتی به سیاست‌های دولت حمله کردند

دانشگاه
دانشگاه‌های تهران در تصرف رقبای روحانی

 دیروز را باید مهم‌ترین روز سخنرانی‌های روز دانشجویی سال97 شمرد؛ سخنرانی‌هایی که 3روز قبل از روز دانشجو با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور در دانشگاه سمنان آغاز شد و روز گذشته با حضور رقبای انتخاباتی او در دانشگاه‌های تهران به اوج خود رسید. حسن روحانی به روال سنتی که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری96 در پیش گرفته، سخنرانی روز دانشجو را در دانشگاهی بیرون از تهران انجام داد؛ سال قبل در سمنان و سال قبل‌تر در زاهدان. او اینگونه سیاسی‌ترین تریبون‌های دانشگاهی را به رقبای انتخاباتی خود واگذار کرد. ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، اصلی‌ترین رقبای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری در انتخابات96 و سعید جلیلی نامزد ریاست‌جمهوری در سال92، با حضور در دانشگاه‌ تهران و شهید بهشتی با نیش و کنایه‌های انتخاباتی به عملکرد دولت تاختند.

رئیسی: خدا رحم کرد رئیس‌جمهور نشدم!

سیدابراهیم رئیسی که در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی سخن می‌گفت تلاش کرد به برخی ابهامات و پرسش‌ها پیرامون حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری و ارتباطش با رقبای اصولگرا، عملکردش در آستان قدس رضوی و نیز عملکرد دولت پاسخ بگوید. وی در اظهاراتی کنایه‌آمیز در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که پرسید «فکر می‌کنید اگر رئیس‌جمهور می‌شدید، وضع کشور بهتر از این بود؟» گفت: «خدا رحم کرد که من رئیس‌جمهور نشدم که دلار ۵ هزار تومان شود.» اشاره رئیسی به کمپین انتخاباتی حسن روحانی بود که درباره افزایش قیمت دلار به 5هزار تومان در صورت پیروزی رئیسی در انتخابات هشدار می‌داد. حال که عملکرد اقتصادی دولت طی یک سال گذشته به‌شدت مورد انتقاد است، این فرصت برای رقبای سیاسی دیروز و امروزش فراهم آمده است تا با فراغ بال بیشتری علیه‌اش سخن بگویند. تولیت آستان قدس رضوی هم گاه به صراحت و گاه به کنایه از تریبون دانشگاه عملکرد دولت را به انتقاد گرفته و بسیاری از مشکلات را محصول «بی‌تدبیری‌ها» دانست. به گفته رئیسی، اینکه برخی مشکلات اصلی را مشکلات اقتصادی نمی‌دانند و دنبال راهکار سیاسی هستند، اشتباه می‌کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با کنایه به روایت قلب شده‌ای از روحانی درباره رابطه آب و برجام ، دیدگاهی را که می‌گوید «برای آب آوردن هم باید به امضای بیگانه متوسل شد» تقبیح کرده و با اشاره به سند2030، برجام و سایر کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌گوید که اینها استقلال کشور را تهدید می‌کنند و با آرمان‌های کشور همخوانی ندارند. رئیسی ضمن بیان انتقادات، از آمادگی خود برای کمک به هرکسی که از او بخواهد گره از کارش باز کند، سخن می‌گوید.
تولیت آستان قدس رضوی در بخشی از سخنانش ضمن دفاع از عملکرد خود در حوزه مسئولیتش، باز هم در انتقاد از دولت کم نگذاشت و گفت: «حالا بعضی می‌گویند آستان قدس، مالیات می‌دهد یا نه؟ گفته‌ایم در این دو سال که رفته‌ایم آستان قدس مالیات داده است اما باید مالیات را از یقه سفیدها گرفت. اگر از کسانی که درآمد بالایی دارند مالیات گرفته شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. اگر ما بودیم تولید مسکن را متوقف نمی‌کردیم و در محیط‌زیست قانون فرانسه را بر قانون خودمان ترجیح نمی‌دادیم. ما اگر بودیم، مرکز هوشمند مدیریت سوخت را تعطیل نمی‌کردیم که این قاچاق در کشور شکل بگیرد.»

حجت‌الاسلام رئیسی درباره نحوه حضور و کناره‌گیری قالیباف از انتخابات هم گفت: ایشان ابتدا قصد حضور در انتخابات را نداشتند اما چون سابقه حضور در انتخابات را داشتند، ما گفتیم که از حضور هیچ‌کس جلوگیری نمی‌کنیم. جلسه‌ای با آقای جلیلی داشتیم که گفتند اگر شما بیایید من نمی‌آیم. آقای قالیباف هم گفتند من به انتخابات می‌آیم و تا آخرین مناظره حضور خواهم‌داشت، بعد به‌نظر‌سنجی‌ها نگاه می‌کنیم، اگر رأی من پایین‌تر بود، کنار می‌روم. من به هیچ‌کدام از کاندیداها نگفتم شما نیایید تا من بیایم. آقای قالیباف بعد از مناظره سوم کنار رفتند. وی افزود: البته دوستان ستاد درباره کنار رفتن ایشان حرف داشتند و‌ می‌گفتند، نگذارید ایشان کنار برود.

قالیباف: شادی را از مردم گرفته‌اید

در آن‌سو در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران محمدباقر قالیباف دیگر رقیب‌سیاسی روحانی هم از دولت انتقاد کرد، هم از شورای شهر و هم از شهرداران تهران. شهردار پیشین تهران با بیان اینکه به جای اینکه به سفره خالی مردم فکر کنید و به آن بپردازید، ورود به استادیوم و برگزاری کنسرت و... موضوع اول حرف‌های شماست، گفت: البته ما هم با آزادی‌های اجتماعی موافقیم، در همین حوزه برگزاری مراسم جشن و کنسرت، مگر در تهران و در پارک‌ها هر شب بیش از 300برنامه برگزار نمی‌شد؟ چرا تعطیلش کردید؟ ما مخالف شادی مردم هستیم یا شما؟ شادی را که گرفته‌اید هیچ، سرمایه‌شان را هم یک شبه به نصف تقلیل دادید. قالیباف در انتقاد و حمله به دولت گفته است برخی مسئولان نه‌تنها مشکل را به‌صورت ریشه‌ای حل نمی‌کنند، بلکه آن را سیاسی هم می‌کنند و طوری وانمود می‌کنند که انگار رقیب سیاسی آنها نمی‌خواهد مشکل مردم حل شود، این همان اشباع ناکارآمدی است.

وی در ادامه این سخنان، با عنوان کردن این جمله که تفکری «دنبال این است که ثابت کند قالیباف کار نکرده است»، گفت: گفتید خط7 متروی تهران ناامن است و تعطیلش کردید، درحالی‌که اصلا نمی‌دانستید خط7 از کجا به کجاست و در برنامه تلویزیونی وقتی مجری پرسید، اشتباه گفتید، حالا نه‌تنها آن بخش از خط تعطیل شده را به‌موقع برای استفاده در دسترس مردم قرار ندادید، بلکه ادامه این خط را هم که بیش از 95درصد آن انجام شده بود، تمام نکردید، خب چرا آن 5درصد باقیمانده را انجام نمی‌دهید آبان‌ماه سال96 روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام کرد: خط7 متروی تهران به‌علت نواقص متعدد در جنبه‌های عمرانی، تجهیزاتی و سامانه‌های ایمنی و کنترلی، تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شود. افتتاح این خط در زمان خودش با حاشیه‌های زیادی همراه بود ازجمله رحمت‌الله حافظی شورای شهر چهارم راه‌اندازی زودهنگام این خط را بازی با جان مردم خوانده بود. شهردار اسبق تهران در ادامه سخنرانی‌اش به میزان بدهی‌های شهرداری تهران پرداخت و اظهار کرد: همه افراد با تجربه در مدیریت شهری می‌دانند که داشتن حداقل طلبکاری و بدهکاری در مجموعه یک نهاد عمومی غیردولتی مثل شهرداری‌ها امری طبیعی است.

حمله دوباره جلیلی به برجام

سالن فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران هم روز گذشته میزبان سعید جلیلی بود؛ نماینده رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی از رویکرد دولت در حوزه سیاست خارجی و برجام به‌شدت انتقاد کرد و از افرادی گفت که «با ژست واقع بینی، شعارهای رمانتیک و موهوم» می‌دهند و می‌گویند اگر امروز برویم و با ترامپ مذاکره کنیم هیچ‌کس مثل او به ایران امتیاز نمی‌دهد. جلیلی با طرح این سؤال که چه وقت کشور می‌تواند مسیر خود را درست برود؟ گفت: زمانی که کسانی که تحلیل غلطی داشتند بپذیرند که اشتباه کردند، بدانند که برجام بنای محکمی نیست که برخی ادعا می‌کردند، برجام توافقی نیست که بتواند منافع کشور را تامین کند. دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی با ابراز تردید در پایبندی اروپا به برجام گفت: فقط می‌گویند متأسفیم. تویی که متأسف هستی چگونه عمل کرده‌ای؟ اروپایی‌ها 3ساعت بعد از خروج آمریکا از برجام همان حرف‌های آمریکا را در اطلاعیه‌ای به شکل دیگری مطرح کردند. وی افزود: آنان می‌گویند برجام باید حفظ شود اما فقط هزینه‌اش را ایران بدهد. نه، این چیزی نیست که مورد قبول ما باشد، این خوابی که اروپایی‌ها برای برجام دیده‌اند که آن را با هزینه از جیب ملت ایران حفظ کنند، تعبیر نخواهد شد.

واکنش مشاور قالیباف به اظهارات انتخاباتی رئیسی

حسین قربانزاده، مشاور محمدباقر قالیباف در واکنش به اظهارات حجت‌الاسلام رئیسی، به سایت انتخاب گفت: جریان اصولگرایی در هفته پایانی به‌دلیل فاصله‌ای که در نظرسنجی‌ها با آقای روحانی داشت، به یک شوک نیاز داشت. یعنی اگر با دست‌فرمان همان نظرسنجی‌ها جلو می‌رفت، معلوم بود که آقای روحانی رئیس‌جمهور می‌شود. بنابراین قاعدتا باید شوکی وارد می‌شد و ما معتقد بودیم با کنار رفتن آقای رئیسی به نفع آقای قالیباف، شوک بزرگ‌تری رقم می‌خورد؛ زیرا این اتفاق همان سبد رأی را حفظ می‌کند ضمنا قریب به اتفاق سبد آرای آقای رئیسی به سبد آرای آقای قالیباف می‌آمد و به سمت سبد آقای روحانی نمی‌رفت. وی درباره اینکه با توجه به نتیجه نظرسنجی‌ها، آیا پیشنهادی برای کنار‌رفتن رئیسی به نفع قالیباف مطرح شده بود یا خیر، گفت: در هیچ نظرسنجی معتبری مانند نظرسنجی دانشگاه تهران که حتی 2روز قبل از رأی‌گیری، نتیجه انتخابات را با 7دهم درصد اختلاف پیش‌بینی کرده بود و چند نظرسنجی مشابه دیگر، در طول انتخابات هیچ روزی نبود که کسی غیر از آقای قالیباف نزدیک‌ترین کاندیدا به آقای روحانی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید