• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 17 آذر 1397
کد مطلب : 40109
+
-

کلاس‌های مجری‌گری چقدر مشتری دارند؟

تب مجری‌گری

شهرت و استخدام در صدا‌و‌سیما، انگیزه اصلی شرکت در دوره‌های مجری‌گری است

درنگ
تب مجری‌گری

سمیرا مصطفی‌نژاد

کسب شهرت، بهبود فن بیان در حرفه‌ای خاص یا فراگیری تکنیک‌های اجرا برای رسیدن به رؤیای مجری‌گری یا استخدام درصداوسیما- به گفته 2نفر از مسئولان 2مؤسسه‌ آموزش گویندگی و مجری‌گری- اصلی‌ترین انگیزه افرادی است که در این کلاس‌ها ثبت‌نام می‌کنند؛ فعالیتی که به گفته مدیر آموزش مؤسسه عالی رسانه، شهرت مجریان جوان در رادیو و تلویزیون و فضای مجازی این روزها آن را به تبی فراگیر تبدیل کرده‌است.

حامد بهجتی-مدیر مؤسسه هنر صدا- معتقد است: مخاطبان این کلاس‌ها، نوع دوره‌های گویندگی را بیشتر براساس پیشکسوت‌بودن و شهرت اساتید انتخاب می‌کنند و اسم و رسم استاد یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در انتخاب دوره توسط متقاضی است. برای مثال دوره‌های «رموز و فنون گویندگی» استاد بهروز رضوی به‌دلیل پیشکسوت بودن ایشان مخاطب بیشتری دارد. به‌گفته او در این دوره‌ها، بیشتر تجارب اساتید است که بازگو می‌شود و دوره‌ها تجربه‌محور هستند و مهارت‌هایی مختلف، از فن بیان و اجرا، تکنیک‌های تنفس، آکسان‌گذاری و ادای کلمات گرفته تا مباحث گویندگی و مجری‌گری به متقاضیان آموزش داده می‌شود. داشتن صدای خوب اگرچه فاکتوری تأثیرگذار است اما تعیین‌کننده نیست و افراد ممکن است به اندازه‌ای بر تکنیک‌ها و رموز گویندگی مسلط باشند که با صدایی معمولی نیز به گوینده‌ای خوب تبدیل ‌شوند.

به گفته بهجتی، بیشتر افراد برای یادگیری فن بیان به کلاس‌های این مرکز مراجعه می‌کنند؛ برای نمونه متقاضی، پزشک، وکیل، مشاور یا تاجر است و صرفا برای تقویت بیان و بهره‌بردن از بیان قوی در حرفه‌اش به کلاس‌ها مراجعه می‌کند، نه لزوما برای تبدیل شدن به یک مجری یا گوینده؛ و افرادی که با هدف مجری شدن به این کلاس‌ها می‌آیند نیز تکنیک‌های لازم را می‌آموزند تا در نهایت خود راهی برای فعالیت در این حوزه بیابند. این متقاضیان می‌توانند از هر قشر و سنی (بالای 18سال) باشند، اما رایج‌ترین محدوده سنی 20تا 40سال است.

بهجتی معتقد است در سال‌های اخیر میزان اشتیاق به حضور در کلاس‌های گویندگی و مجری‌گری افزایش پیدا کرده‌‌است و به همان میزان تعداد مؤسسه‌ها و افرادی که در زمینه آموزش فعالیت دارند نیز افزایش یافته‌است. برای نمونه، قابلیت تبلیغ رایگان در شبکه‌های مجازی و فعالیت مستقل مجریان مشهور رادیویی و تلویزیونی که شاید تخصص کافی هم نداشته باشند، در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی باعث ایجاد نوعی جو اشتیاق در زمینه یادگیری مجری‌گری شده‌است؛ از این‌رو اگرچه افزایش تعداد آموزشگاه‌ها خود می‌تواند نشان‌دهنده افزایش مخاطبان این دوره‌ها باشد اما جوی که در زمینه مجری‌گری ایجاد شده نیز به این روند افزایشی دامن زده‌است.

اما مریم رضایی - مدیر آموزش مدرسه عالی رسانه- معتقد است شهرت، تأثیر بسیاری بر علاقه‌مندی مردم به حضور در کلاس‌های مجری‌گری دارد. از نظر او تعداد متقاضیان در سال‌های اخیر بسیار بیشتر شده‌است، زیرا گویی نوعی تب مجری‌گری جامعه را فراگرفته‌است، درست مثل دوره‌هایی که تب بازیگری یا ورزش در جامعه فراگیر شده بود و اکنون شهرت چند مجری در رادیو و تلویزیون به این تب دامن زده است. به‌طور کلی بحث شهرت اثر زیادی بر افزایش متقاضیان این‌ دوره‌ها داشته‌است.

به گفته رضایی، بیشتر متقاضیان با هدف ورود به سازمان صدا ‌و سیما- که تقریبا غیرممکن است- دردوره‌ها شرکت می‌کنند اما معدود افرادی نیز هستند که با اهدافی جز یافتن شغل یا رسیدن به شهرت، برای مثال برای پیشبرد حرفه تخصصی خود یا حتی استراحت، در این دوره‌ها حضور پیدا می‌کنند. در یکی از موارد خاص، یک دندانپزشک متخصص ایمپلنت در کلاس‌های این مدرسه ثبت‌نام کرد که 2کلینیک دندانپزشکی در شمال و جنوب تهران داشت. او هدفش از آمدن به کلاس‌های مجری‌گری را برقراری تعامل با دیگران می‌دانست و می‌گفت کلاس‌ها برایش حکم یک حیاط خلوت دارند تا آنجا استراحت کند، فشار یک هفته کار را تخفیف دهد، بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند، حرف بزند و کاری جدید انجام دهد. به گفته مدیر مدرسه عالی رسانه، معمولا متقاضیانی که سن پایینی دارند با هدف درآمد‌زایی و یافتن شغل یا کسب تجربه‌ای جدید و متقاضیانی که سن بالاتر دارند با هدف سرگرمی، استراحت یا ایجاد فضایی برای تعامل با دیگران در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند. یا در موردی دیگر، خانمی حدودا 64ساله در این کلاس‌ها ثبت‌نام کرد زیرا مجری‌گری رؤیای جوانی‌اش بود. او پیش از انقلاب می‌خواست وارد حرفه مجری‌گری شود اما موفق نشد. پس از مرگ همسر و ازدواج فرزندانش، تنها شد و فرصتی به دست آورد تا با شرکت در این کلاس‌ها، تکنیک‌ها را یاد بگیرد و در فضای این‌کار باشد تا بداند رؤیایی که نتوانسته بود به آن برسد چه بود.

رضایی می‌گوید اصلی‌ترین ویژگی‌ها برای حضور در این دوره‌ها میزان اعتماد ‌به‌نفس، آمادگی، اطلاعات عمومی و توانایی بداهه‌پردازی است. به گفته او داوطلبان از همه اقشار و سنین هستند؛ از نوجوان 16- 15ساله گرفته تا مرد و زن 65ساله، اما بیشترین تعداد متقاضیان را افراد 20تا 40ساله تشکیل می‌دهند. همچنین  متقاضیان از مشاغل مختلف با سطح تحصیلات متفاوت هستند؛ از دانشجو و پشت کنکوری گرفته تا پزشک متخصص، دندانپزشک، دامپزشک و یا حتی زیر‌دیپلم؛ از مدیر فروش کارخانه که به‌دنبال فن بیان قوی است گرفته تا کارمندی که صرفا برای اجرا در سازمان محل کارش در این دوره‌ها شرکت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید