• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39691
+
-

افت سنگین درآمد شرکت‌های پتروشیمی

مجموع پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس در آبان‌ماه امسال نسبت به پارسال 7درصد افت کرده و بیشترین مقدار نزول ناشی از کاهش درآمد شرکت‌های پتروشیمی است که پیش‌بینی سودشان 25درصد افت کرده است.

به‌گزارش همشهری، با وجود بروز نشانه‌های رشد در درآمد‌زایی شرکت‌های بورس از فروردین‌‌ماه امسال، بار دیگر درآمد شرکت‌های بورس وارد یک کانال نزولی شده و آمار‌ها نشان می‌دهد که درآمد 310شرکت فعال در بورس تهران در آبان‌ماه با یک افت محسوس همراه بوده است.

انتظار می‌رفت پس از پایان دوره رکود تورمی در اقتصاد، درآمد شرکت‌های بورس هم بهبود یابد اما با وجود رشد درآمد شرکت‌های بورس در بهار امسال که امید‌های تازه‌ای را برای بهبود درآمد‌زایی شرکت‌ها ایجاد کرد، تازه‌ترین اطلاعات از بودجه شرکت‌های بورس نشان می‌دهد که این رشد درآمد‌ها پایدار نبوده و سود شرکت‌های بورس بار دیگر وارد یک روند نزولی شده است.

مقدار پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس از آذر‌ماه93 تاکنون به‌طور متناوب رو به کاهش بوده است. در آذر‌ماه سال93 جمع کل پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس به 60هزار میلیارد تومان رسید اما از آن زمان تا زمستان سال1395 که تا بهار96 ادامه یافت، درآمد و متناسب با آن سود شرکت‌های بورس به پایین‌ترین سطح خود رسید و در محدوده 40هزار میلیارد تومان تثبیت شد. از زمستان پارسال تاکنون با افزایش مقدار درآمد شرکت‌های بورس بار دیگر امید برای افزایش سود شرکت‌های بورس بیشتر شد و این شیب صعودی تا بهار امسال ادامه یافت اما در تازه‌ترین اطلاعات منتشرشده از سوی بورس تهران مشخص شده که جمع کل پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس با 7درصد کاهش از 51هزار میلیارد تومان به محدوده 47هزار میلیارد تومان رسیده و در این میان بیشترین مقدار نزول درآمد شرکت‌های بورس مربوط به گروه محصولات شیمیایی که مهم‌ترین شرکت‌های پتروشیمی در آن حضور دارند بوده است. طبق اطلاعات موجود از مقدار پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس، جمع کل سود این شرکت‌ها با 25درصد کاهش از 17هزار میلیارد تومان به 12هزار و 700میلیارد تومان در آبان‌ماه امسال رسیده است. هنوز برآورد دقیقی از دلایل بروز این کاهش درآمد‌زایی انجام نشده و مشخص نیست آیا تغییر در قیمت خوراک، محدودیت‌های صادراتی یا شرایط دولت در بهار امسال برای تسعیر ارز در کاهش و بروز تحریم‌های بین‌المللی در کاهش این مقدار از سطح درآمد‌ها مؤثر بوده است یا خیر.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد هم‌اکنون صنعت بانکداری با 8100میلیارد تومان زیان بد‌ترین وضعیت را در میان کل صنایع بورس دارد و بعد از آن خودرو‌سازی‌ با 750میلیارد تومان زیان در رتبه بعدی قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید