• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39688
+
-

جزئیات جدید از ایجاد کانال مالی ایران و اروپا

تازه‌ترین جزئیات از ایجاد کانال مالی ایران و اروپا نشان می‌دهد گام‌های نهایی برای ایجاد این کانال مالی طی شده و به‌زودی شروط اجرایی آن مشخص می‌شود اما هنوز هیچ‌یک از مقامات ایرانی و اروپایی تاریخ دقیقی برای آغاز به‌کار این کانال مالی اعلام نکرده‌اند.

به گزارش همشهری، در شرایطی که تردید‌ها در مورد موفقیت آمیز بودن کانال مالی ایران و اروپا و وجود اراده در میان شرکای اروپایی برای ایجاد این کانال افزایش یافته، تازه‌ترین اظهارات مقام‌های ایرانی حاکی ازآن است که این کانال مالی که تحت عنوان spv شناخته می‌شود مراحل نهایی خود را طی می‌کند و اروپا نیز شرط و شروطی برای ایجاداین کانال تعیین نکرده است. از سوی دیگر به غیراز فرانسه و آلمان که قرار است سازو کار اجرای این کانال مالی را برعهده بگیرند سوئیس نیز به‌دنبال راه‌اندازی کانال مالی اختصاصی خود است تا در حوزه سلامت و غلات با ایران تجارت کند. مذاکره برای راه‌اندازی این کانال مالی به جریان افتاده تا هرچه زودتر مجوزهای لازم دریافت شده و امکان استفاده از این کانال برای طرفین فراهم شود. با این حال برخی گمانه زنی‌ها حاکی ازآن است که ایجاد این کانال مشترک مالی ایران و اروپا منوط به تصویب نهایی لوایح FATF است اما دیروز علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: سازوکار مالی اروپا ربطی به تصویب FATF ندارد. در عین حال رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس هم گفت: جزئیات مربوط به چگونگی فعالیت این کانال باید 24آذر ماه(۱۵دسامبر) اعلام شود.

شریف نظام مافی با بیان اینکه کانال مالی ایران و اروپا در آینده‌ای نزدیک و به‌احتمال زیاد در کشورهای آلمان یا فرانسه پا می‌گیرد، افزود: این دو از کشورهای اروپایی به شمار می‌آیند که تا حدودی می‌توانند فشارهای مالی آمریکا را تحمل کنند. با وجود تلاش‌های ایران و اروپا برای ایجاد کانال مالی مشترک برخی کارشناسان معتقدند با توجه به محدودیت‌های تکنولوژیک که اروپا برای ایران ایجاد می‌کند رویکرد ایران فقط نباید به سمت غرب برای توسعه تجارت باشد و این گسترش مناسبات اقتصادی باید بر پایه شرق برنامه‌ریزی شود. نظام مافی با تأیید چنین الگویی و با بیان اینکه ایران باید از فرصت تجارت با کشورهای شرقی استفاده کند، تصریح کرد: هرچند تجارت با کشوری مثل چین برای ایرانیان خوش سابقه نیست اما نباید فراموش کرد که این کشور، چین سابق نیست و در عرصه فناوری‌های روز بومی‌سازی‌ و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را انجام داده است. بدسابقه بودن چین در تجارت با ایران بیش از طرف خارجی به عوامل داخلی بازمی‌گردد که به‌دنبال واردات کالای بی‌کیفیت و با فناوری‌های پایین از کشورهای شرقی بودند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید