• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39687
+
-

بی‌صدا کار کنید اما فساد را فریاد بزنید

بیژن زنگنه از استراتژی وزارت نفت در جنگ تحریم‌ها سخن گفت

جنگ سرد و سنگین‌ترین محاصره اقتصادی علیه ایران؛ این تعبیری است که وزیر نفت برای توصیف وضعیت موجود به‌کار می‌برد. بیژن نامدار زنگنه، که در نشست تخصصی فرماندهان پایگاه‌های بسیج وزارت نفت سخنرانی می‌کرد، کار کردن بی‌سر و صدای کارکنان صنعت نفت برای زنده نگه‌داشتن تولید و صادرات نفت، گاز، فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی را الزامات این جنگ سرد دانست و از همه همکاران خود خواست درعین‌حال که اسرار فعالیت صنعت نفت کشور را افشا نمی‌کنند که به گوش دشمن نرسد، اگر از فسادی خبردار شدند آن را فریاد بزنند.

به گزارش همشهری، وزیر نفت در این نشست گفت: هدف آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن، این است که از طریق اعمال فشار و ایجاد کمبودهای اقتصادی، در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی وانمود کنند که ما به بن‌بست رسیده‌ایم و به همین دلیل باید بدانیم که جای هیچ‌گونه کوتاهی نیست. زنگنه بیشترین مسئولیت را متوجه نیروهای انقلابی دانست و گفت: ما به‌عنوان نیروهای انقلاب و کارمندان دولت، وظیفه قانونی و شرعی داریم که فشار معاش را بر مردم کم کنیم و این مهم‌ترین کاری است که باید در کنار دولت انجام دهیم. به عقیده او، بیشترین فشاری که با ابزار تحریم‌ها می‌خواهند بر کشور وارد شود، این است که ایران نتواند نفت، گاز، فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی صادر کند چراکه می‌دانند از طرفی تولیدات ما بیش از نیاز داخلی است و برای درآمدزایی باید نسبت به صادرات آن اقدام کنیم و از طرف دیگر برای تأمین برخی نیازهای خود به ارز نیاز داریم. زنگنه بخش نفت، گاز و پتروشیمی را نیروهای حاضر در خط مقدم جنگ سرد عنوان کرد اما هشدار داد که در جنگ هر روز شهید و مجروح می‌آید و عواطف و احساسات و روحیه وطن‌خواهی تحریک می‌شود؛ اما در جنگ سرد صدای شلیک و بمبی نمی‌آید و بااین‌وجود بدتر از جنگ نظامی به کشور فشار وارد می‌کنند، پس رزمندگان این جنگ باید در شرایط سخت‌تری روحیه خود را حفظ کنند و به کارشان ادامه دهند.

وزیر نفت در ادامه، به رویکردهای اولویت‌دار دولت در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: زمانی که صادرات کم می‌شود، درآمد هم کاهش می‌یابد و به‌دنبال آن، عرضه کالا نیز محدود می‌شود. بنابراین رویکرد مهم دولت، تأمین نیازهای اصلی مردم در حوزه‌های مربوط به خورد و خوراک و دارو و تجهیزات پزشکی است؛ همچنین مواد موردنیاز کارخانه‌های اصلی باید تأمین شود تا این کارخانه‌ها به فعالیتشان ادامه دهند. زنگنه با تأکید بر اینکه ما در جنگ هستیم و جنگ کشته و مشکلات هم دارد، افزود: باید تحمل داشت و صبر پیشه کرد و مردم را نیز به صبر و پایداری و مقاومت توصیه کرد.

عضو کابینه امید به این واقعیت هم اشاره کرد که برخی در تلاش‌اند از وضعیت موجود برای ثروت‌اندوزی خود استفاده کنند و ببرند و بخورند و بار خودشان را ببندند و ادامه داد: بخشی از اینها را می‌توان با نظارت‌های رسمی کنترل کرد و دولت هم انجام می‌دهد اما همانطور که قبلا هم بارها تأکید کرده‌ام، در مقابل فساد که همانند خوره و موریانه برای بدنه جامعه است، از جانب هر که می‌خواهد باشد نباید کوتاه آمد. زنگنه به حاضران در این نشست اعلام کرد: من نمی‌گویم اگر از فسادی خبردار شدید به من بگویید، می‌گویم آن را فریاد بزنید چراکه باید با فاسد برخورد کرد و این حساسیت در شرایط فعلی که مردم گرفتار حداقل‌های زندگی هستند، باید دوچندان باشد.

وزیر نفت در صحبت‌های خود، بر لزوم جوان‌گرایی در صنعت نفت و توجه بیشتر به حضور بانوان نیز تأکید کرد و گفت: به برکت جمهوری اسلامی، تحول عظیمی در حوزه زنان ایجاد شده؛ اما هنوز شاهدیم که در برخی سازمان‌ها هیچ مدیر زنی وجود ندارد. به‌طور مثال در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، یک مدیر خانم هم نداریم پس باید در واسپاری امور به بانوان همت بیشتری به خرج بدهیم زیرا حضور بانوان به مبارزه بیشتر با فساد هم کمک می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید