• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39683
+
-

فرصت ناب توسعه گردشگری سلامت

 خبر: علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: کاهش ارزش پول ملی مزیتی برای توسعه گردشگری سلامت است و می‌تواند فرصتی برای فروش خدمات درمانی کشورمان به گردشگران سلامت باشد.

 نقد: کشور‌های جهان سالانه 150میلیارد دلار از محل گردشگری یا توریسم پزشکی درآمد به‌دست می‌آورند درحالی‌که سهم ایران از این مقدار فقط نیم درصد است و سالانه به کمتر از 500میلیون دلار می‌رسد. اما آنچه اکنون به‌عنوان یک مزیت در برابر ایران قرار گرفته کاهش نرخ برابری ریال در برابر دلار است که می‌تواند جذابیت زیادی از نظر قیمت برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کند چرا که سفر به ایران با توجه به کاهش ارزش ریال برای گردشگران خارجی بسیار ارزان و به صرفه است و با توجه به کیفیت بالای خدمات پزشکی در ایران این جذابیت نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.

به باور تحلیل‌گران یک سوم درآمد حوزه گردشگری می‌تواند از محل گردشگری سلامت باشد و این بخش می‌تواند تا ۸درصد اشتغال ایجاد کند چراکه هر گردشگر سلامت می‌تواند ۴ تا ۶هزار دلار ارز به کشور وارد کند. با چنین استدلال‌هایی و با توجه به اینکه هم‌اکنون ۴۰درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی بخش خصوصی خالی است می‌توان گفت توجه به گردشگری سلامت می‌تواند منابع ارزی زیادی را وارد کشور کند. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که هزینه‌های درمانی بیماران در ایران، بسیار کمتر از هزینه‌های دیگر ازجمله هزینه‌های دلال‌ها، هتل، غذا و حمل‌ونقل است و برای جذب گردشگران سلامت باید هزینه‌های جانبی حضور آنها در کشور را تا حدی تعدیل کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید