• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39632
+
-

کام تلخ زنبورداران ایلام

با وجود مرغوبیت بالای عسل ایلام، مشکلات فراوانی در مسیر تولید این محصول وجود دارد

تولید
کام تلخ زنبورداران ایلام

مریم نظری|  ایلام –خبرنگار:


ایلام استانی است که در آن ۵۵۰ گونه گیاه شهدزا برای تولید عسل وجود دارد و این موضوع سبب شده است عسل تولیدی آن از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

وجود گونه‌های مختلف گیاهی می‌تواند تاثیر چشمگیری در تولید عسل باکیفیت و افزایش اشتغال در این زمینه داشته باشد.
طبق گفته کارشناسان و تولیدکنندگان عسل در استان ایلام، میانگین استاندارد رطوبت در عسل ۱۸ درصد است که اگر این میزان به کمتر از ۱۷ درصد برسد، شفابخش و جزو نادرترین عسل‌های جهان می‌شود. عسل بعضی از مناطق ایلام به رطوبت ۱۳ درصد هم رسیده است.

اما با وجود مرغوبیت بسیار بالای عسل ایلام، مشکلات فراوانی در مسیر تولید این محصول و زنبورداران وجود دارند؛ مشکلاتی همچون نبود فناوری بسته‌بندی عسل، نبود بازار فروش مناسب و گمنامی عسل ایلام، فروش عسل ایلام با نام و برند استان‌های دیگر، مشکلات معیشتی زنبورداران، بیمه نبودن آنها و مشکلات ریز و درشت دیگری که توسعه و سودآوری این صنعت را با موانع زیادی مواجه کرده‌اند.


عسلی که ناشناخته ماند

یکی از زنبورداران ایلام به همشهری می‌گوید: عسل تولید ایلام با آن‌که کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی دارد و این مرغوبیت می‌تواند بازارهای مناسبی را برای عرضه آن فراهم کند، به دلیل کم‌کاری و کوتاهی مسئولان، ناشناخته مانده و نتوانسته است آنطور که باید در بازارهای داخلی و خارجی خود را معرفی کند.
«ایوب صفلکی» بیان می‌کند: با توجه به مرزی بودن ایلام و همسایگی آن با کشور عراق و همچنین کیفیت و ارزش اقتصادی بالای عسل آن، مسئولان باید برای بازاریابی این محصول در کشور عراق تلاش کنند.

این زنبوردار ادامه می‌دهد: مسئولان با ارائه تسهیلات و حمایت از زنبورداران باید به افزایش عسل تولیدی استان کمک کنند تا شاهد توسعه این صنعت باشیم که می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در کاهش آمار بیکاری داشته باشد.
وی می‌افزاید: برگزاری کلاس‌هایی برای افزایش دانش بیشتر زنبورداران هم می‌تواند تاثیر چشمگیری در افزایش میزان عسل برداشتی داشته باشد.


هزار و یک مشکل در مسیر زنبورداران

زنبوردار دیگری می‌گوید: در ایلام، علاوه بر عسل، فراورده‌های دیگر زنبور هم تولید می‌شود که از نمونه‌های آن می‌توان به «ژل رویال» اشاره کرد. این ژل برای برخی مشکلات پوستی، پوکی استخوان، درمان ناباروری و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
«شهاب پناهی» اظهار می‌کند: استان ایلام ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های تولید عسل کشور را دارد، اما وجود مشکلات متعدد در مسیر زنبورداران و تولید عسل باعث شده است این استان به اندازه دیگر استان‌های تولیدکننده عسل حرفی برای گفتن نداشته باشد.

وی می‌گوید: ما برای تولید عسل زحمت می‌کشیم و وقت و سرمایه صرف می‌کنیم. در مقابل هم انتظار داریم نتیجه زحمات خود را ببینیم و تولید عسل به بهبود زندگی‌مان کمک کند، اما بازار مناسبی برای فروش آن وجود ندارد. مسئولان از این محصول حمایت نمی‌کنند، زنبورداران بیمه نیستند و هزار و یک مشکل دیگر وجود دارد که کام زنبوردارها را تلخ و آنها را از ادامه راه دلسرد می‌کند.


ضعف صنعت زنبورداری ایلام

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز دشواری‌های تولید عسل و مشکلات زنبورداران استان را تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: عسل ایلام با وجود برخورداری از بالاترین کیفیت، دارای برند خاصی نیست و به سایر استان‌ها فروخته و در نهایت با نام و برند آنها روانه بازار مصرف داخلی می‌شود.

«مجتبی شیرخانی» اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر تولید عسل در استان ما روند افزایشی داشته و زنبورداران برای تولید عسل مرغوب زحمت زیادی می‌کشند، اما هنوز این صنعت نتوانسته است به چرخه اقتصادی استان کمک کند. این در حالی است ‌که باید این اتفاق رخ دهد و تولیدات ما به رونق اقتصادی منطقه هم کمک کنند.

وی می‌گوید: صنعت زنبورداری نیازمند تسهیلات و سرمایه در گردش است و باید مورد حمایت قرار گیرد. باید زنبورداران از این تسهیلات بهره‌مند شوند تا بتوان صنعت زنبورداری استان را تقویت کرد و توسعه داد. ما هم تا اندازه‌ای که در توان و جزو وظایفمان است ، تلاش خود را در این زمینه به کار می‌گیریم.


1335 زنبورستان در استان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام ادامه می‌دهد: طرح آمارگیری زنبورستان‌های استان همزمان با سراسر کشور مهرماه امسال اجرا و مشخص شد استان ایلام 1335 زنبورستان دارد.
وی می‌افزاید: همچنین این استان 103 هزار و 610 کندوی عسل دارد که امسال از این تعداد کندو حدود یک میلیون 861هزار کیلوگرم عسل مرغوب و باکیفیت به ارزش 48میلیارد تومان استحصال ‌شده است.شیرخانی تاکید می‌کند: تولید عسل در استان، علاوه بر ارزش اقتصادی بالا، زمینه اشتغال را برای حدود 1400 نفر به طور مستقیم و برای 1122 نفر به صورت غیرمستقیم فراهم کرده است.

این مسئول درباره وضعیت شهرستان‌های استان در زمینه زنبورداری می‌گوید: شهرستان ایلام با داشتن 23 درصد کل زنبورستان‌های استان بیشترین آمار و شهرستان دره‌شهر با 3 درصد، کمترین آمار زنبورستان‌های استان را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته شیرخانی، شهرستان‌های ملکشاهی، مهران و چرداول به ترتیب در رده دوم تا چهارم از نظر تعداد زنبورستان و میزان تولید عسل قرار دارند.


افزایش 45 درصدی تولید عسل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که ژل رویال، گرده گل، موم، بره‌موم و زهر زنبور از دیگر محصولات تولیدی صنعت زنبورداری هستند، می‌گوید: امسال تولیـد عسل در اسـتان ایلام در مقایسه با سال قبل 45 درصد افزایش داشته است. 

شیرخانی عنوان می‌کند: امسال شاهد بارندگی‌های خوبی در استان ایلام بوده‌ایم و این مهم زمینه را برای تولید عسل بیشتر در استان فراهم کرده است. اما در کنار آن پدیده گرد‌ و غبار بر تولید این محصول سایه می‌اندازد و می‌تواند باعث کاهش تولید آن شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید