• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39525
+
-

ابلاغ بخشنامه صدور چک‌های تضمینی

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی شرایط جدید صدور و استفاده از چک‌های تضمین شده را ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه از این پس چک‌های تضمین شده صرفا در وجه ذینفع صادر می‌شوند و درج مشخصات ذی‌نفع روی برگ چک الزامی است. به گزارش همشهری، پس از اینکه شورای هماهنگی سران سه قوه اصلاح فرایند صدور چک‌های تضمینی را تصویب کرد دیروز بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای فرایند جدید صدور و نقد کردن چک‌های تضمینی را به اطلاع بانک‌ها رساند. طبق اعلام بانک مرکزی با استناد به مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصاد‌ی سران محترم قوا در این خصوص، دایر بر ممنوعیت انتقال و ظهرنویسی چک‌های تضمین‌شده، از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، شرایط صدور و استفاده از چک‌های تضمین شده با رعایت قوانین و مقررات مربوط، امکان‌پذیر خواهد بود.
براساس اعلام بانک مرکزی صدور و تحویل چک تضمین‌شده مستلزم تکمیل فرم درخواست توسط متقاضی در شعبه بانک و در حضور متصدی بانکی و درج مشخصات کامل متقاضی، شماره سریال و مبلغ چک تضمین‌شده، علت درخواست چک و مشخصات گیرنده چک تضمین‌شده شامل نام و نام خانوادگی اشخاص و شماره ملی/شناسه ملی یا شماره فراگیر اتباع خارجی، مجاز است.

ضمنا چک تضمین‌شده صرفا باید در وجه گیرنده (ذینفع) و با درج مشخصات او روی برگ چک صادر شود. در ادامه نیز وصول مبلغ صرفا در وجه گیرنده امکان‌پذیر است و ظهرنویسی و انتقال چک تضمین شده به دیگری، فاقد اعتبار خواهد بود. در بخشنامه جدید ابطال چک تضمین‌شده به درخواست متقاضی یا وکیل و نماینده قانونی او بدون نیاز به ظهرنویسی گیرنده (ذینفع) امکان‌پذیر است و ثبت مشخصات کامل اشخاصی که به نمایندگی از گیرنده (ذینفع) برای وصول چک تضمین‌شده اقدام‌ می‌کنند، الزامی است. بانک مرکزی به دارندگان چک‌های تضمین‌شده‌ای که قبل از ابلاغ این بخشنامه صادر شده‌اند، حداکثر یک‌ماه از تاریخ ابلاغ بخشنامه فرصت داده است وجه چک را نقدا دریافت یا به‌حساب بانکی خود واریز کنند. ظهرنویسی این چک‌ها برای دیگری در این مهلت زمانی اعتبار ندارد و پس از این مهلت، دارنده چک فقط تا پایان سال‌جاری باید به یکی از شعب بانک صادرکننده آن مراجعه و اطلاعات مربوط به مبادله مالی منشأ دریافت چک تضمین‌شده را ارائه کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید