• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 10 آذر 1397
کد مطلب : 39245
+
-

در‌فصل دود # بی‌دود برانید

نخستین اقدام حناچی برای کاهش آلودگی هوا، پیوستن به سه‌شنبه‌های بدون خودرو و دومین اقدام با اجرای بی‌دود رقم خورد

گزارش
در‌فصل دود # بی‌دود برانید

سیدمحمد فخار | خبر‌نگار

امروز هشتمین روز آلودگی هوای پاییز 97 است و شهروندان تهرانی مجبورند در هر نفس ریه خود را به ذرات معلق و گازهای آلاینده مهمان کنند.
در واپسین روزهای هفته گذشته و صبح روزی که پیروز حناچی شهردار تهران شد، شاخص آلودگی روی عدد 112بود. حناچی اما نخستین اقدام عملی خود را برای مبارزه با شرایط موجود آغاز کرده و به کمپین مردمی «سه‌شنبه‌ بدون خودرو» پیوسته است. از طرفی نخستین گام عملی شهرداری برای پاک کردن هوای تهران از امروز رسما آغاز شده و طرح دوچرخه‌های اشتراکی «بی‌دود» در 2منطقه تهران و شهرک اکباتان کلید خورده تا امیدواری‌ها به کاهش منابع آلاینده شهر بیشتر شود. البته اجرای این طرح با یک شرکت خصوصی است اما کلیه روندهای قانونی و مدیریتی طرح با مشارکت شهرداری انجام شده است. برای دسترسی به دوچرخه‌های بی‌دود باید مثل یک کاربر اسنپ در یک نرم‌افزار موبایلی ثبت‌نام کرد تا بتوان از خدمات نسل جدید دوچرخه بهره گرفت.

تأخیر تمام شد

طرح دوچرخه‌های اشتراکی بی‌دود پس از 3‌ ماه تأخیر سرانجام توانست موافقت شهرداری تهران را برای حضور در 3 منطقه تهران برای یک دوره آزمایشی 3‌ماهه دریافت کند.

علی پیرحسینلو، مشاور معاون حمل‌ونقل شهردار تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: البته این پروژه کاملا توسط یک مجموعه خصوصی اجرا می‌شود و شهرداری یک ریال برای آن هزینه نکرده و نمی‌کند. تنها کاری که باید انجام می‌شد و شد، این بود که تلاش کنیم به‌عنوان نخستین تجربه حضور نسل چهارم دوچرخه اشتراکی در ایران، ملاحظات دقیق اجرایی، فنی، ترافیکی و ایمنی درنظر گرفته شود. پیرحسینلو درخصوص دلایل تأخیر این طرح که قرار بود از شهریور آغاز شود، اعلام کرد: ما باید مطمئن می‌شدیم حضور دوچرخه‌ها پایدار باشد و از طرفی باید منافع مردم و مشتریان هم لحاظ می‌شد. در خصوص نکاتی نظیر بیمه، اپلیکیشن، سپرده کاربر، تضمین بازپرداخت سپرده و لجستیک جمع‌آوری دوچرخه‌ها باید محکم‌کاری انجام می‌شد که البته انجام شد و طرح روی ریل افتاد. ما در مسیر این طرح از تجربه‌های موفق و ناموفق مشابه جهانی درس گرفتیم تا عملی شدن نخستین طرح دوچرخه‌های اشتراکی در پایتخت پایدار بماند.

حضور در 3 نقطه شهر

دوچرخه‌های نارنجی از امروز شنبه، برای ورود به مناطق ۲ و ۶ مجوز گرفته‌اند و قرار است در شهرک اکباتان هم حضور داشته باشند.

در این 3منطقه حضور بیشتر دوچرخه‌سواران بی‌شک باعث افزایش انگیزه برای گسترش مسیرهای ویژه دوچرخه، افزایش ایمنی و گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه می‌شود. براساس قوانین بی‌دود، کاربران پس از پرداخت سپرده و حق بیمه می‌توانند نزدیک‌ترین دوچرخه را روی تلفن همراه پیدا کنند، به سراغ آن بروند، قفلش را باز کنند و سوار شوند. در مقصد هم نیاز به تحویل دوچرخه به کسی یا جایی نیست؛ کافی است آن را در محل مناسبی بگذارند، قفل کنند و پایان سفر را در اپلیکیشن اعلام کنند.

تأکید بر تردد امن

خدمات دوچرخه در تهران بر عهده یک شرکت خصوصی است اما این شرکت، به جوانب بسیاری برای امنیت تردد کاربران توجه کرده است. سعید بابایوسفی، مدیرعامل شرکت بی‌دود در این‌باره به همشهری می‌گوید: در واقع بی‌دود مسئولیت ارائه خدمات آنلاین در بستر شبکه اینترنت (اینترنت اشیا) و موبایل شامل سرویس‌های تحت شبکه برای نرم‌افزار اجاره دوچرخه و خدمات آفلاین اجاره دوچرخه و همچنین مدیریت قوانین عملیاتی که ممکن است در هر زمان منتشر کند را بر عهده می‌گیرد. یوسفی می‌افزاید: ما نظامنامه‌ای برای کاربران تعریف کرده‌ایم که در آن با ارائه نمره مثبت و منفی، کاربر را تشویق به رعایت قانون می‌کنیم.

مراحل بی‌دود‌شدن

1- برای دسترسی به نرم‌افزار بی‌دود باید آن را از سایت bdood.ir دریافت کرده و پس از آن در بی‌دود ثبت‌نام و حسابتان را شارژ کنید. همچنین خواندن قوانین بی‌دود را فراموش نکنید.

2- از داخل نرم‌افزار، نزدیک‌ترین پارکینگ دوچرخه به‌ خودتان را بیابید.

3- با قفل بازکن روی نرم‌افزار، قفل دوچرخه را باز کنید و سوار آن شوید.

4- در پایان مسیر، دوچرخه را در جای مناسب در هر محل عمومی قفل کنید و قفل آن را دستی ببندید تا کم شدن اعتبار حساب‌تان تمام شود.

هزینه دوچرخه‌سواری

قیمت شارژ اولیه دوچرخه‌های بی‌دود 159هزار تومان است که قرار است 30900تومان آن برای بیمه راکب دوچرخه اختصاص یابد. بی‌دود هزینه خدمات استاندارد را به‌صورت 1500تومان برای هر ۳۰دقیقه دوچرخه‌سواری از کاربر مطالبه می‌کند. بنابراین در زمان‌های کمتر از ۳۰ دقیقه نیز این حداقل مبلغ محاسبه و دریافت می‌شود. همچنین مدت زمان سفر از زمان باز شدن قفل دوچرخه تا زمان بسته شدن قفل محاسبه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید