• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 16 فروردین 1403
کد مطلب : 221647
+
-

آهسته برانید، یوزها باردارند

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست خراسان شمالی با تاکید بر حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: با آغاز فصل بهار، اکنون زمان بارداری یوزپلنگ‌های آسیایی است و یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های فعالان محیط زیست و حیات وحش، حفاظت از مسیر عبور و مرور امن این گونه در معرض انقراض جانوری کشور است.
محمد تقدیسی افزود: با توجه به اینکه در زیستگاه‌های حیات‌وحش ساخت‌وسازهایی مانند جاده‌سازی انجام شده، این امر موجب شده زیستگاه‌ها به‌صورت جزیره‌ای بمانند و حیات‌وحش برای پیداکردن آب و غذا مجبور به تردد بین این زیستگاه‌ها باشند.
بخش‌هایی از استان‌های خراسان شمالی و سمنان زیستگاه‌های این گونه در حال انقراض در جهان هستند و جاده میان این دو استان، بلای جان یوزپلنگ آسیایی است. زمستان، فصل جفتگیری و بهار، فصل بارداری یوزپلنگ است. یکی از اقداماتی که برنامه‌ریزی شده تا در آینده نزدیک در مسیرهای جاده‌ای پرخطر برای این گونه میان استان خراسان شمالی و سمنان انجام شود، ساخت زیرگذر است تا یوزپلنگ‌ها از این مسیرها تردد کنند و مجبور به عبور و مرور از جاده نباشند.
منطقه‌ای میان خراسان شمالی و استان سمنان به نام یوزکنام وجود دارد که یک کریدور برای تردد یوزپلنگ میان 2استان محسوب می‌شود. این منطقه به بخش خصوصی سپرده شده است تا حفاظت آن را برعهده بگیرد. در اجرای این برنامه با 8نفر از نیروهای بومی قرارداد بسته شده است تا پایش و مراقبت را در این منطقه انجام دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید