• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 39008
+
-

لوازم خانگی چند‌نرخی شد

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: قیمت لوازم خانگی در بازار تا 120‌درصد افزایش یافته اما هنوز قیمت‌ها مشخص نیست

بازار
لوازم خانگی چند‌نرخی شد

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

کاهش شدید تولید داخل و واردات لوازم خانگی، زمینه کمبود و افزایش 2 تا 3برابری قیمت این اقلام را فراهم کرده است. فعالان صنفی از عرضه چندنرخی به‌دلیل مشخص‌نبودن قیمت این محصولات در بازار و رشد 120درصدی قیمت‌ها خبر می‌دهند. 
به‌گزارش همشهری، نکته جالب توجه در بازار لوازم خانگی آن است که کسبه بازار میزان افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی را به‌مراتب بیش از برخی اقلام خارجی اعلام می‌کنند و تولید‌کنندگان نیز از کاهش شدید تولید این محصولات به‌دلیل مشکلات تخصیص ارز و تامین مواداولیه و قطعات خبر می‌دهند. 
بررسی قیمت فروش این اقلام در فضای مجازی نیز بیانگر تفاوت چند میلیون تومانی قیمت فروش آن نسبت به واحدهای صنفی سطح شهر است و در کنار آن هنوز هم لوازم خانگی قاچاق وارداتی از بانه و سایر مناطق بدون گارانتی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. وضع عرضه و قیمت لوازم خانگی در بازار به‌گونه‌ای شده که فعالان صنفی نیز با اذعان بر بی‌قیمت شدن این اقلام در بازار، خواستار تعیین حدود قیمتی در مراجع ذی‌صلاح شده‌اند.
با گذشت چند‌ ماه خبری از اجرای طرح ساماندهی بازار لوازم خانگی نیست و مسئولان وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار نیز در مقابل کاهش شدید عرضه و افزایش قیمت این محصولات سکوت کرده‌اند. 

قیمت‌های نامشخص لوازم خانگی
شرایط تولید و عرضه لوازم خانگی موجب شد تا سه‌شنبه‌شب برخی دست‌اندرکاران تولید، فروش و دستگاه‌های نظارتی در یک برنامه تلویزیونی به واکاوی مشکلات این بخش بپردازند. در این برنامه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران اعلام کرد: با توجه به اینکه قیمت لوازم خانگی در بازار مشخص نیست، پیشنهاد می‌شود نهاد نظارتی قوی و مطلع، قیمت نهایی این محصولات را تعیین کند. محمد طحان‌پور، افزود: با وجود اینکه اوج فروش لوازم خانگی از مهرماه شروع می‌شود و تا پایان سال ادامه دارد، امسال همچنان بازار در حالت رکود به‌سر می‌برد. 
به گفته او، با توجه به افزایش ۲.۵ برابری قیمت کالاها، قدرت خرید مردم پایین آمده و مصرف‌کنندگان به جای خرید محصول نو، ترجیح می‌دهند کالای خود را تعمیر کنند. همچنین قیمت‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۰درصد افزایش داشته و بر تشدید رکود بازار مؤثر بوده است به‌نحوی که اگر در گذشته ۱۰۰دستگاه تلویزیون به قیمت ۱۰۰میلیون تومان می‌فروختیم، اکنون ۶۰ دستگاه تلویزیون به قیمت ۱۲۰میلیون تومان عرضه می‌کنیم. اینکه برخی ادعا می‌کنند رشد فروش داریم، کذب است؛ چراکه این افزایش باید در تعداد فروش کالا خود را نشان دهد. 
طحان‌پور، با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی مشخص نیست، گفت: حتی اگر قیمت دلار به 5 هزار تومان برسد، لوازم خانگی یک ریال هم ارزان نمی‌شود، زیرا واردکنندگان ادعا می‌کنند که کالاها را با دلار ۱۰ هزار تومانی وارد و تولیدکنندگان هم می‌گویند مواداولیه را تا ۶‌ماه با دلار ۱۲هزار تومان خریده و انبار کرده‌اند. در واقع تولیدکنندگان و واردکنندگان همواره بهانه می‌آورند که در شرایطی که نرخ دلار بالا بوده کالاهای خود را تامین کرده‌اند. به گفته او، به‌دلیل گرانی نرخ دلار، شرایط قاچاق لوازم خانگی سخت شده و به همین سبب، مردم به تولید داخل روی آورده‌اند.
 البته برخی با فریب مردم کالاهایی همچون ماشین لباسشویی و یخچال تولید داخل را به‌عنوان کالای خارجی و بانه‌ای با دوبرابر قیمت اصلی به مشتریان عرضه می‌کنند که تنها راه تشخیص این اقلام بررسی خدمات پس از فروش است چراکه گارانتی کالاهای خارجی مشخص است و مصرف‌کننده هنگام خرید باید در مورد خدمات پس از فروش نیز سؤال کند. 


   30 درصد رشد قیمت‌ها غیر قانونی است

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز با بیان اینکه ۳۰درصد قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است از تشکیل 2هزار پرونده تخلف در عرضه لوازم خانگی در این سازمان خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳هزار و ۲۵۳پرونده تخلف تشکیل شده که ۲هزار و ۱۶۳پرونده مربوط به لوازم خانگی است.  یاسر رایگانی با اشاره به اینکه شرایط موجود در بازار لوازم خانگی مطلوب نیست، افزود: بخش لوازم خانگی طی 8‌ماه نخست امسال به پرداخت جریمه نقدی 74میلیارد ریالی محکوم شده که درصد ناچیزی از تخلفات در بازار لوازم خانگی است و بسیاری از تخلفات بخش لوازم خانگی به سازمان تعزیرات فرستاده نشده است. به گفته او، در یک نوع کالا اختلاف‌های قیمتی 4 تا 5 میلیون تومانی در مناطق مختلف وجود دارد و چند پرداختی در بخش لوازم خانگی انجام می‌شود که یک مبلغ براساس تعرفه‌های مشخص و مبلغی حدود 30 تا 40درصد قیمت کالا به‌صورت غیرقانونی از مشتریان گرفته می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید