• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135713
+
-

شکاف قیمت و عرضه چند‌نرخی مرغ بیشتر شد

قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه بین 25تا 40هزار تومان نوسان دارد

بازار
شکاف قیمت و عرضه چند‌نرخی مرغ بیشتر شد

کمبود و گرانی نهاده‌های تولید، از کنجاله سویا تا ذرت و جوجه یک روزه زمینه افت تولید و عرضه و نوسان قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه در واحدهای صنفی سطح شهر تهران از 25تا حدود 40هزار تومان را فراهم کرده است.
به گزارش همشهری، فعالان صنفی در حالی از تأثیر مشکلات تامین نهاده‌های دام وطیور بر نوسان عرضه و قیمت گوشت و مرغ خبر می‌دهند که براساس آخرین مصوبه قرارگاه ساماندهی بازار مرغ، نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری 17هزار و 100و نرخ خرده فروشی مرغ 24هزار و 900تومان تعیین کرده که این روزها میزان عرضه مرغ با نرخ مصوب به‌شدت کاهش یافته و این امر در افزایش قیمت مرغ آزاد در واحدهای صنفی سطح شهر تهران بنا بر منطقه و میزان تقاضا برای این فرآورده از 33تا حدود 40هزار تومان شده است. گزارش میدانی خبرنگار همشهری از نرخ خرده‌فروشی مرغ تازه در مناطق مختلف شهر تهران نیز حاکی از تداوم عرضه چند نرخی مرغ و افزایش شکاف نرخ مصوب و بازار خرده فروشی این ماده پروتئینی است. بر این اساس قیمت خرده‌فروشی مرغ که تا 2 هفته پیش در محدوده 28تا 32هزار تومان بود این روزها به 34تا 39هزار تومان افزایش یافته است.

نوسان قیمت خرده‌فروشی مرغ و گوشت
گزارش میدانی خبرنگار همشهری از قیمت خرده فروشی انواع گوشت قرمز و مرغ در واحدهای صنفی سطح شهر تهران حاکی از نوسان شدید قیمت مرغ و ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار گوشت گوساله و گوسفندی است. دیروز قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده از32هزار و 500تا 38هزار تومان در مناطق مختلف شهر تهران در نوسان بود به‌نحوی که هر کیلوگرم مرغ تازه در مرغ فروشی‌های شهرک آپادانا واقع در منطقه 5تهران به نرخ 38هزار و در منطقه تهرانسر از 32هزار و 500تا 34هزار تومان به مشتریان عرضه شد.
این در حالی است که قیمت مرغ در برخی واحدهای صنفی سطح شهر تهران طی هفته گذشته با افزایش 4تا 5هزار تومانی در هر کیلوگرم به مرز 39تا 40هزار تومان نیز رسیده بود اما طی 3 روز گذشته با رشد نسبی عرضه، افت نسبی قیمت را تجربه کرد اما میزان افزایش قیمت انواع مرغ فرآوری، قطعه بندی و بسته بندی شده در فروشگاه‌ها به‌مراتب بیش از نرخ مرغ فله بوده است. همچنین قیمت هر کیلوگرم  گوشت بوقلمون مخلوط در واحدهای صنفی مذکور به‌ترتیب از 55تا 47هزار و 600تومان و نرخ ران و سینه بوقلمون از 64تا 60هزار تومان در نوسان است. در بازار خرده‌فروشی گوشت قرمز نیز هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی از 113تا 130هزار، ران گوسفندی 140تا 158هزار، سردست با دنده 130تا 135هزار و چرخ کرده مخلوط به نرخ 130تا 145هزارتومان به مشتریان عرضه می‌شود. در بازار گوشت گاوی و گوساله نیز نرخ هر کیلوگرم گوشت ران گوساله از 140تا 165هزار و سردست گوساله از 135تا 158هزار تومان در نوسان است.

چالش تولید و تامین مرغ
نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر، تولید مرغ دچار چالش‌های جدی شده است، گفت: کمبود جوجه، تأخیر در بارگیری نهاده‌ها و گرمای هوا ازجمله مشکلات تولید محسوب می‌شود و شرایط تولید مرغ نامطلوب است. حبیب اسدالله نژاد، با اشاره به اینکه متأسفانه طی هفته‌های اخیر، تولید مرغ دچار چالش‌های جدی شده است،گفت: کاهش تولید، تلفات و عدم‌وزن‌گیری مناسب مرغ‌ها به‌خاطر استرس گرمایی ازجمله این چالش‌هاست. گرمای شدید علاوه بر اینکه باعث شده مرغ‌ها به وزن مناسب نرسند، تلفات در جمعیت گله‌های مرغ را نیز افزایش داده است.او با تأکید بر تداوم کمبود جوجه یک روزه از بی‌توجهی مسئولین به این مسئله انتقاد کرد و گفت: ماه‌هاست که با کمبود و گرانی جوجه یک روزه مواجه هستیم و این مشکل کماکان پابرجاست.
اسدالله نژاد با بیان اینکه قیمت جوجه یک روزه هم‌اکنون بالای ۷۵٠٠ تومان است، افزود: این در حالی است که نرخ مصوب جوجه یک روزه گوشتی ۴٢٠٠ تومان است. اما سیاست دولت، سرکوب قیمت مرغ با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها است. نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی، افزود: بعد از اینکه قیمت مرغ ٢۴ هزار و ٩٠٠ تومان تعیین شد، هم شاهد افزایش نرخ مصوب نهاده‌ها بودیم و هم قیمت جوجه یک روزه افزایش شدید داشته اما نرخ مصوب مرغ تغییری نکرده و دولت به بهانه حمایت از مصرف کنندگان، زیر بار اصلاح قیمت نمی‌رود که منطقی نیست. این فعال بخش خصوصی تأخیر بیش از یک‌ماه در بارگیری نهاده‌های دامی را پس از خرید این محصولات، از دیگر مشکلات مرغداران عنوان کرد.

 عرضه مرغ گران‌تر از 35 هزار تومان تخلف است
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در گفت‌وگو با همشهری از افزایش نرخ مصوب و بازار مرغ خبر داد و گفت: گرچه نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ تازه 24هزار و 900تومان تعیین شده است اما افزایش این نرخ در واحدهای صنفی به‌دلیل به صرفه نبودن عرضه تا مرز 26هزارتومان نیز منعی ندارد. مهدی یوسف خانی همچنین افزایش نرخ مرغ تازه در بازار آزاد تا هر کیلوگرم 34و 35هزار تومان را طبیعی قلمداد کرد و افزود: اکنون نرخ مصوب مرغ زنده درب مرغداری 17هزار و 100تومان است اما مرغ زنده در بازار آزاد به نرخ هر کیلوگرم 24هزار تومان عرضه می‌شود و با تعیین نرخ مصوب شرایط به‌گونه‌ای شده که مرغ در بازار 2یا چند نرخی است. او با بیان اینکه تنها نیمی از نیاز بازار مرغ با نرخ مصوب تامین می‌شود، افزود: مصرف روزانه مرغ در تهران بین هزار تا هزارو 200تن است اما اکنون فقط بین 600تا 700تن این نیاز با نرخ مصوب و بقیه با نرخ آزاد تامین شود. یوسف خانی عرضه مرغ به قیمت هر کیلوگرم 37تا 40هزارتومان در برخی واحدهای صنفی را تخلف قلمداد کرد و گفت: اکنون واحدهای صنفی مرغ زنده را به‌صورت عمده با قیمت حداکثر هر کیلوگرم 32هزار تومان خریداری می‌کنند که با احتساب هزینه کشتار و سود خرده فروشی حداکثر 8درصدی قیمت خرده فروشی مرغ در این واحدهای صنفی باید حداکثر قیمت 35هزار تومان باشد.
فروش مرغ به قیمت هر کیلوگرم بیش از 35هزار تومان تخلف است، باید بازرسی اصناف و سازمان صمت با گرانفروشی مرغ برخورد کنند و بازرسان اتحادیه نیز با وجود کمبود شدید نیرو در این زمینه نظارت دارند. او با اعلام اینکه نمی‌توان منکر عرضه مرغ با نرخ 40هزار تومان در برخی واحدهای صنفی مناطق شمال شهر تهران یا افزایش بیشتر قیمت این محصول با فرآوری، قطعه بندی و بسته‌بندی شد، گفت: با وجود این اکنون قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه در 80درصد واحدهای صنفی سطح شهر تهران کمتر از 35هزار تومان است.

مکث
از مشکلات تامین مرغ تا خسارات قطعی برق


رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه بخشی از مشکلات کنونی تولید و بازار مرغ به‌دلیل کمبود نهاده‌ها ازآذر‌ماه سال 99تداوم یافته و به‌تدریج در حال رفع است، گفت: نیاز ماهانه بازار داخلی به مرغ بیش از 100تا 110میلیون قطعه نیست اما اکنون میزان جوجه ریزی به 80تا 90میلیون قطعه رسیده است که زیر 100میلیون قطعه است اما با مدیریت تولید مشکلات بازار مرغ نیز حل خواهد شد و روزبه‌روز وضعیت بهتر می‌شود. یوسف خانی، با اشاره به اینکه تا امروز میزان تولید مرغ حدود 25درصد کاهش یافته است، افزود: با وجود این با اقدامات انجام شده برای تامین نهاده‌ها و رشد جوجه ریزی به‌نظر می‌رسد که تا آخر شهریور و ابتدای مهرماه امسال مشکل عرضه 2 یا چند نرخی و نوسان قیمت‌ها در بازار مرغ مرتفع شود. او همچنین از تأثیر قطعی 2ساعته برق بر میزان تامین و فساد پذیری مرغ طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: به‌دلیل قطعی مکرر برق به استان‌های شمالی اعلام شده تا کشتار مرغ از ساعت 12شب به بعد انجام شود تا برای رسیدن آن به واحدهای خرده فروشی در زمینه بهداشت و فسادپذیری مرغ مشکل چندانی ایجاد نشود. یوسف خانی، افزود: با وجود این بدیهی است که وقتی برق برای حداقل 2 ساعت قطع می‌شود به‌دلیل از کار افتادن یخچال و سیستم‌های سرمایش در واحدهای صنفی، نگهداری گوشت و مرغ نیز با مشکل مواجه می‌شود اما مسئولان می‌توانند به جای قطعی 2ساعته برق این کار را در قالب 2 قطعی یک ساعته اعمال کنند تا خطر فساد پذیری گوشت و مرغ کمتر شود. او با بیان اینکه آماردقیقی از میزان زیان واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه به‌دلیل قطعی برق نداریم، گفت: اما قطعا قطعی مداوم برق موجب ضرر و زیان این واحدهای صنفی شده و علاوه بر خطر فاسد شدن گوشت و مرغ، این واحدهای صنفی به‌دلیل سوختن بسیاری از وسایل برقی مانند موتور یخچال، کولر و... دچار ضرر و زیان شده‌اند و برنامه‌ای نیز برای جبران خسارت آنها وجود ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید