• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 38993
+
-

دشمنان ظریف

استیضاح ظریف با 24 امضا و 11 محور تقدیم هیات‌رئیسه‌شد / نماینده استیضاح‌کننده: ظریف با بیان خود مجلس را قانع می‌کند

مجلس
دشمنان ظریف

دیروز، روز پایداری‌ها در بهارستان بود. آنها با به جریان انداختن طرح استیضاح وزیر امور خارجه و تهدید علی لاریجانی به سؤال و جواب در صحن علنی، حضور حداقلی و هیاهوی بلندشان را به رخ اکثریت مجلس کشیدند.

24نفر از نمایندگان اصولگرای مجلس که عمدتا از استان‌های مشهد، اصفهان و همدان هستند، طرح استیضاح محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه را کلید زده‌اند. استیضاح از 2جهت قابل توجه است؛ ‌بهانه آنان صحبت‌های وزیر خارجه کشورمان درباره پولشویی گسترده در کشور است که دیروز خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام قضایی اعلام کرد مستندات 12صفحه‌ای ظریف درباره پولشویی به‌دست دادستان رسیده است. این مقام قضایی تاریخ وصول نامه را پنجم آذر اعلام کرده است. از سوی دیگر، این استیضاح درست در زمانی کلید خورده ‌که تیم دیپلماسی کشورمان در اروپا در حال چانه‌زنی برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا‌ست. طرح استیضاح ظریف بنا به گفته حسینعلی حاجی‌دلیگانی 11محور دارد که اصلی‌ترین محور آن اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب ازجمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی ایران است. برخی ‌محورهای استیضاح همان سؤالاتی هستند که طیف پایداری در 5سال گذشته از ظریف پرسیده‌اند. مثلا یکی از موارد استیضاح موضع منفعلانه دستگاه دیپلماسی درخصوص کشتار حجاج در منا‌ست؛ موضوعی که در سال94 رخ داد و بعد از آن اتفاق هم یک‌بار در ایران دولت عوض شده است. ظریف و تیم دیپلماسی درباره این موضوع در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی پارلمان توضیحات لازم را داده‌اند.

از دیگر محورهای استیضاح دلیل دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای اروپایی به بهانه‌های واهی است. بی‌توجهی به اقتصاد در دیپلماسی کشور، بی‌توجهی کافی به توسعه و فعال‌کردن روابط با کشورهای قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، استفاده از برخی سفیران ناکارآمد، فرصت‌سوزی و عدم‌انتخاب سفیر برای برخی کشورهای دوست که ارتباط خوبی با آنها داریم‌ مانند چین و هند، عدم‌استفاده از فرصت‌هایی که مقاومت در منطقه فراهم کرده است، به‌‌کارگیری افراد نامطمئن در مذاکرات حساس و مهم، تهدید بنیه دفاعی کشور به از بین رفتن توانایی آن و عدم‌تامین منافع ملت ایران در قراردادهای منعقد‌شده محورهای دیگر طرح استیضاح وزیر امور خارجه است. این استیضاح اعلام وصول نشده‌ و تقدیم هیأت رئیسه شده است. بهانه اصلی استیضاح‌کنندگان ظریف، سخنانی است که او چندی قبل در گفت‌وگویی تصویری با خبرآنلاین به زبان آورده بود. او با بیان اینکه پولشویی در کشور یک واقعیت است، گفته بود: خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند و آنهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور کنند. اشاره ظریف به موج مخالفت‌ها و فضاسازی‌ها برای پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF بود.

استیضاح به‌جایی نمی‌رسد

هرچند اصولگرایان منتقد دولت به‌شدت در تکاپو برای به جریان افتادن استیضاح ظریف در مجلس هستند، اما اکثریت مجلس طرح استیضاح ظریف را نه دارای موضوعیت زمانی می‌دانند و نه دارای پایگاه در بهارستان.

علی نجفی‌خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه استیضاح وزیر امور خارجه که دیروز به هیأت رئیسه مجلس ارائه شد، یک اقدام سیاسی و از طرف جمعی مشخص است که پایگاه رأی خوبی در مجلس ندارند، به همشهری گفت: اساس روال قانون طرح استیضاح از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع خواهد شد و ظریف به کمیسیون فراخوانده می‌شود و اگر نمایندگان استیضاح‌کننده قانع نشدند، طرح برای بررسی به صحن علنی مجلس ارجاع می‌شود. او با اعتقاد به اینکه کسانی که طرح استیضاح ظریف را مطرح کرده‌اند به‌دنبال گرفتن پاسخ یا رفع ابهام از موضوعات مورد نظرشان نیستند، ادامه داد: با توجه به روحیه‌ای که از استیضاح‌کنندگان ظریف سراغ داریم، آنها در پی طرح استیضاح در صحن علنی هستند تا از این راه به مطلوب سیاسی‌شان برسند اما اکثریت مجلس همواره حمایت خودشان را از وزیر امور خارجه نشان داده‌اند و همواره قدر‌دان پاسخگویی او بوده‌اند. نجفی ادامه داد: بعید می‌دانم با توجه به حمایتی که اکثریت مجلس از وزیر امورخارجه داشته‌اند‌ و دارند، این استیضاح راه به جایی ببرد، به‌جز اینکه وقت مجلس و دولت را بگیرد و اذهان عمومی را از توجه به مسائل مهم کشور به سمت امور حاشیه‌ای و نیات سیاسی جمعی کوچک ببرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی یاد‌آور‌ شد: آقایان استیضاح‌کننده وزیر امور خارجه باید بدانند که در شرایط ویژه سیاست خارجی کشور حمایت و پشتیبانی از سکاندار دیپلماسی کشور اصلی مهم است که باید با استحکام بیشتری دنبال شود.

این تذهبون؟

کلید زدن استیضاح ظریف در بحبوحه جنگ اقتصادی و تلاش‌های تیم دیپلماسی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا یادآور سؤال 8نماینده مجلس در اوج جنگ تحمیلی از وزیر خارجه وقت است. آبان سال 1365که ماجرای سفر مک فارلین به تهران عیان شد 8نماینده مجلس در بحبوحه جنگ تحمیلی علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت را پای میز سؤال کشیدند و از او درباره این مذاکرات که با آگاهی امام خمینی(ره) صورت گرفته بود سؤال کردند. بنیانگذار جمهوری اسلامی در یک سخنرانی که معروف به «این تذهبون» شد این 8 نماینده یعنی سیدمحمد خامنه‌ای، جلال‌الدین فارسی، سیرجانی، موسویانی، نیک‌روش، فهیم‌کرمانی، نجفی و اسرافیلیان را مورد عتاب قرار دادند که «در یک همچون مسئله مهمی که باید همه شما دست به هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که ما وحدت داریم، وحدت ما اینطور شده‌ است و در روزی که هفته وحدت است چرا شماها می‌خواهید تفرقه ایجاد کنید؟» امام(ره) در این سخنرانی خطاب به این افراد فرمودند: چرا می‌خواهید بین سران کشور تفرقه ایجاد کنید؟ چرا می‌خواهید دو دستگی ایجاد کنید؟ چه شده است شما را؟ کجا دارید می‌روید؟ این تذهبون؟ من نمی‌توانم که آن طوری که می‌خواهم، با شما صحبت کنم و نمی‌خواهم در روز عید رنجش برای شما پیدا کنم، لکن شما انصاف بدهید که در یک همچو وقتی، وقت یک همچو اموری است؟! وقت یک همچو تأییدی است از کاخ سفید؟


استیضاح‌کنندگان: ظریف مجلس را قانع می‌کند


احمد سالک، نماینده مردم اصفهان
در مجلس پیرامون محورهایی که برای استیضاح وزیر خارجه مطرح شده است، به این نکته تاکید کرد که اقدام امضاکنندگان طرح کاملا در چارچوب قانون و بر اساس اصل نظارت نمایندگان مجلس صورت گرفته است. وی درباره اینکه در شرایط کنونی طرح موضوع استیضاح ظریف تا چه اندازه به مصلحت کشور است، گفت: این موضوع به مجلس بازمی‌گردد و ممکن است اساسا این طرح در مجلس رأی نیاورد. سالک با بیان اینکه قضاوت درباره موضوعات و محورهای استیضاح هنوز زود است، گفت: با توجه به قدرت بیان قوی که آقای ظریف دارد، درباره موضوعات توضیح خواهند داد و ممکن است نمایندگان هم از توضیحات ایشان قانع شوند.


محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در مجلس با تاکید بر این نکته که قبل از جلسه استیضاح نباید پیرامون این مسئله فضاسازی شود، گفت: تعدادی از نمایندگان موضوعاتی را در ارتباط با وزیرخارجه طرح و احصا کرده‌اند و بر مبنای قانون می‌توانند از حق قانونی خود استفاده کرده و سوالات خود را مطرح کنند. کوهکن با اشاره به اینکه با حضور آقای ظریف در کمیسیون مربوطه ممکن است نمایندگان قانع‌شده و از استیضاح صرف‌نظر کنند، گفت: بر اساس آیین‌نامه، در این زمینه تصمیم نهایی را نمایندگان و مجلس خواهند گرفت. وی درباره اظهارات ظریف درباره پولشویی که به عنوان یکی از محورهای استیضاح مطرح است، گفت: بر اساس آماری که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، حدود 70درصد پولشویی جهان در آمریکا و کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد. اما مسئولان دولتی آن کشورها به این مسئله ورود پیدا نمی‌کنند چرا‌که هرگونه اظهارنظر از سوی آنها به عنوان سند و مدرک علیه خود آن کشورها ثبت خواهد شد. نماینده مردم لنجان با اشاره به وجود قوانین مناسب برای مبارزه با پولشویی، افزود: مسئولان موظف هستند هرگونه مدارک و اطلاعاتی را که درباره پولشویی در کشور دارند در اختیار مراجع قضایی برای رسیدگی قرار دهند. در صورتی که در مراجع مربوطه نسبت به درخواست آن مسئول رسیدگی نشد، آنگاه وی می‌تواند بر مبنای مدارک و مستنداتی که در اختیار دارد، در این باره ادعا کند.


عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد
در مجلس نیز با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه درباره موضوع پولشویی به عنوان اصلی‌ترین محور طرح استیضاح گفت: موضوع اصلی اتهامی است که آقای ظریف به یک نظام الهی وارد کرده‌اند؛ اتهامی که شایسته مافیاهای کشورهای نظام سلطه است. یعنی ایشان جرم افراد فاسد بین‌المللی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی منتسب می‌کند. گودرزی می‌افزاید: در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد که وزیرخارجه یک کشوری در سطح رسانه‌ها چنین اتهامی را به کشور خودش وارد کند. بنابراین آقای ظریف باید پاسخگوی اتهامات خود باشند. وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از محورهای استیضاح ظریف مانند حادثه منا که مربوط به سال‌ها پیش است و امروز موضوعیت خود را از دست داده‌اند، گفت: همان موضوع اصلی(پولشویی) به عنوان شاه‌بیت استیضاح برای نمایندگان کافی است تا آقای ظریف در مجلس حضور پیدا کند و درباره‌اش توضیح دهد.


24طراح استیضاح
کارشناس دیپلماسی نیستند


  یک‌سوم امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر خارجه دارای تحصیلات حوزوی هستند، همچنین از میان 24نماینده‌ای که طرح استیضاح ظریف را امضا کرده‌اند فقط یک نفر عضو کمیسیون تخصصی مرتبط با موضوع استیضاح یعنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.

از سوی دیگر با بررسی مدرک تحصیلی 24نماینده‌ای که استیضاح وزیر امور خارجه را امضا کرده‌اند فقط یک نفر دارای تحصیلات مرتبط با این وزارتخانه است.

گزارش همشهری از سوابق امضا‌کنندگان استیضاح وزیر خارجه را بخوانید:

  ضیاء‌الله اعزازی ملکی، نماینده بناب است. آخرین مسئولیت اجرایی او مدیرکل حراست دانشگاه فرهنگیان بوده با مدرک کارشناسی ارشد.

  حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه است. او فرمانده سپاه اصفهان بوده و مدرکی که به مجلس ارائه داده کارشناسی ارشد مدیریت دولتی بوده است.

  غلامرضا شرفی دیگر امضا‌کننده این استیضاح هم نماینده آبادان است و استاد دانشگاه؛ البته با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی.

  ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف آباد هم دیگر نماینده استیضاح‌کننده ظریف است که مدرک کارشناسی ارشد حقوق و جرم‌شناسی دارد و مسئولیت او قبل از نمایندگی هم دادستانی شهرش بوده است.

  احمد سالک، نماینده اصفهان است که براساس اطلاعات موجود در سایت مرکز پژوهش‌ها دیپلم ریاضی دارد و در حال تحصیل درس خارج فقه است. او قبلا معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت بوده است.

  محمدعلی پورمختار، نماینده همدان هم شغل قبل از نمایندگی‌اش را پاسدار اعلام کرده اما مدرک دکتری حقوق بین‌الملل برای وی به ثبت رسیده است.

  محمداسماعیل سعیدی، نماینده تبریز است و او هم مثل پورمختار قبلا پاسدار بوده و هنگام نماینده شدن دانشجوی دکتری مدیریت کسب‌وکار بوده است.

  محسن کوهکن، نماینده لنجان کارشناس ارشد حقوق است و قبلا سابقه فرمانداری داشته است.

  نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه دیگر طراح استیضاح ظریف است. او مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و سابقه استانداری دارد.

  سید ناصر موسوی لارگانی هم نماینده فلاورجان است و دبیر آموزش و پرورش بوده و مدرک سطح 2علوم حوزه دارد.

  نصر‌الله پژمانفر، نماینده مشهد با سابقه تحصیلی حوزوی و قبلا معاون آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان بوده است.

  محمد حسن‌نژاد، نماینده مرند و جلفا امضا‌کننده دیگر این طرح است که دکتری مدیریت مالی دارد و قبلا مدیرعامل کارگزاری بورس آستان قدس رضوی بوده است.

  جواد کریمی قدوسی، دیگر نماینده مشهد هم سوابق خود را فرمانده بسیج خراسان رضوی با مدرک کارشناسی ارشد حقوق اعلام کرده است.

  حسن نوروزی متولد مشهد و نماینده رباط‌کریم است که او نیز تحصیلات حوزوی دارد و قبلا مدیر مدرسه علمیه و قاضی دادگستری بوده است.

  احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر قبلا مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی بوده و دانشجوی سطح4 است.

  سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر است که سابقه خود را استاد دانشگاه در مراکز آموزش عالی با مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی اعلام کرده است.

  در سوابق شهاب نادری، نماینده پاوه هم کارمندی وزارت اقتصاد و استادی دانشگاه دیده می‌شود.

  سیدراضی ‌نوری، نماینده شوش هم سابقه طبابت دارد.

  عباس گودرزی، نماینده بروجرد کارشناس مهندسی فیزیک و کارشناس ارشد علوم سیاسی است و قبلا مدیرکل پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی کشور بوده است.

  سیدصادق طباطبایی‌نژاد، نماینده اردستان امضا‌کننده دیگر طرح است که مدرک کارشناسی ارشد تفسیر دارد با سابقه کاری تدریس در حوزه علمیه قم و اصفهان.

  جمشید جعفرپور، نماینده لارستان هم دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دارد و قبلا عضو شورای تخصصی نقشه مهندسی فرهنگی کشور بوده است.

  امیر خجسته که او هم نماینده همدان است با مدرک کارشناسی ارشد الهیات و ادبیات عرب که قبلا رئیس دانشگاه فرهنگیان بوده است.

  جلال محمود‌زاده، نماینده مهاباد هم مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی دارد و سابقه شغلی او هم رابط امور مجلس در صندوق بیمه کشاورزی اعلام شده است.

  اما آخرین امضا‌کننده استیضاح ظریف هم محمود شکری، نماینده تالش است که مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دارد و قبلا مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید