• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 38989
+
-

روزگار تلخ گردشگری آبشار رودشور

توسعه زیرساخت های گردشگری اطراف این آبشار در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است

زیست بوم
روزگار تلخ گردشگری آبشار رودشور

علیرضا برازجانی|   بوشهر - خبرنگار:

آبشار تلخاب  رودشور که در بخش سعدآباد شهرستان دشتستان واقع شده یکی از نقاط مستعد گردشگری و جاذبه طبیعی استان بوشهر است که مورد استقبال طبیعت‌دوستان، گردشگران محلی و سایر گردشگران از دیگر نقاط کشور است. آب این آبشار از زهکش نخلستان‌های وحدتیه در بالادست رودخانه شاهپور سرچشمه می‌گیرد.برخورداری از چشم‌انداز نخلستان انبوه، قرار گرفتن در کنار آثار تاریخی ماقبل دوران اسلامی و شهرهای باستانی دوره ساسانی مثل شهر صفاره و شهر توز و همچنین کنار گذر جاده شیراز به بندر تجاری گناوه، موقعیت و جایگاه ویژه‌ای به این آبشار طبیعی داده است. 

در سالیان گذشته با تخصیص منابع اعتباری لازم، اقدامات عمرانی برای ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در اراضی اطراف این آبشار انجام شد، ولی در سال‌های بعد طرح توسعه آن با کمبود اعتبار مواجه شد به طوری که این جاذبه گردشگری بدون متولی به حال خود رها شده است.


هزینه توسعه آبشار؛ یک میلیارد تومان 

دهیار سابق روستای تل سرکوه بخش سعدآباد دشتستان در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان این‌که پس از پیگیری‌های فراوان در دولت نهم در زمینه ایجاد زیرساخت و امکانات رفاهی برای استفاده و رفاه بیشتر گردشگران، اعتبار خوبی تخصیص پیدا کرد،  می‌گوید: حدود ۲هکتار زمین مجاور این آبشار که مالک خصوصی داشت با مبلغ ۱۸۰میلیون تومان خریداری و تملک شد.

«اسماعیل احمدی» می‌افزاید: طرح مطالعاتی آن توسط کارشناسان تهیه و پس از تایید نهایی به مرحله اجرا درآمد. محوطه‌سازی، ساخت چند چشمه سرویس بهداشتی، جانمایی چند آلاچیق، ساخت چند اتاق به عنوان استراحتگاه خانوادگی، احداث نمازخانه و تامین روشنایی به وسیله برج نوری و نرده کشی و حفاظ فلزی برای ایمنی گردشگران و سنگفرش محوطه از جمله اقداماتی بود که در سایت آبشار انجام شد. هزینه صرف شده برای انجام این کار در آن زمان بیش از یک میلیارد تومان بود.

وی اضافه می‌کند: برای نگهداری و نگهبانی این تاسیسات و ابنیه، کشیک شبانه‌روزی و مستمر با به‌کارگیری ۲نفر از بومیان منطقه مستقر شد که ضمن حراست از امکانات این سایت در امر هدایت و راهنمایی گردشگران بومی و غیربومی که در فصول و ایام مختلف در این نقطه حضور پیدا می‌کردند، نقش داشتند.


استقبال گردشگران از آبشار

احمدی ادامه می‌دهد: با توجه به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که در محدوده و اطراف این آبشار بی‌نظیر وجود دارد استقبال چشمگیری را از سوی گردشگران و مردم محلی منطقه و همچنین مسافران به‌خصوص در ایام نوروز و بهار شاهد بودیم که موجب رونق کسب و کار روستای همجوار این آبشار شد، زیرا در سطح شهرستان دشتستان و حتی استان بوشهر فضایی که بتواند حجم بالای گردشگری را در کنار آبشار پذیرا باشد وجود ندارد.


تخریب و سرقت امکانات سایت گردشگری آبشار

وی با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت‌ها و ادامه طرح توسعه این سایت گردشگری اضافه می‌کند: در صورتی که این طرح گردشگری به حال خود رها نمی‌شد و تمهیدات ویژه‌ای برای نگهداری و حراست از آن اندیشیده می‌شد، به یقین الان می‌توانست به عنوان یکی از نقاط مهم و کلیدی گردشگری کشور مطرح شود، اما اکنون فقط نامی از آن باقی مانده است. متاسفانه در سال‌93 به دلیل عدم تامین حقوق نگهبان‌ها، تمامی این امکانات، بدون نگهبان و متولی رها شد. به همین دلیل بخش اعظمی از ساختمان‌ها و امکانات آن تخریب شده و پروژکتورهای تامین روشنایی و نرده‌های فلزی و در و پنجره ساختمان‌ها و سایر تزئینات و المان‌های آن توسط افراد سودجو به سرقت رفته است.


پیگیری‌های بدون نتیجه 

احمدی تاکید می‌کند: در خلال سال۹۳ تا۹۶ پیگیری‌های زیادی در بین مسئولان شهرستان دشتستان و استان بوشهر انجام دادیم و حتی مدیر کل وقت میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری را دعوت کردیم که به‌صورت میدانی از این مجموعه بازدید کند ولی باز هم نتیجه خاصی عاید
 نشد. 
ما حتی به شورای اسلامی و دهیاری تل‌سرکوه موافقت خود را برای پرداخت حقوق یکی از نگهبانان اعلام کردیم به شرطی که حقوق نگهبان دیگر تامین و پرداخت شود ولی این موضوع هم نتیجه قابل قبولی نداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :