• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38950
+
-

دومین پاییز تلخ

تا لحظه تنظیم این گزارش 770 نفر بر اثر زلزله یکشنبه شب کرمانشاه به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند

گزارش
دومین پاییز تلخ

فرحناز چراغی |  کرمانشاه- خبرنگار: 

 کمتر از 2 هفته از اولین سالگرد زلزله 21 آبان 96 نگذشته که زلزله بار دیگر آمد و مردم سرپل ذهاب را غافلگیر کرد. زلزله‌ای که دومین پاییز تلخ را برای کرمانشاهیان رقم زد. زلزله 4/6ریشتری، از گسلی جدید، این بار شامگاه یکشنبه 4 آذر ساعت حوالی 20 در عمق تقریبی 20 کیلومتری زمین سرپل ذهاب را گرفت تا چهارمین زلزله شدیدی باشد که در یک سال اخیر در یکشنبه‌شب‌ها کرمانشاه را می‌لرزاند. شهر به هم ریخت و مردم به کوچه و خیابان‌ها ریختند. برق شهر برای دقایقی قطع شد. هراس و دلهره مردم این بار بسیار بیشتر از پارسال بود. بر اساس اخبار منتشر شده این زلزله به حدی بود که علاوه بر شهرستان‌های استان کرمانشاه در اغلب استان‌های غربی احساس شد. 

بر اساس مشاهدات خبرنگار همشهری با توجه به زلزله سال گذشته، شدت صدمات این زلزله بسیار کمتر از پارسال است. تعدادی از خانه‌های تعمیری و چند مغازه دوباره دچار آسیب‌های جزئی شده‌اند. این زلزله تا زمان درج این خبر تلفات جانی به همراه نداشته است. تا لحظه تنظیم این گزارش770 نفر در این زلزله به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.


شب سخت سرپل ذهاب‌‌ 

ساعت 8 و نیم صبح 5 آذرماه است. اینجا مرکز شهر سرپل ذهاب است. ساعاتی از طلوع خورشید در این شهر می‌گذرد. سکوت آرامی شهر را گرفته است. تک‌وتوک افرادی در حال تردد در خرابه‌ها و کوچه‌های شهر هستند. برخی دیوارها دوباره آوار شده است. شیشه برخی خانه‌ها و مغازه‌ها فروریخته است.

یکی از شهروندان سرپل ذهابی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: شب سختی را پشت سر گذاشتیم. هراس و وحشت مردم سرپل ذهاب این بار بیشتر از سال گذشته بود. شب تا صبح چندین بار زلزله‌های به نسبت شدیدی آمد. عده زیادی باز در پارک‌ها و به دور از منازلشان چادر زدند. احمدی که سال گذشته همسر، فرزند، مادر و برادرزاده‌اش زیر آوار زلزله جان داده بودند، ادامه می‌دهد: همه مردم دچار شوک زلزله سال گذشته شدند، اما این بار شدت ترس و فرار بیشتر بود.

بسیاری از خانه‌های تعمیری دوباره از نو صدمه دیدند. اینجا روح و روان مردم تخریب شده است. زن‌ها با آمدن زلزله فریادکنان و جیغ‌زنان بیرون می‌آمدند و بر سر و صورت خود می‌زدند. زلزله مردم را پریشان کرده است. زلزله سال گذشته بر روح و روان مردم به حدی تاثیر گذاشته که رفتارهای عادی هنگام بروز حادثه را ندارند؛ نمونه آن شب زلزله بود. بچه‌ها نیز دست‌کمی از مادرانشان ندارند. با وجود این‌که اتفاق خاصی نیفتاده بود اما به‌شدت ‌فریاد می‌کشیدند. خدا به همه رحم کند شرایط سخت و ناگواری بر مردم سرپل ذهاب می‌گذرد. ما در کانکس بودیم. کانکس‌ها از شدت زلزله انگار در حال زیر و رو شدن بودند. سقف آشپزخانه یکی از اقوام نزدیک پایین آمده بود. خسارات جزئی بود.
وی که انبار کاشی‌اش در حاشیه شهر در حوالی قره‌بلاغ قرار دارد، اضافه می‌کند: خسارت زیادی به انبار ما وارد شده و بسیاری از کاشی‌ها در زلزله شکسته شده‌اند. سال گذشته مغازه کاشی‌فروشی ما در مرکز شهر بود که زلزله 3/7ریشتری آبان آن را با خاک یکسان کرد. 


بسیار خطرناک بود

یک پیرزن 55 ساله نیز از تلخی زلزله شامگاه 4 آذر می‌گوید و می‌افزاید: یک‌شنبه شب 4بار زلزله آمد. همه در کوچه و خیابان شب را به صبح رساندیم. وی اضافه می‌کند: این زلزله دست‌کمی از زلزله سال گذشته نداشت. این بار هم بسیار خطرناک بود. بعد از زلزله شدید اول پس از گذشت یکی، دو ساعت من و بچه‌های بی‌سرپرستم به خانه آمدیم که بازهم زلزله آمد. به همین دلیل تا صبح بیرون بودیم.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: تا ساعت 5 و 6 صبح مردم باز بیرون بودند. زلزله چندین بار‌ آمد و مردم هراس شدیدی داشتند. خودم تا چند ساعت پس از زلزله از شدت دلهره آرام و قرار نداشتم. انتظار آمدن چنین زلزله‌ای را نداشتیم. مردم وحشت‌زده و البته چندین برابر سال گذشته ترسیده بودند. برق حدود 10دقیقه رفت و این بر وحشت مردم اضافه کرد. مردم تا صبح بیدار بودند. زلزله چندین بار شهر را فراگرفت. تمام چراغ‌های شهر روشن بود.  مسکینی درباره وضعیت تخریب منازل نیز بیان می‌کند: برخی خانه‌هایی که تعمیر شده بودند باز هم تخریب شده‌اند. وی درباره علت مصدومیت مردم شهرستان نیز اضافه می‌کند: بیشتر مردم بر اثر فرار از منازل مصدوم شدند. بسیاری از مردم هنگام فرار ‌دست و پایشان شکسته شد.


پناه آوردن به کوچه و خیابان 

شهروند دیگری نیز به همشهری می‌گوید: بعد از زلزله همه مردم به کوچه و خیابان آمده بودند. بسیاری بعد از گذشت یک سال کانکس‌هایشان را فروخته بودند، سرپناهی نداشتند و در پارک اول شهر خوابیدند. خیلی‌ها هم از ترس جان در خودروهایشان در نزدیکی منازل خود شب را به صبح رساندند.
ذاکری نسب اضافه می‌کند: زلزله اول آن‌قدر مردم را نترساند که این زلزله دومی ترساند، چراکه مردم تجربه یک زلزله دردناک را پشت سر گذاشته‌اند. مردم هراسان و پر از اضطراب بودند. کودکان و زنان بیشترین داد و بیداد را سر دادند. 


خدا به مردم سرپل ذهاب رحم کند 

یک پیرزن سرپل ذهابی ادامه می‌دهد: وقتی زلزله آمد هوا خیلی سرد بود. بچه‌هایم در خودرو خوابیدند و سرما بسیار آزاردهند بود. این زلزله بسیار وحشتناک‌تر از زلزله سال گذشته بود. خدا به مردم سرپل ذهاب رحم کند، چراکه دیگر توان مقابله با این همه سختی را نداریم. درد زلزله بسیار دردناک است. سال گذشته بسیاری از اقواممان در زلزله کشته شدند و خانه‌هایمان ویران شد.

هنوز هم به علت نداری در کانکس زندگی می‌کنیم. بودجه ساخت خانه نداریم. چون اجاره‌نشین هستیم و هنوز در کانکس زندگی می‌کنیم.  شهروند دیگری می‌گوید: می‌خواستم دخترم را به حمام ببرم که شیشه منزل تازه تعمیر شده‌مان روی سرم خراب شد. خودم را روی دخترم انداختم و شیشه‌ها روی کمر و شانه‌هایم ریخت و باعث شد برای بخیه به بیمارستان مراجعه کنم. با وام و کمک پدر همسرم منزلمان را تازه تعمیر کرده بودیم. دیوارها ترک برداشته، شیشه پنجره‌ها و پاسیو فرو ریخته، تلویزیون، بوفه، یخچال و کمی از وسایل آشپزخانه آسیب جدی دیده و من فقط خوشحالم که توانستم جان دخترم را نجات دهم، زیرا در زلزله قبلی پسرم را از دست دادم. 

شکربیگی از ساکنان مسکن مهر شیرودی هم می‌گوید: پیگیر این بودیم که چرا برای ساخت مجدد منزل از وام ما، استفاده کردند اما فقط در و دیوار اصلی برای ما ساختند که خواهرم در زلزله شب گذشته با آواری که بر سرش آوار شد آسیب دید. حتما از پیمانکاران شکایت خواهم کرد. یکی از اهالی روستاهای دشت ذهاب هم درباره زلزله بیان می‌کند: در راه منزل مادرم بودم تا به او انسولین تزریق کنم که متوجه زلزله شدم. همه مسیر را دویدم. همسایه‌ها کمک کردند و آوار را از روی پاهای مادرم برداشتند. متاسفانه هر دو‌پایش شکسته و این جراحت برای یک بیمار دیابتی بسیار سخت است. دیوار طویله نیز فرو ریخته و 6 گوسفند از ۱۴گوسفندی که داشت تلف شدند. خسارت و زلزله برای ما تمامی ندارد انگار.


زلزله کرمانشاه تلفات جانی نداشت 

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر هم دراین‌باره گفت: ارزیابی ۱۵۰روستا به پایان رسیده و خوشبختانه تا این لحظه فوتی نداشته‌ایم. دکتر «علی‌اصغر پیوندی» ادامه داد: در حال حاضر ۶۳۴ مصدوم به علت فرار و خرابی‌ها داشته‌ایم. همچنین بسته‌های غذایی ۷۲ساعته و یک ماهه بارگیری و به مناطق ارسال شده است.


98 درصد از مصدومان زلزله سرپایی درمان شدند

استاندار کرمانشاه با بیان این‌که آب، برق و گاز مناطق زلزله‌زده وصل است، گفت: زمین‌لرزه 4/6ریشتری یکشنبه‌شب هیچ کشته‌ای نداشته است و 98درصد از مصدومان حادثه هم به صورت سرپایی درمان شده‌اند. «هوشنگ بازوند» افزود: تعداد اندکی از مصدومان زلزله هم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که حال همه آنها خوب است.  وی با بیان این‌که همه خدمات زیرساختی مناطق زلزله‌زده برقرار است، گفت: آب، برق و گاز مناطق زلزله‌زده وصل شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. 
بازوند اظهار کرد: خسارت‌های زلزله یکشنبه‌شب و پس‌لرزه‌های آن در مقایسه با قدرت این زمین‌لرزه‌ها زیاد نبوده است و تنها برخی واحدها از جمله یکی، دو واحد تجاری که پس از زلزله 3/7ریشتری آبان 96 باید تعمیر می‌شدند، تخریب شده‌اند.



تأکید رئیس جمهوری ‌بر رسیدگی به زلزله‌زدگان

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در تماسی تلفنی با استاندار کرمانشاه بر رسیدگی فوری به وضعیت زلزله‌زدگان استان کرمانشاه تاکید کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید