• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38891
+
-

در بطری‌ها ویلچر می‌شوند

مدیرعامل انجمن رفتگران طبیعت همدان: تاکنون از محل فروش ضایعات پلاستیکی شهروندان 10 ویلچر برای توان‌خواهان خریداری شده است

در بطری‌ها ویلچر می‌شوند

فاطمه کاظمی|   همدان - خبرنگار:

تا به حال به این فکر کرده‌اید که درِ بطری‌های یک‌بارمصرف می‌تواند منبعی برای درآمد یک تشکل غیردولتی باشد و از این درآمد برای کمک به افراد ناتوان استفاده شود؟ 

این کار را اعضای انجمن رفتگران طبیعت همدان انجام می‌دهند و تاکنون توانسته‌اند از محل فروش در بطری‌هایی که شهروندان به آنها می‌دهند 10 ویلچر برای افراد ناتوان تهیه کنند. امیدواریم با خواندن این گزارش شما هم به این پویش بپیوندید و یک کار نو و خیر را به برنامه‌های روزانه‌تان اضافه کنید.


پویش زیست‌محیطی همدانی‌ها

مدیرعامل انجمن رفتگران طبیعت همدان دراین‌باره به همشهری می‌گوید: پویش مردمی «جمع‌آوری در بطری» از چند سال پیش در ایران آغاز شده و انجمن رفتگران طبیعت آن را در همدان ادامه داد. در این پویش خانواده‌های همدانی درِ بطری‌های یک‌بارمصرف را به 10 پایگاهی که در سطح شهر تعبیه شده تحویل می‌دهند و ما آنها را به صورت ضایعات پلاستیک به فروش می‌رسانیم و درآمد حاصل از آن را صرف خرید ویلچر برای توان‌خواهان نیازمند می‌کنیم.

مصطفی موسیوند ادامه می‌دهد: 10 مدرسه و حدود 2 هزار خانواده در این زمینه با ما همکاری دارند و تاکنون توانسته‌ایم 10 ویلچر از این راه برای توان‌خواهانی که توانایی خرید ویلچر ندارند، تهیه کنیم. البته تعدادی از بانوان همدانی نیز همزمان با ما این کار را انجام می‌دهند اما تفاوت کار ما با کار آنها این است که هزینه ویلچرهای ما صد درصد از محل فروش درِ بطری‌هاست اما آنها بخشی از هزینه را از محل فروش در بطری‌ها و بقیه را از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌کنند.


آموزش به شهروندان

وی در پاسخ به این سوال که چرا از کمک‌های مردمی استفاده نمی‌کنید، توضیح می‌دهد: کار ما خیریه نیست و سازمان‌های خیریه زیادی در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. اما هدف ما از جمع‌آوری درِ بطری یادآوری ارزش زباله‌های خشک است. 

هر درِ بطری 3 تا 4 گرم وزن دارد و درصد کمی از زباله‌های شهری را تشکیل می‌دهد، ضمن این‌که فقط 2 هزار خانواده با ما همکاری دارند که نسبت به جمعیت همدان خیلی کم است. همین خانواده‌ها هم فقط درِ بطری به ما هدیه می‌دهند که در مقابل زباله‌های خشکی که خانواده‌ها تولید می‌کنند، ناچیز محسوب می‌شود اما از همین راه توانسته‌ایم تاکنون 10 ویلچر تهیه کنیم. این را هم فراموش نکنید که ما هر ویلچر را یک میلیون و 200 هزار تومان می‌خریم در حالی که قیمت ویلچر معمولی 500 تا 600 هزار تومان است و اگر می‌خواستیم ویلچر معمولی بخریم تعداد خیلی بیشتر از این بود. حالا تصور کنید اگر خانواده‌ها همه زباله‌های خشک خود را به ما تحویل دهند چقدر از مشکلات توان‌خواهان حل می‌شود. 

موسیوند می‌افزاید: اگر زباله‌های خشک دفن نشوند یک سرمایه ملی بزرگ هستند، ضمن این‌که زباله‌های خشک وقتی دفن می‌شوند آسیب‌های زیادی ایجاد می‌کنند که این آسیب‌ها به زندگی خودمان برمی‌گردد. این را هم فراموش نکنیم که زباله‌گردها و سوءاستفاده‌هایی که کودکان کار برای جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی می‌کنند چهره شهر ما را زشت و ناامن کرده است. ما می‌خواهیم به خانواده‌ها یاد بدهیم که زباله‌های خود را از مبدا تفکیک کنند تا این مشکلات حل شود.


معرفی عملی

مدیرعامل انجمن رفتگران طبیعت همدان درباره معرفی این پویش به شهروندان می‌گوید: من اعتقاد دارم که کار درست منتشر می‌شود. فضای مجازی و رسانه‌ها خیلی در این زمینه موثرند اما مردم ما از شعار خسته شده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: مردم اگر جمع‌آوری درِ بطری را در مراسمی مانند عروسی یا مهمانی ببینند به دنبال دلیل آن می‌گردند و در نهایت به این پویش می‌پیوندند، پس بهتر است این پویش را به صورت عملی تبلیغ کنیم تا بخشی از مشکلات محیط‌زیستی شهرمان حل شود.


درباره انجمن رفتگران طبیعت

انجمن رفتگران طبیعت ایران از سال 91 توسط کاظم نجاریان تاسیس شد و به دنبال آن انجمن رفتگران طبیعت همدان فعالیت‌های خود را آغاز کرد. این انجمن 4 کمیته پاک‌سازی، آموزش، تفکیک زباله و جمع‌آوری درِ بطری دارد که مسئولیت کمیته آخر با زهرا طهماسبی است. این تشکل غیردولتی محیط‌زیستی تاکنون 100 برنامه پاک‌سازی داشته که عمدتا در مناطق آلوده‌ای بوده که متولی خاصی برای جمع‌آوری زباله ندارند.

این انجمن تاکنون به صورت منظم و با بررسی همه‌جانبه برنامه‌های خود، به فعالیتش ادامه داده است. همچنین از سال 1392، فعالیت‌های خود را در جهت کاهش تولید زباله، با توزیع کیسه‌های پارچه‌ای آغاز کرد. رفتگران طبیعت، در سال 1393، طی جلسه‌ای در شورای شهر همدان، در عرصه مطالبه‌گری و انعکاس مشکلات نیز قدم برداشت. همچنین از سال 1394، با اجرای طرح جمع‌آوری درِ پوش پلاستیکی بطری، اولین قدم خود را در جهت بازیافت برداشت و در سال 1396، با جمع‌آوری سر رسید، بازیافت کاغذ را نیز در کنار بازیافت پلاستیک، در برنامه خود گنجاند. 

آموزش شهروندی چهره به چهره و برپایی همایش، غرفه، مسابقه، نمایش خیابانی و مانند این، آگاه‌سازی شهروندان به کمک مقالات، گزارش‌ها، انتشار اخبار در روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها، فعالیت در فضای مجازی در قالب کلیپ‌ها، عکس‌نوشته‌ها، جمع‌آوری زباله‌های خشک در جهت گسترش فرهنگ بازیافت و اختصاص درآمد آن برای کودکان بی‌سرپرست و فعالیت‌های عام‌المنفعه، تلاش برای کاهش سرانه تولید زباله با برنامه‌هایی همچون کاهش مصرف کیسه‌های نایلونی، استفاده نکردن از ظروف یک‌بارمصرف، شرکت در برنامه‌های حافظ محیط‌زیست مانند درختکاری، حفاظت از تالاب، حمایت از حیوانات و مانند اینها دیگر اهداف و برنامه‌های انجمن رفتگران طبیعت همدان را تشکیل می‌دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید