• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38894
+
-

پل‌های بدون عابر در زنجان

رئیس پلیس راهور زنجان: تنها راه تشویق مردم به استفاده از پل‌های عابر پیاده آموزش و فرهنگسازی است

شهری
پل‌های بدون عابر در زنجان

زهرا هادیلو|   زنجان - خبرنگار:


 خوب به شهر زنجان نگاه کنید. شهری که هر چند به کندی، اما در حال رشد است. هر سال تعداد پروژه‌های شهری افزایش می‌یابد و نیاز جدیدی از شهروندان برطرف می‌شود. با این حال هنوز احترام گذاشتن به قوانین در شهر نهادینه نشده است و تلاش نهاد مدیریت شهری برای استفاده صحیح از امکانات شهری و تاسیسات آن بی‌نتیجه مانده است. 

استفاده نکردن از پل عابر پیاده توسط بیشتر شهروندان زنجانی، یکی از این نمونه‌هاست. با این‌که شهرداری علاوه بر هزینه ساخت پل، برای ایجاد نرده در مسیر بالا و پایین پل هزینه می‌کند تا افراد را مجبور به استفاده از پل کند، اما هنوز مردم خود را مقید به عبور از اتوبان یا خیابان با استفاده از پل نمی‌کنند.

شاید میزان تصادفات منجر به مرگ در داخل شهر به نسبت خارج از محدوده شهری و در جاده‌ها آمار قابل توجهی نباشد، اما باید گفت که عابران پیاده‌ای که به دلیل استفاده نکردن از پل نیز جان خود را از دست داده‌اند همواره بخش قابل توجهی از آمار را تشکیل می‌دهند.


تصادفات و عابران

سرهنگ شیرمحمدی، رئیس پلیس راهور زنجان، می‌گوید: در 7 ماهه سال جاری 23 فوتی در اثر تصادفات داشته‌ایم که 11 نفر آنها عابران پیاده، 8 مورد موتورسوار و یک دوچرخه‌سوار در میان آنها بوده‌اند.

وی با اعلام این‌که عابران پیاده توجه کافی در عبور از خیابان ندارند و در شب با لباس تیره از خیابان عبور می‌کنند، می‌افزاید: رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و بی‌توجهی عابران موجب شده هر سال درصدی از فوتی‌ها را عابران تشکیل دهند. سرهنگ شیرمحمدی در مورد استفاده نکردن مردم از پل عابر پیاده می‌گوید: متاسفانه برخی از تصادفات نیز درست زیر پل‌های عابر پیاده اتفاق می‌افتد، تصادفات منجر به مرگ در زیر پل امام حسین (ع) نمونه‌ای از آن است.


سرقت از پل‌ها

رئیس پلیس راهور زنجان در پاسخ به این سوال که مکانیزه کردن پل‌ها تا چه اندازه در استفاده از آنها توسط مردم تاثیر دارد، می‌گوید: این کار بی‌تاثیر نیست، اما متاسفانه برخی افراد به تاسیسات و تجهیزات پل‌های مکانیزه آسیب می‌زنند یا قطعات آن را می‌ربایند و همین موضوع منجر شده است که تعداد چنین پل‌هایی کاهش پیدا کند. سرهنگ شیرمحمدی ادامه می‌دهد: تنها راه برای این‌که مردم را تشویق به استفاده از پل‌های عابر پیاده کرد، آموزش و فرهنگسازی است. مردم باید آگاه باشند که اگر خدماتی ارائه می‌شود قطعا برای رفاه حال آنان است و بهتر است که از پل‌ها استفاده شود.


 مناسب سازی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان نیز در مورد پل‌های مکانیزه می‌گوید: نصب آسانسورها در پل‌ها باید در اولویت باشد و هر ساله تعدادی از آنها مناسب‌سازی شوند تا مردم در استفاده از این خدمات تشویق شوند. حمیدرضا حمیدی معتقد است: زمانی که در جامعه حتی یک نفر توان کافی برای عبور از نقاطی مانند خیابان یا استفاده از خدمات دیگر را نداشته باشد باید زمینه لازم برای حضورش در محیط شهری مهیا باشد.


تخریب پل ها

مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان می‌گوید: با این‌که تلاش‌های زیادی برای استقرار پل‌های عابر پیاده و مکانیزه کردن آنها انجام می‌شود اما برخی از رفتارهای مردم مانند تخریب پل‌ها مانع از نتیجه مثبت عملکرد آنها می‌شود.
سمانه شاددل از تخریب و به سرقت رفتن تجهیزات پل عابر پیاده در نزدیکی مراکز درمانی آیت‌الله موسوی و بیمارستان ولی‌عصر (عج) زنجان خبر می‌دهد و ادامه می‌دهد: افراد باید آگاه باشند که اگر خدمات شهری در اختیار آنان قرار می‌گیرد از محل عوارضی است که از آنان دریافت می‌شود و نباید آنها را تخریب کنند.

وی با اشاره به تعمیر و تجهیز دو پل مذکور می‌گوید: ‌اکنون تعمیرات و خرید قطعات را در دستور کار قرار داده‌ایم که پس از انجام این مراحل و تایید نهایی برای استفاده عموم مهیا می‌شود.شاددل تعداد پل‌های عابر پیاده در شهر زنجان را 19 پل اعلام می‌کند و می‌افزاید: برای احداث هر پل عابر پیاده 450 میلیون تومان هزینه می‌شود که در صورت مکانیزه کردنش این رقم به 550 میلیون تومان می‌رسد.


هزینه مضاعف

مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان در مورد کم رغبتی زنجانی‌ها به استفاده از پل‌های عابر پیاده می‌گوید: مردم استقبال چندانی از پل‌های مستقر شده ندارند و فقط پلی که در نزدیکی ورزشگاه انقلاب است به دلیل موقعیت خاصی که این نقطه از شهر دارد و از یک سو به ورزشگاه و مجتمع ادارات و از سوی دیگر به فروشگاه رفاه وصل می‌شود مورد توجه مردم است، اما سایر پل‌ها مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.
وی ادامه می‌دهد: ایجاد نرده در مسیرهای بالا و پایین پل‌های عابر پیاده برای اجبار مردم به استفاده از آنها از راهکارهایی است که در بیشتر شهرهای ایران به‌کار گرفته می‌شود اما نصب این نرده‌ها به جز زشت کردن چهره اتوبان‌ها و خیابان‌ها هزینه مضاعفی را روی دوش شهرداری می‌گذارد.


تنبلی در استفاده از پل

علی عزیزی یکی از شهروندان زنجانی است. وی که فرهنگی است می‌گوید: هنوز استفاده از پل‌ها در شهر زنجان نهادینه نشده است و افراد فکر می‌کنند لازم نیست خود را به زحمت بیندازند و این همه پله را بالا بروند. بهتر است بگویم که تنبلی می‌کنند. شهروند دیگر بیان می‌کند: خیلی دوست دارم از پل‌های عابر استفاده کنم اما بیشتر آنها در جای مناسب قرار ندارند یا فاصله پل‌ها از هم کم است. این ایرادها باعث می‌شود زمانی که عجله دارم از خیابان عبور کنم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید