• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38902
+
-

ترسیم چشم انداز هنر قزوین در 1414

سند چشم‌انداز هنر استان در افق 1414 در حوزه هنری قزوین تدوین می‌شود

هنری
ترسیم چشم انداز هنر قزوین در 1414

آرش صالحی|   قزوین - خبرنگار :

چند سالی است که معاونت علمی ریاست جمهوری، با الهام از تجربه کشورهای پیشرفته، اقدام به تدوین و برنامه ملی آینده‌نگاری در ایران کرده و تلاش دارد تا با اجرای این برنامه، ضمن ایجاد گفتمانی مبتنی بر دانش و آگاهی در مورد تغییرات و مسائل آینده جامعه، زمینه توسعه کشور را بیش از قبل مهیا کند.

در این بین، برخی از فعالان دانشگاهی قزوینی معتقدند که نقش فرهنگ، هنر و تولیدات هنری در این برنامه جدی گرفته نشده و به همین دلیل برخی آینده‌پژوهان استان، ضمن تعامل با مسئولان حوزه هنری قزوین، مشغول تدوین سند توسعه راهبردی هنر قزوین در چشم‌انداز سال 1414 هستند. سندی که این روزها در مرحله اصلاح و تدوین نهایی قرار دارد. 


توجه به دانش و پژوهش

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: با توجه به این‌که همیشه تأکید می‌کنیم که با بحران آب روبه‌رو هستیم، باید از خود سؤال کنیم که کدام صنعت می‌تواند در زمینه تولید کالا با آب‌بری پایین با صنایع هنری رقابت کند؛ چراکه تولید کالای هنری اصولاً آب بری‌ای ندارد. مسلم شیروانی ناغانی با ذکر این نکته که مواد اولیه خلق آثار هنری بسیار کمتر از هر کالای تولیدی دیگر است، اضافه کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان حمایت از کالای ایرانی و تأکید بر توسعه تولید دانش‌بنیان در کشور، باید بگویم که تولید و آفرینش کالای هنری، کاملاً دانش‌بنیان است و بر مبنای علم و مهارت هنرمند صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مدیران و متولیان فرهنگی استان باید باید به‌جای مقاومت کردن در مقابل روندهای علمی‌ای که موجود و شناسایی شده، این روندها را بپذیرند و برای اجرایشان برنامه داشته باشند. در این برنامه‌‌ریزی باید واقعیت‌ها را ببینیم و متناسب با آنها پیش برویم. در ضمن باید به‌جای افزایش قشر حقوق‌بگیر در عرصه هنر، به سمت کارآفرینی و اشتغال برویم.


نقش هنرمندان در تدوین اسناد توسعه 

این دکتری آینده‌پژوهی گفت: ضرورت دارد با رایزنی و چانه‌زنی فعالیت‌های هنری را به این اسناد وارد کرده و سند توسعه هنر استان را به سیاستگذاران بودجه‌ای کشور تحمیل کنیم؛ پژوهش‌های هنری بومی را به دولت بدهیم تا در کنار اقتصاد و فناوری، هنر را هم ببینند و به همین خاطر به چند نظریه‌پرداز هنری و هنرمند احتیاج داریم که بتوانند به‌خوبی حرف بزنند. شیروانی ناغانی افزود: این مقبولیت را باید ایجاد کنیم که آن سازمانی که برای اولین بار به ذهن شهردار، شورای اسلامی شهر و هر سیاستگذاری خطور می‌کند، یک دستگاه فرهنگی یا هنری باشد.

البته پیش از این کار باید دستگاه‌های فرهنگی استان را به مرکز تجمع نخبگان هنر مبدل کنیم؛ ضمن این‌که باید با نهادهای سیاستگذار در استان ارتباط داشته باشیم و منتظر نباشیم ما را به جلسات هم‌اندیشی دعوت کنند؛ چون نهادهایی‌اند که سیاست‌های کلی استان را تدوین می‌کنند.وی با تأکید بر ازدیاد روحیه مطالبه‌گری هنرمندان برای گشایش فصل هنر در اسناد توسعه‌ای استان بیان کرد: این گشایش فقط با مطالبه‌گری رخ می‌دهد؛ این‌که منتظر باشیم آنها هنرمندان را وارد برنامه‌هایشان کنند، به‌خودی‌خود اتفاق نخواهد افتاد؛ به شرط این‌که مشارکت ذینفعان یعنی هنرمندان و فعالان فرهنگی خیلی بیشتر از امروز شود. 

شیروانی ناغانی ادامه داد: باید ارتباط‌ها و مناسبات را با شورای اسلامی شهر و شهرداری‌ها زیاد کنیم و جایگاه خود را به عنوان مشاور اصلی در حوزه هنر، معماری و مبلمان شهری تعریف و تثبیت کنیم. این مساله هم موجب ایجاد اشتغال و کمک به ارتزاق هنرمندان می‌شود و هم نماد‌ها و عناصر شهری موجود قزوین را از این حالت بی‌روح خارج می‌کند. 


لزوم تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس حوزه هنری استان قزوین هم با یادآوری این‌که استان قزوین در حوزه برنامه‌‌ریزی راهبردی جزو 3 استان پیشتاز است، به همشهری گفت: باید بتوانیم در زمینه آینده‌پژوهی حوزه فرهنگ و هنر برای دیگر استان‌ها الگوسازی کنیم تا قزوین به برند مطرح فرهنگی و هنری در ایران و حتی جهان و به نقطه ارجاع هنرمندان ملی و فراملی بدل شود. 

علی هوشمند با بیان این‌که بستر پیشتازی قزوین در این عرصه وجود دارد، افزود: ضرورت دارد تعامل و همکاری بالایی بین هنرمندان قزوین و شرکت‌های دانش‌بنیان استان ایجاد شود و هنرمندانی را که آثاری تولید می‌کنند در پارک علم و فناوری قزوین معرفی کنیم و در این پارک، کلاس‌های اقتصاد هنر به صورت رایگان برای هنرمندان برپا شود. وی با اشاره به ویژگی‌های سند چشم‌انداز فرهنگ و هنر استان در افق 1414 خورشیدی، ادامه داد: مطابق این سند دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی استان موظف شده‌اند که موجبات ایجاد بهبود نسبی، ولی پایدار و بادوام در زمینه اقتصاد هنر استان را بسیار بیشتر از گذشته فراهم آورند.


کمبود مخاطب آثار هنری 

رئیس حوزه هنری استان قزوین با ذکر این‌که به‌جز مخاطبان خاص هنر، کمتر کسی برای دیدن آثار هنری به گالری و نگارخانه مراجعه می‌کند، گفت: وقتی کارهای هنری را در بستر‌ آی‌سی‌تی عرضه کنیم، همه مردم به آنها علاقه‌‌مند می‌شوند و هر کسی می‌تواند در کانالی مجازی دکمه را بزند و حداقل آثار را ببیند و اگر علاقه‌‌مند بود، به این سمت و سو برود.

علی هوشمند با تأکید بر ضرورت ایجاد گفت‌وگو بین هنرمندان مینودری، اضافه کرد: همچنین باید در وبگاه‌ها و شبکه‌های مجازی آثار هنری را به طور علمی طبقه‌بندی کنیم تا در روند اقتصادی کردن تولید کالای هنری تسهیل صورت بگیرد که این دسته‌بندی باعث می‌شود دستگاه‌های فرهنگی و هنری استان در این زمینه هم پیشرو باشند. وی با اشاره به لزوم ارتباط با کارخانه‌های بخش خصوصی استان، ادامه داد: از این رو با مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی ارتباط حسنه‌ای برقرار کرده‌ایم و از فرصت تعامل با کارخانه‌ها برای توسعه عکاسی تبلیغاتی استفاده می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید