• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38878
+
-

زندگی بهتر با فضای سبز بیشتر

فتانه احدی|   دبیر همشهری البرز: 

فضای سبز و پارک‌های شهری را باید در زمرۀ عوامل اساسی در پایداری حیات طبیعی و انسانی در شهرنشینی امروز به شمار آورد که اگر درست برنامه‌ریزی شود، در سالم‌سازی جسم و روح انسان تأثیرات مطلوبی می‌گذارد. پارک‌های شهری به عنوان فـضاهای مهم و باارزش عمـومی ـ خدماتی شهر نقش زیادی در ارتقای شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیـست‌محیطـی نـواحی شـهری دارند. ایـن فضاها به موازات رشد و متراکم شدن نواحی شهری در جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفته‌اند و راهبردهـای گونـاگونی برای مکان‌یابی و توزیع مناسب آنها در محیط‌های شهری ابداع و به کار گرفته شده است.

تحقیقات نشان می‌دهد فضای سبز می‌تواند به آرامش، جوان‌سازی و افزایش شادابی مردم کمک کند. گذشـته از مزایای اجتماعی و فیزیولوژیک، طبیعت شهری می‌تواند برای مدیران شهری و شهروندان برخی مزایای اقتصادی فراهم کند؛ به عنوان مثال، وقتی درختان هوا را پالایش می‌کنند،  به کاهش میزان آلودگی و هزینه‌های ناشی از آن منجر می‌شود. ارزش‌های زیبایی‌شناختی، تاریخی و تفرجی پارک‌های شهری باعث افزایش جذابیت شهر، ارتقای گردشگری و کسب درآمد می‌شود. انسان در هر شرایط، روزانه به چند ساعت سکوت و آرامش نیاز دارد. این نیاز با فشردگی جمعیت در محل مسکونی و زندگی آپارتمان‌نشینی بیشتر احساس می‌شود و از این دیدگاه فضاهای سبز شهری که انسان در آن بتواند روزانه دست‌کم ساعتی را در آرامش و دور از هیاهو بگذراند، ارزش می‌یابد. 

با این همه، استان البرز فضای سبز قابل توجهی ندارد. کرج که روزی باغ‌شهر بود، امروز به منطقۀ کم‌درخت و اندکی فضای سبز تبدیل شده است که می‌توان تعداد فضاهای سبزش را با انگشتان دست شمرد. بارها از مسئولان شهر و استان شنیده‌ایم فضای سبز استان رو به توسعه است اما واقعیت این است که فضای سبز و طبیعی استان به دلیل افزایش ساخت‌و‌‌سازهای غیرمجاز و غیراصولی رو به افول و تخریب است.

نکته قابل توجه این است که علاوه بر ضرورت مشارکت و همکاری مردم با مسئولان برای نگهداری و محافظت از فضای سبز، این امر از مسئولیت‌های مهم شهرداری است و این سازمان باید رسیدگی و نگهداری از فضای سبز را در دستور کار و اولویت‌های برنامه‌ریزی‌های شهری قرار دهد؛ در‌حالی که در برخی مناطق استان تخلفاتی صورت می‌گیرد که از چشم ماموران شهرداری دور می‌ماند. برخی مناطق کرج از وجود فضای سبز بی‌بهره است و این کمبود مردم آن مناطق را نگران کرده است. ساکنان این کلانشهر همواره از کمبود پارک و فضای سبز مناسب گلایه می‌کنند و از مسئولان شهری درخواست توسعه فضای سبز شهری دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید