• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38807
+
-

پس از باران!

باران پاییزی در روزهای گذشته هوای مطبوعی در سراسر کشور ایجاد کرد، اما موجب بروز مشکلاتی هم برای شهروندان ‌برخی استان‌ها شد

آب و هو
پس از باران!

در روزهای گذشته ورود سامانه جدید موجب بارش باران و خوشحالی مردم در بسیاری از استان‌ها شد و در برخی استان‌ها نیزشاهد بروز مشکلاتی بودیم.  به گزارش همشهری، وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی در خوزستان، فوت 4 نفر درنتیجه وقوع سیل در گیلان، قطع راه ارتباطی روستاها در کهگیلویه‌ و بویراحمد و لرستان و مسدود شدن گردنه‌های برفگیر در چهارمحال ‌و بختیاری، قزوین و ایلام بخشی از مشکلات باران پاییزی برای شهروندان بود. 

خرمشهر بدون شبکه دفع آب‌های سطحی
زندگی خرمشهری‌ها اما بیش از همه با باران پاییزی مختل شد. زیر آب رفتن خیابان‌ها معضل تکراری خوزستانی‌ها به‌ویژه ساکنان شهرهای جنوبی این استان در فصل بارندگی است. درروزهای گذشته هم این گرفتاری بار دیگر خود را نشان داد به طوری که شهروندان برخی از شهرها از جمله خرمشهر در زمان بارندگی به ناچار با قایق در بخشی از شهر رفت ‌و آمد می‌کردند تا وخامت اوضاع را نشان دهند. 
خیابان‌های حافظ قدیم، ورودی پل قدیم، بخشی از جاده کمربندی، معابر مسکن‌ مهر، خیابان منتهی به منازل بهزیستی، خیابان جنب سایت اداری و بخش‌هایی از منطقه بوستان در خرمشهر شاهد بیشترین آب‌گرفتگی در روزهای بارندگی بودند. مدیر آبفای خرمشهر مهم‌ترین دلیل بروز این مشکل را نداشتن شبکه جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی می‌داند و می‌گوید: شبکه فاضلاب شهری خرمشهر برای دفع آب‌های سطحی طراحی نشده و فقط برای دفع فاضلاب انسانی است. ورود آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب نه تنها معضلی را رفع نمی‌کند، بلکه موجب پس زدن فاضلاب انسانی می‌شود.
غلامرضا پورجلالی راه‌حل این مشکل را بازسازی و لایروبی انهار قدیمی موجود در شهر می‌داند و می‌افزاید: به‌نظر می‌رسد احیای این انهار می‌تواند بخشی از مشکل دفع آب‌های سطحی به سمت رودخانه را حل کند.

گیلان داغدار شد 
هرچند خوزستان همیشه در زمان بارندگی به دلیل محرومیت‌ها شاهد بیشترین مشکلات است، اما در روزهای گذشته وضع گیلان هم بحرانی‌ بود. این استان برای دومین بار در پاییز امسال با باران داغدار شد. اولین بار مهر ماه بود که سیل ویرانگری در این استان اتفاق افتاد و علاوه بر 700 میلیارد تومان خسارت، چند کشته بر جای گذاشت. این بار هم سیلاب در فومن و تالش جان 4 نفر را گرفت. بالا آمدن آب رودخانه روستای رودبارچیره در فومن موجب شد آب از روی پل فومن هم بگذرد و خودرویی را که گفته می‌شود ۴ سرنشین داشته به درون رودخانه ببرد.  به گفته اهالی فومن،حدود یک ماه پیش پل روستای کلفت فومن در اثر سیل دچار تخریب شد و اهالی روستاهای اطراف به ناچار از این پل که گفته می‌شود آبنماست و در 2 طرف خود حفاظ هم نداشته است، استفاده می‌کردند.
علی‌رغم خبرهای تلخی که از بارندگی شدید و سیلاب از گیلان می‌رسد، گردنه حیران شهرستان آستارا در این استان سفیدپوش شد و جانی تازه به طبیعت بخشید. در روزهای گذشته برف پاییزی قله رادار، کوه آسپینه، حیران و بخشی از جاده آستارا به اردبیل در حد فاصل روستای ونه‌بین درغرب استان گیلان را سفیدپوش کرد. 

امدادرسانی به شهروندان
سامانه بارشی جدید، روز شنبه در خوزستان، بوشهر، چهارمحال‌ و ‌بختیاری، کهگیلویه ‌و ‌بویراحمد، ایلام، جزایر شمال خلیج ‌فارس، لرستان و کرمانشاه با رگبار، رعد و برق، آب‌گرفتگی و سیلابی شدن رودخانه‌ها همراه بود. همچنین با ادامه بارش‌ها در روز یکشنبه در ارتفاعات البرز و زاگرس در آذربایجان ‌شرقی و غربی، کردستان، زنجان، همدان، لرستان، چهارمحال ‌و ‌بختیاری و کهگیلویه ‌و‌ بویراحمد شاهد بارش برف بودیم. این بارندگی‌ها در تهران هم هوای مطبوع پاییزی ایجاد کرد.  با توجه به شرایط جوی، سازمان امداد و نجات عملیات‌های مختلفی را برای امدادرسانی به شهروندان انجام داد. ٥٠ تیم امدادی این سازمان، شامل ١٩٣ نفر، عملیات امدادرسانی را با توجه به سیل و آب‌گرفتگی از 1 تا 4 آذر در 11 استان اصفهان، ایلام، چهارمحال ‌و بختیاری، خوزستان، سیستان ‌و بلوچستان، فارس، کرمانشاه، کهگیلویه ‌و ‌بویراحمد، گیلان، لرستان و مازندران انجام دادند. در این عملیات‌ به 307 نفر در 23 شهر و روستا امدادرسانی شد که در نتیجه آن 14نفر به مناطق امن منتقل شدند و 18 نفر اسکان اضطراری یافتند. این عملیات در استان‌هایی که شاهد بارش برف بودند هم به شکل دیگری انجام شد. از 2 تا 4 آذر امدادرسانی در ١١ محور و مناطق عشایرنشین در7 استان اردبیل، اصفهان، چهارمحال ‌و ‌بختیاری، زنجان، فارس، قزوین و مرکزی انجام شد و طی آن به ١٤١ نفر امدادرسانی شد. 

قطع راه‌های ارتباطی 
سیلاب استان‌های زیادی را درگیر کرد، اما در میان همه استان‌ها برخی خسارت بیشتری را متحمل شدند. بعد از مشکلات خوزستان و گیلان، به نظر می‌رسد کهگیلویه‌ و بویراحمد و لرستان حجم بیشتری از خسارت را شاهد بودند. در روزهای گذشته راه ارتباطی ۸۵ روستا درشهرستان‌های کهگیلویه، لنده، چرام، دنا، مارگون و لوداب در کهگیلویه‌ و بویراحمد قطع شد. 
محمد نصیری‌راد، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد، در این باره گفت: دلیل قطعی راه ارتباطی این روستاها وجود محورهای فاقد زیرسازی، آسفالت و ابنیه فنی است.  لرستان هم از خسارت‌های باران و سیلاب در امان نماند. ریزش کوه آزادراه پل زال - خرم‎آباد را در این استان مسدود کرد.  سرهنگ مرتضی چغلوند، رئیس پلیس راه لرستان، جاده قدیم اندیمشک – پلدختر - خرم‎آباد را محور جایگزین این مسیر اعلام کرد و گفت: در مناطق شمالی و شرقی استان به علت وجود مه محدودیت شدید دید وجود دارد و جاده لغزنده است.

خسارت به روستاها
خسارت‌های سیل در لرستان به جاده‌ها محدود نشد. بارش شدید باران و وقوع سیلاب در پلدختر، خسارت‌های زیادی به ساختمان‌های شهری، منازل روستایی، احشام، جاد‌ه‌های روستایی، جاده‌های بین مزارع، جاده خرم‌آباد - پلدختر و به‌ویژه مسکن مهر پلدختر وارد کرد. مدیر کل مدیریت بحران لرستان با بیان این‌که تقریبا همه روستاهای پلدختر خسارت دیده است، گفت: میزان این خسارت‌ها در هر روستایی متفاوت است. غلامرضا آقامیرزایی با بیان این‌که بر اثر شدت بارندگی دیواره‌های ساحلی رودخانه‌ها از بین رفته است، افزود: همچنین یک منزل مسکونی روستایی در این شهرستان به طور کامل تخریب شد و به گفته صاحب این ملک، 300گوسفند دراین سیلاب از بین رفته است.

برف پاییزی 
با وجود همه سختی‌ها و مشکلاتی که در نتیجه بارش باران ایجاد شد، اما در کنار آن هوای مطبوع پاییزی و بارش برف موجب خوشحالی شهروندان و کشاورزان در شهرهای مختلف شد.
 


نخستین برف پاییزی در دهدز 
نخستین بارش برف پاییزی ارتفاعات منگشت و دهدز از توابع شهرستان ایذه در خوزستان را سفیدپوش کرد. بیشتر ارتفاعات بخش دهدز از اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل بهار سفیدپوش هستند. 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید