• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38774
+
-

گلستان، رتبه دوم کشور در اعتیاد

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان: بیش از 100 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان معتادند

اجتماعی
گلستان، رتبه دوم کشور در اعتیاد

فاطمه میرزایی|   گرگان-خبرنگار:


مدتی است که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان نقاط پرخطر در رابطه با اعتیاد، خرید و فروش و همچنین قاچاق مواد مخدر شناسایی شده و برنامه‌ریزی‌های منظمی برای مقابله با این پدیده خانمانسوز انجام شده است. با این وجود اما به نظر می‌رسد مشکل استان در این زمینه هنوز حل نشده است، زیرا طبق آخرین اظهارنظرهای مقام‌های ذی‌ربط و انتشار آمار، مشخص شد که گلستان در زمینه اعتیاد، رتبه دوم کشور را دارد. مساله پیشگیری و مبارزه با توزیع مواد مخدر بیشترین توان و نیروی استان را به کار گرفته، به همین دلیل درمان معتادان در مرحله بعدی قرار گرفته است. 

در آخرین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، استاندار گلستان کشفیات در حوزه مواد مخدر طی امسال، تاکنون را دارای رشد 157درصدی اعلام کرد.
«سید مناف هاشمی» توضیح داد: به منظور نظارت و کنترل بیشتر بر مبادی ورودی استان، 6نقطه حساس را تعیین کردیم. از این 6 نقطه حساس، 3نقطه تنگراه، تیل‌آباد و جاده رامیان به شاهرود را در اولویت اول قرار دادیم تا با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی نسبت به ایجاد پاسگاه در آن اقدام شود.

وی اضافه کرد: با اقدام‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال، گلستان محلی ناامن برای ورود، مصرف و قاچاق مواد مخدر خواهد شد. با وجود اقدامات خوبی که برای مقابله با آن انجام شده، در حوزه مشارکت و اجتماعی کردن موضوع مبارزه با مواد مخدر باید اقدامات بیشتر و تاثیرگذارتری انجام شود. در همین راستا صداوسیما مکلف شد با همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی نسبت به تهیه چند فیلم کوتاه، تیزر و... اقدام کند. امیدواریم با این اقدامات و تلاش همه مجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، شاهد کاهش مصرف آن در استان باشیم.


میانگین سنی معتادان 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: مواد مخدر پیامدهای تاسف‌باری مانند فروپاشی بنیان خانواده و گسترش طلاق را به همراه دارد. 
«محمود روحانی‌فر» با اشاره به این‌که بیش از 100 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان معتادند، اظهار کرد: فراوانی سن معتادان در گلستان 21 سال است، این در حالی است که این سن بهترین زمان ازدواج و تشکیل خانواده است.

وی ادامه داد: گلستان دومین استان کشور در شیوع مصرف مواد مخدر است و به تبع آن کانون خانواده‌ها به شدت در معرض آسیب‌ ناشی از این بلای خانمانسوز قرار دارد. تاکنون 154 مرکز خدمات ترک اعتیاد سرپایی، 29 کمپ و یک مرکز درمان اجباری برای معتادان گلستانی فعال شده است. یک مرکز جامع توانمندسازی با هدف ماندگاری درمان در افراد معتاد ساخته می‌شود.

روحانی‌فر اظهار کرد: ایجاد مراکز جامع توانمندسازی نقش مهمی در ماندگاری درمان معتادان پس از ترک، بازگشت به جامعه و حضور موثر آنان در کانون خانواده دارد. در این مراکز خدمات لازم برای توانمندسازی و فعالیت مفید و مناسب در جامعه و قطع ارتباط با افراد گرفتار در دام اعتیاد ارائه می‌شود. با وجود همه روش‌ها و اقدام‌های پیشگیرانه، به نظر می‌رسد در گلستان به عنوان استانی که مرز خطر را طی کرده است و در مرحله بحرانی و رتبه دوم کشوری قرار دارد، مواد مخدر بسیار ارزان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. 


در دسترس بودن مواد مخدر 

در بازدید میدانی همشهری از قزاق محله نومل؛ مکانی که به بارانداز مواد مخدر در گلستان مشهور است، با «محمد» جوانی 20ساله برخورد کردیم و با او به گفت‌وگو پرداختیم. وی که یک سال است از مواد صنعتی استفاده می‌کند، اظهار کرد: ابتدا به صورت تفریحی مواد مصرف می‌کردم، حالا که می‌خواهم آن را ترک کنم، نمی‌توانم. به دست آوردن مواد مخدر برای جوان‌ها و افرادی کم سن‌تر از من کار سختی نیست. 

این جوان درباره مهربانی خانواده‌اش که با وجود مشکلات هنوز هم او را رها نکرده‌اند، گفت. از نیمه‌شب‌هایی که پدرش دنبالش می‌گشت و نشئه یا خمار او را به خانه برمی‌گرداند، از خاطرات روزهایی که به اصرار پدر و گریه مادر به کمپ رفته بود، اما از آنجا هم فرار کرده بود. وی گفت: نمی‌خواهم تقصیر را به گردن دیگری بیندازم، اما مواد مخدر نباید به راحتی در دسترس باشد. نخستین باری که مواد مصرف کردم، 17 سالم بود. 6 ماه بعد یک بار دیگر مصرف کردم. 

بعدها هر 3، 4ماه یک بار، اما حالا یک سالی است که به صورت روزانه مصرف می‌کنم. وی بیان کرد: قیمت مواد مخدر روزانه‌ام کمتر از قیمت یک پاکت سیگار خارجی است. 
«محمد» اظهار کرد: مواد مخدر سنتی مانند تریاک به مراتب کمتر در دسترس و گران‌تر هم هست. چند ماهی است که مواد صنعتی هم کمی گران شده است. مواد مخدر صنعتی همچون شیشه مانند نقل و نبات پیدا می‌شود. مدتی است که قیمت شیشه کمی گران شده و تریاک در حال ارزان شدن است، اما تریاک پیدا نمی‌شود.


تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت مواد مخدر صنعتی  

طبق آخرین آماری که مرکز ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام کرده بود، افزایش قیمت دلار بر قیمت مواد مخدر صنعتی مانند شیشه و قرص تاثیر گذاشت و قیمت آن را تا 3 برابر افزایش داد. همین موضوع باعث رونق بازار تریاک و مواد سنتی شد. شاید این گرانی‌ها به نفع معتادان تمام شود و بی‌پولی، آنها را از دام مواد صنعتی که به نسبت مرگ زودهنگام‌تری را رقم می‌زند، برهاند. 
گلستان رتبه دوم کشوری در مصرف مواد مخدر دارد. سن اعتیاد نیز در استان از ۲۱ سالگی به ۱۵ سالگی کاهش یافته و جنسیت مصرف‌کنندگان هم تغییر کرده است. بیشتر مصرف‌کنندگان خانم‌ها هستند و گرایش روستاییان هم به مواد مخدر رو به افزایش است. در حال حاضر ۸۷ درصد معتادان شاغل و ۶۴ درصد متاهل هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید