• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38613
+
-

توانمندسازی تشکل‌های 24 استان در حوزه میراث

الهام رئوفی‌فر/خبرنگار

با روی کار آمدن دولت یازدهم، توجه به گسترش کمی و کیفی فعالیت تشکل‌های مردمی در دستور کار دولت قرار گرفت؛ روندی که در دولت دوازدهم هم ادامه پیدا کرد. اگرچه شاید بسیاری از این تشکل‌ها فقط نامی ثبت شده باشند. این بار معاون دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری از ثبت 960 تشکل مردم‌نهاد در استان‌های کشور و در حوزه تحت مدیریت این سازمان خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: همه این تشکل‌ها فعال نیستند. از این تعداد 214 تشکل در گلستان به ثبت رسیده است که این استان را به نخستین استان کشور در ثبت تشکل‌های مردمی در زمینه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کشور تبدیل کرده. اما بسیاری از تشکل‌های مردم‌نهاد فعال نیستند و این مورد باید اصلاح شود. 
کامران سبزه‌میدانی می‌افزاید: اعتقاد دولت به ارتقای سطح دانش علمی و فنی تشکل‌های مردمی است، زیرا مشارکت‌های مردمی تنها راه برون‌رفت از بحران است. با همین نگرش دوره‌های آموزشی توانمندسازی تشکل‌های مردم‌نهاد در نواحی منطقه‌بندی استان‌های کشور برگزار می‌شود.   او اضافه می‌کند: مسائلی وجود دارند که فقط با افزایش مشارکت به واسطه فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد می‌توان آن را حل کرد. به همین دلیل، سازمان میراث ‌فرهنگی فعالیت‌هایی را به شکل اجتماعی و تشکلی انجام داده است. 
سبزه‌میدانی با بیان این‌که دوره توانمندسازی تشکل‌های مردم‌نهاد از سال 95 شروع شده است اظهار می‌کند: در این مدت، مشکلاتی در استان‌ها وجود داشت که احصا شده است. امیدوارم این فرایند به ثمر بنشیند.  وی با بیان این‌که 24 استان به شکل دوره‌ای قرار است فعالیت خود را آغاز کنند می‌گوید: البته نیمه نخست امسال این اقدام عملی نشد، اما در نیمه دوم سال انجام می‌شود. ما معتقدیم تشکل‌های مردمی در کنار بخش دولتی می‌توانند فعالیت‌های اثربخشی داشته باشند. با این هم‌افزایی اهداف سازمان‌های دولتی و تشکل‌ها به‌خوبی دنبال و میسر می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید