• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38537
+
-

ظریف: زیر بار زور نمی‌رویم

وزیر خارجه در ایتالیا تأکید کرد: درخصوص برنامه هسته‌ای خود با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

دیپلماسی
ظریف: زیر بار زور نمی‌رویم


 محمدجواد ظریف در رم ایتالیا با تأکید بر اینکه برجام «توافق خوبی است» و ایران دیگر درخصوص برنامه هسته‌ای خود با آمریکا مذاکره نمی‌کند از سیاست‌های منطقه‌ای عربستان  انتقاد کرد.

وزیر امور خارجه 2روزی می‌شود که برای شرکت در اجلاس گفت‌وگوی مدیترانه‌ای به رم رفته است. او در سخنرانی خود در این اجلاس یک‌بار دیگر به کسانی که خواستار تغییر سیاست‌های منطقه‌ای ایران هستند، پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، ظریف بدون اینکه از عربستان نام ببرد، فهرستی از سیاست‌های منطقه‌ای این کشور را بر‌شمرد و تأکید کرد: چرا ایران باید سیاست‌هایش را در منطقه عوض کند؟ آیا ما از صدام حمایت کردیم؟ آیا ما از داعش و طالبان و جبهه النصره حمایت کردیم؟ آیا ما ۱۱سپتامبر را خلق کردیم؟ آیا ما قطر را محاصره کردیم؟ آیا ما داریم مردم یمن را بمباران می‌کنیم؟ آیا ما نخست‌وزیر کشور دیگری را در خاک خود زندانی کردیم؟ ما اشتباه کردیم یا دیگران؟ این، آنها هستند که باید سیاست‌ها و رفتارهای منطقه‌ای خود را تغییر دهند.

سوالات  ظریف درباره اشتباهات سعودی در منطقه در حالی از یک تریبون بین المللی مطرح شد که هفته گذشته وزیر خارجه انگلیس به تهران آمده و انتقاداتی درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران مطرح کرده بود. علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در دیدار جرمی هانت مواضع کشورها درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران را بی‌پایه و اساس خوانده بود.
پیش‌تر خبرگزاری رویترز ادعا کرده بود روسیه پیشنهادی را مطرح کرده که در ازای خروج ایران از سوریه، بخشی از تحریم‌های ایران لغو شود اما این ادعا را معاون وزیر خارجه روسیه رد کرد؛ با این حال جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه مدعی شد: حتی درصورتی‌که نیروهای ایرانی خاک سوریه را ترک کنند، تحریم‌ها علیه این کشور کاهش نخواهد یافت. ظریف در عین حال یادآور شد: ایران نه ۴۰سال که 7هزار سال دوام آورده و می‌آورد. تاریخ امپراطوری ایران و ایتالیا از عمر برخی کشورهای مدعی بیشتر است و برای همین است که زیر بار زور نمی‌رویم، چون می‌دانیم هیچ قدرتی دائمی نیست. در روزهایی که مقامات ارشد ایرانی از جمله‌ وزیر خارجه و معاونش، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی از تأخیر اروپا در راه‌اندازی کانال مالی تجارت با ایران گلایه کرده‌اند، محمدجواد ظریف این‌بار در قلب اروپا به انگلیس، آلمان و فرانسه هشدار داد.

ظریف با بیان اینکه ما همراه سایر کشورها با آمریکا مذاکره کردیم و به نتیجه خوبی رسیدیم، خاطرنشان کرد: الان اروپا و بقیه باید برای زحمات خود و امنیت جهانی سرمایه‌گذاری و هزینه کنند. نمی‌شود بدون اینکه خیس شد، شنا کرد.

وزیر خارجه این را هم گفت که دیپلماسی یک بازی نیست و ایران همیشه برای امر جدی آماده‌ است.

ظریف در رم گزارشی توییتری هم داشت و نوشت: در حاشیه کنفرانس «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» با وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار و روابط دوجانبه و تلاش‌ها برای صلح در یمن، سوریه و لیبی را مرور کردیم. همچنین با گروه بزرگی از فعالان اقتصادی ایتالیا که علاقه‌مند به‌کار با ایران هستند، دیدار کردم. همه آنها از مزاحمت‌های آمریکا عصبانی‌اند ولی مصمم به حمایت از برجام و منافع اقتصادی ایران هستند.

وزیر خارجه در حاشیه اجلاس با برخی مقامات ازجمله وزیر خارجه ایتالیا، ژاپن و وزیر خارجه مالت درباره برجام رایزنی کرد.


رایزنی تلفنی ظریف درباره یمن
 3روز پس از سفر جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس به تهران که یمن یکی از محورهای آن بود، گوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه ایران درخصوص دور جدید مذاکرات صلح یمن - که قرار است در استکهلم برگزار شود- و تلاش ایران برای موفقیت آن رایزنی و تبادل نظر کرد.




  دفاع عراق از روابط با ایران
برهم صالح در کنفرانس گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای، گفت که کشورش بر تقویت روابط با کشورهای منطقه تأکید دارد و برای روابط با ایران اهمیت قائل است. به‌گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور عراق در این نشست افزود: با ایران 1400کیلومتر مرز مشترک داریم و 2کشور در بسیاری از ارزش‌ها و ریشه‌های فرهنگی دارای اشتراک هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید