• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38540
+
-

تهران؛ میزبان کنفرانس وحدت اسلامی

اندیشمندانی از 100 کشور جهان از امروز در تهران گرد هم می‌‌آیند


سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از امروز در سالن اجلاس سران تهران آغاز به‌کار می‌کند و اندیشمندانی از 100کشور جهان از سوم تا پنجم آذر در این کنفرانس با شعار «قدس؛ محور وحدت امت» حضور می‌یابند. یکی از ویژه برنامه‌های این کنفرانس تبیین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته است که در یک نشست ویژه دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران تبیین می‌شود. مهمانانی شامل روسای جمهوری سابق و نخست وزیران سابق کشورهای اسلامی دعوت شده‌اند و از کشور ترکیه یک گروه به نمایندگی سازمان دیانت این کشور حضور خواهد داشت. افتتاحیه این کنفرانس از ساعت 9صبح با سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران خواهد بود. محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به همین مناسبت گفت: مسئله وحدت اسلامی، امری تشریفاتی، سیاستگذار و مصلحت سیاسی و تاکتیک نیست بلکه از استراتژی هم بالاتر است. او در آستانه این اجلاس اظهار داشت: اگر جبهه مقاومتی که امروز از ایران آغاز شده و به عراق، سوریه، لبنان و یمن تداوم یافته و می‌رود در بحرین و دیگر نقاط تداوم یابد، با این تداوم، شکست طاغوت آمریکا به شکست آمریکا خواهد انجامید.»

مهمانان و برنامه‌های جانبی
دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله دیگر برنامه‌های جنبی کنفرانس وحدت اسلامی اعلام شده و اختتامیه این کنفرانس در مرکز همایش‌های صداوسیما و با سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواهد بود. آیت‌الله اراکی درباره تعداد نفرات شرکت‌کننده در این کنفرانس گفته است: «تلاش‌ها برای شکست این کنفرانس امسال اثر معکوس داشته است، ما هر سال، دو برابر حضور افراد را پیش‌بینی می‌کنیم. امسال برخلاف سال‌های قبل با هجوم حضور افراد مواجه شده‌ایم؛ قریب به 350مهمان از کشورهای مختلف اسلامی برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند.» براساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دست کم 10وزیر، 20 مقام ارشد دولتی، 40مفتی و عالم ارشد اسلامی و ده‌ها اندیشمند و متفکر جهان اسلام با حضور در بزرگ‌ترین گردهمایی نخبگان دینی جهان اسلام، برای تبیین وحدت به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

نوری‌المالکی نخست‌وزیر سابق و دبیرکل حزب الدعوه عراق از جمله نخستین چهره‌هایی بود که ظهر دیروز برای شرکت در کنفرانس بین‌الملل وحدت اسلامی عازم تهران شد. حامد کرزای رئیس‌جمهور سابق افغانستان نیز چهره دیگر حاضر در این کنفرانس خواهد بود.

   عربستان لیاقت ندارد
عربستان سعودی ظاهرا غایب سرشناس این دوره از کنفرانس خواهد بود. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره اینکه عربستان برنامه‌هایی برای حضور پیدا نکردن شخصیت‌های دعوت شده در این کنفرانس داشته، گفته است: «سفارتخانه‌های عربستان با افرادی که به این کنفرانس دعوت شدند تماس مستقیم می‌گیرند که این افراد در این کنفرانس حضور نیابند و با برگزاری این کنفرانس مخالفت می‌کنند.» آیت‌الله اراکی درباره موضع این کنفرانس در قبال سیاست‌های عربستان، گفت: من در مصاحبه با بعضی از رسانه‌های خارجی گفتم، تنها راه عربستان این است که پرچم وحدت را بلند کند؛ در حالی که این کشور در سال‌های گذشته بوق اختلاف را در کشور‌های مختلف دمیده است. چنین کشوری نمی‌تواند رهبر جهان اسلام باشد، عربستان نه تنها لیاقت رهبری جهان اسلام را ندارد بلکه لیاقت مدیریت حرمین را نیز ندارد. 10 کمیسیون این کنفرانس نشست‌های خود را در محل اقامت مهمانان در هتل پارسیان آزادی برگزار می‌کنند. کمیسیون مقاومت و حق بازگشت، کمیسیون نقش فلسطین و قدس شریف در تمدن اسلامی، کمیسیون مقابله با سازش، نقش جمعیت‌های تقریب نهاد در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت، کمیته علمای مقاومت و کمیسیون بانوان و کمیسیون نقش احزاب در کاهش اختلافات مذهبی از جمله این کمیسیون‌ها هستند و دستور کار این دوره از کنفرانس را پیگیری می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید