• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38538
+
-

اجتماع متحدین هسته‌ای ایران در وین

نشست شورای حکام به جلسه دفاع از ایران و سرزنش آمریکا تبدیل شد


نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه برای بررسی سیزدهمین گزارش مدیرکل این آژانس درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام،  برگزار شد و حاضران،  از برجام حمایت و بر اجرای کامل تعهدات تمامی طرف‌ها تأکید کردند.

در ابتدای نشست،  نماینده اتریش که به نمایندگی از اتحادیه اروپایی سخنرانی می‌کرد،  اظهار کرد: اتحادیه اروپا مصمم به‌کار با جامعه جهانی برای صیانت از برجام است. برجام، دستاورد بیش از ۱۰ سال تلاش دیپلماتیک است که به نتیجه رسیده است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی هم پس از برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی خبری حضور یافت و گفت: من به اطلاع شورای حکام رساندم که ایران درحال اجرا کردن تعهدات خود براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

بسیار ضروری است که ایران همچنان به‌طور کامل این تعهدات را اجرا کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به راستی‌آزمایی درباره عدم‌انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده به وسیله ایران - براساس توافقنامه پادمان - اقدام می‌کند. ارزیابی درباره فقدان مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران،  ادامه دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بیش از 30کشور شرکت‌کننده در این نشست همچنین پایبندی ایران به تعهداتش تحت برجام را تحسین کردند و از همه طرف‌ها خواستند تا به اجرای کامل تعهدات خود تحت برجام بپردازند.

حمایت کشورهای حاضر از برجام به اندازه‌ای بر فضای این نشست تأثیرگذاشت که آمریکا و متحدان صهیونیستی- سعودی آنها در این اجلاس  با طرح موضوعات غیرمرتبط نیز نتوانستند فضای مثبت و سازنده شورای حکام را تحت‌تأثیر قرار دهند. برخی کشورها نیز به طرح موضوعات غیرهسته‌ای آمریکا و هم‌پیمانانش در این نشست اعتراض کردند.

در این خصوص سفیر ونزوئلا با قطع اظهارات نماینده آمریکا،  از رئیس شورای حکام خواست تا به این کشور تذکر دهد که در راستای موضوع اجلاس صحبت کند و این نشست را سیاسی نکند.

 نمایندگان اندونزی،  سوئد،  آفریقای جنوبی،  برزیل،  قزاقستان،  نیوزیلند،  کوبا،  سنگاپور و ترکیه برجام را نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک دانسته و از آن حمایت کردند.


مکث



دفاع از برجام در آنکارا
مسئولان اتحادیه اروپا و ترکیه در بیانیه نشست مشترک خود در آنکارا،  در مورد ادامه همکاری‌ها با تهران اتفاق نظر داشته و بر تعامل با ایران در قالب برجام تأکید کردند. ژوهانس هان مسئول توسعه و سیاست‌های همسایگی و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با مقامات ترکیه در آنکارا،  در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ایران باید از بهر‌ه‌مندی اقتصادی پس از اجرای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها منتفع شود. مسئولان بلندپایه اتحادیه اروپا همچنین با تأکید بر اهمیت روابط استراتژیک ترکیه با این اتحادیه،  اعلام کردند که عزم خود را برای ادامه گفت‌وگوی صادقانه بین طرفین و همکاری در زمینه منافع مشترک بررسی کرده‌اند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید