• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3849
+
-

آمار ضد‌و نقیض از شمار بازداشت‌شدگان نا آرامی‌ها

امنیتی
آمار ضد‌و نقیض از شمار بازداشت‌شدگان نا آرامی‌ها

  محمود صادقی: 3700نفر بازداشت شده‌اند 

 

رئیس دانشگاه تهران: 16دانشجو از 41دانشجو آزاد شدند       

 

 

 

قرار بود نمایندگان دو هفته اخیر را به سرکشی از حوزه‌های انتخابیه‌شان وبستن بودجه سال 97در کمیسیون تلفیق اختصاص دهند اما اعتراض‌های خیابانی هفته پیش برنامه مجلسی‌ها را به‌هم ریخت و روزهای شلوغ و پرترددی را برای نمایندگان به ارمغان آورد.

بعد نظارتی مجلس سبب شده تا واکاوی بحث نا‌آرامی‌های قریب به یک هفته‌ای از یک سو و پیگیری شرایط بازداشت‌شدگان و بررسی حجم تخریب اموال عمومی از سوی دیگر در اولویت کاری بهارستان قرار بگیرد و نمایندگان را از حوزه‌های انتخابیه‌شان به مجلس بکشاند.

با توجه به این 2دلیل و از یکشنبه‌ای که گذشت و به‌دنبال فراخوان هیأت‌رئیسه برای حضور در جلسه‌ای غیرعلنی و غیررسمی اکثر نمایندگان به تهران بازگشته‌اند.

پس از برگزاری جلسه غیرعلنی و بیش از 3ساعته نمایندگان با مسئولان امنیتی و اطلاعاتی کشور کمتر نماینده‌ای به حوزه انتخابیه بازگشته است و اغلب کمیسیون‌های تخصصی در کنار کمیسیون ویژه تلفیق هر روز تشکیل جلسه می‌دهند و یا با مسئولان قضایی و اطلاعاتی گروه گروه دیدار می‌کنند.

کمیسیون امنیت ملی، کمیسیون آموزش و تحقیقات و جمعی از اعضای کمیسیون قضایی پرکارترین کمیسیون‌هایی هستند که در پی ناآرامی‌های اخیر به پیامدهای آن رسیدگی می‌کنند. در همین راستا هم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی 2جلسه فوق‌العاده با حضور مسئولان امنیتی برگزار کرده که اطلاعات زیادی از آن منتشر نشده است.

این کمیسیون ظهر دیروز دومین جلسه خود را برای بررسی اعتراضات اخیر با حضور مسئولان مربوطه کرد و بنا به گزارشات منتشر شده کمیسیون در این جلسه علل وقوع حوادث، اعتراض‌ها و اغتشاشات مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت قرار است کمیسیون، گزارشی به صحن علنی از بررسی‌های خود ارائه کند.

 

 

 آمار جدید صادقی از بازداشت‌شدگان 

 از سوی دیگر بازداشت دانشجویان در ناآرامی‌های هفته گذشته سبب شده است تا کمیسیون آموزش و تحقیقات، بیشتر از دیگر کمیسیون‌ها فعال و خبرساز باشد؛ بحث پیگیری آزادی دانشجویان دستگیر شده از یک سو و اعلام نظر 2عضو این کمیسیون (طیبه سیاووشی و محمود صادقی) درباره خودکشی سینا قنبری از بازداشت‌شدگان روزهای اخیر در زندان نخستین اقدامات این کمیسیون را بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار داده است.

بعد از انتشار این خبر از سوی صادقی و سیاووشی برخی منابع آگاه سینا قنبری را مجرم مواد‌مخدر دانستند و اعلام کردند که جزو بازداشت‌شدگان اخیر نبوده است اما محمود صادقی در مصاحبه با خبرگزاری‌ها تأکید کرد که منابع اطلاعاتی بازداشت او در ناآرامی‌های اخیر را تأیید کرده‌اند و گفته‌اند که در قرنطینه زندان اوین خودکشی کرده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران هم در خصوص خودکشی یکی از متهمان در قرنطینه زندان اوین، اظهار داشت: پس از این حادثه با حضور فوری بازپرس دادسرای جنایی در محل وقوع حادثه، پرونده قضایی تشکیل گردید، از مأموران زندان و مطلعین تحقیقات لازم به عمل آمد و موضوع در دست بررسی است؛ ضمن آن‌که مراتب به خانواده متوفی اعلام شده است.

 دیروز قاسمی، دادستان استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، خودکشی یکی دیگر از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در کلانتری 12 اراک را تأیید کرد. 

جدای از بحث خبرساز خودکشی سینا قنبری و یکی از بازداشت‌شدگان در کلانتری 12اراک، تعارضات در تعداد بازداشت‌شدگان در ناآرامی‌های اخیر هم در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. درحالی‌که عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور شمار بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر را هزار نفر عنوان کرده بود، دیروز محمود صادقی، نماینده تهران به خانه‌ملت گفت: آمار کل بازداشتی‌های اخیر حدود 3هزار و 700نفر در سراسر کشور است.

او افزود: براساس آمار دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و مراجعات مردمی، تعداد دانشجویان بازداشتی حدود 40تا 68نفر تخمین زده می‌شود که با توجه به آزادی بسیاری از این افراد این آمارها در حال کاهش است. آن‌طور که رئیس دانشگاه تهران به ایسنا خبر داده تعداد دانشجویان بازداشتی41نفر هستند که  16نفرشان تا‌کنون آزاد شده‌اند و بقیه هم تا پایان هفته آزاد می‌شوند. در کنار اخبار مربوط به دانشجویان بازداشتی اعلام عدد 3هزار و 700بازداشتی از سوی نماینده تهران و تفاوت بیش از 3برابری این رقم با آمار وزیر کشور از سوی نماینده تهران سبب شکل‌گیری موجی از نگرانی‌ها از شرایط وضعیت نگهداری بازداشت‌شدگان اخیر شده است.

 

 

 

دیدار کمیسیون قضایی با آملی لاریجانی

 

در کنار کمیسیون‌های امنیت ملی و آموزش تحقیقات، جمعی از اعضای کمیسیون قضایی هم به‌واسطه نقش قوه قضاییه در بازداشت دستگیر‌شدگان اعتراضات اخیر و رسیدگی به اتهامات قضایی و امنیتی آنها درگیر بحث اعتراضات اخیر شده‌اند؛ به همین دلیل هم در یکشنبه‌ای که گذشت به دیدار آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس دستگاه قضا رفتند و مطالبات مردمی و توقعات کمیسیون را درباره اعتراضات و نا آرامی‌های اخیر به سمع رئیس دستگاه قضا رساندند.

آن‌طور که یحیی کمالی‌پور، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به همشهری خبر داده، در این نشست که پیش از سخنرانی مهم مطبوعاتی رئیس قوه قضاییه صورت گرفت، اعضای کمیسیون نگرانی مردم و خانواده‌های بازداشت‌شدگان اخیر را با آیت‌الله آملی‌لاریجانی در میان گذاشتند و خواستار تسریع روند بررسی پرونده‌های بازداشت‌شدگان اخیر شدند. او افزود: اعضای کمیسیون قضایی از رئیس قوه قضاییه خواستند تا حضور بازداشت‌شدگان اخیر به زمان واگذار نشود و هرچه سریع‌تر به پرونده‌های آنها رسیدگی شود.

نماینده جیرفت و عنبرآباد ادامه داد: ما از قوه قضاییه خواستیم که بین افراد تماشاچی و جماعت مطالبه‌گر در اعتراضات اخیر با افرادی که تخریب کردند و سبب ناآرامی در شهرهای کشور شدند، تفاوت قائل شوند و سرنوشت دستگیر‌شدگان هر چه زودتر اعلام شود.

کمالی‌پور ادامه داد: همان‌طور که دیدید رئیس دستگاه قضا هم در سخنان اخیرشان به این مطالبه نمایندگان توجه کردند و بر رسیدگی و تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر تأکید کردند.

همان‌طور که شاهدیم قوه قضاییه به طریق فوق‌العاده در شعبات دادسراها در شهرهایی که اعتراضات رخ داده و به‌دنبال آن افراد بازداشت شده‌اند، به بررسی پرونده‌ این افراد می‌پردازد تا هر چه سریع‌تر وضعیت آنها تعیین‌تکلیف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید