• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
چهار شنبه 16 آذر 1401
کد مطلب : 179395
+
-

سخنگوی قوه‌قضائیه خبرداد

آزادی 1200نفر از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر

قضایی
آزادی 1200نفر از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر

سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست‌خبری دیروز خود، از آزادی 1200نــفـــر‌‌از ‌بازداشت‌شدگان حوادث اخیر خبرداد؛ اقدامی که پس ‌از دستور قاضی‌القضات مبنی بر فراهم شدن تمهیدهای قانونی برای آزادی افرادی که نقش لیدری در اغتشاشات اخیر نداشته‌اند و صدمه‌ای به جان و مال و ناموس مردم نزده‌اند، انجام شده‌است.
به‌گزارش همشهری، اشاره مسعود ستایشی به دستوری بود که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، به‌دنبال پیروزی تیم‌ملی فوتبال ایران بر ولز در جریان مسابقات جام‌جهانی قطر صادر کرد؛ دستوری که با رویکرد ایجاد آرامش، آسایش و صمیمیت در میان آحاد جامعه و بازگشت افرادی که متنبه شده‌اند، توبه کرده‌اند و پشیمان هستند به دامان خانواده‌هایشان صادر شد و زمینه آزادی تعداد قابل‌توجهی از بازداشت‌شدگان حوادث‌اخیر را فراهم کرد.
وی ضمن تأکید بر اینکه دادگاه متهمان و مسببان حوادث اخیر به سرعت برگزار می‌شود و با جدیت و دقت لازم مورد‌رسیدگی قرار خواهد گرفت، درباره تأکیدهای اخیر رئیس قوه‌قضائیه درباره برخورد قاطع و سریع با شایعه‌پراکنی در فضای‌عمومی نیز اظهارکرد که اقدام‌های مؤثری در این زمینه انجام شده و دستگاه قضا مسببان این آشوب‌ها را هرگز رها نخواهد کرد.
ستایشی به روند تفکیک «معترضان» از «آشوب‌گران» نیز اشاره کرد و گفت که در چند مرحله نسبت به جداسازی این پرونده‌ها اقدام‌ و در طبقه‌بندی‌های مربوطه، برآن تأکید شده‌است؛ «جمهوری‌اسلامی برای معترضان احترام قائل است و صرفا برای اعتراضات فردی را بازداشت نکرده‌ایم و هیچ‌گونه بازداشتی برای آنها صادر نشده‌است. فقط اغتشاشگرانی که به جان و مال و ناموس و اموال‌عمومی و دولتی معترض شدند و برعلیه امنیت کشور اقدام کردند، بازداشت شده‌اند».
سخنگوی قوه‌قضائیه درباره اتباع خارجی بازداشت‌شده در جریان حوادث‌اخیر نیز اگرچه به آمار دقیقی از این افراد اشاره نکرد اما عنوان‌کرد اتهام آنان «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد‌امنیت داخلی و خارجی» بوده‌است که برخی از آنها با قرارهای نهایی لازم در مرحله دادسرا آزاد شده‌اند و پرونده برخی دیگر نیز درجریان است.
ستایشی درباره حجاب نیز با تأکید براینکه این موضوع «فراقوه‌ای» و «فرهنگی» است، تصریح کرد که هر 3قوه باید جلسه‌های تخصصی تشکیل دهند و دراین زمینه تصمیم‌های کارشناسانه بگیرند؛ «کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده و کارشناسان ما هم در این کارگروه‌ها حضور دارند و به‌دنبال بررسی راهکارهای عفاف و حجاب هستیم».
وی درباره پرونده بولتن‌سازی‌های اخیر نیز اظهارکرد که تاکنون چیزی در ارتباط دادن بولتن‌های منتشر شده به خبرگزاری فارس دریافت نشده و یکی از افراد شاخص این خبرگزاری اخبار را بدون صحت‌سنجی، جمع‌آوری کرده‌ و همین موارد مورد‌تعرض واقع شده‌است. ستایشی همچنین با تأکید بر اینکه بولتن‌ها به مجموعه سپاه‌پاسداران ارتباطی ندارد، خبرداد فردی در این زمینه مرتکب این اقدام و عمل شده و به‌موجب قرار صادره، در بازداشت است و تحقیقات از وی ادامه دارد.
سخنگوی دستگاه قضای پیرامون آخرین وضعیت پرونده شهید فخری‌زاده هم اعلام کرد این پرونده، که در دادگاه انقلاب مطرح و درحال رسیدگی است، ۱۵متهم دارد که اتهام ۹نفر از آنها، «مشارکت در افساد فی‌الارض» است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید