• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38269
+
-

شور و شادی جشنواره در شهر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: برنامه‌های بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با هدف شاد کردن مردم طراحی شده است

گفت‌وگو
شور و شادی جشنواره در شهر

محسن قراگوزلو| ر  همدان- خبرنگار:

همدان در شرایط خاصی میزبان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور در حوزه کودکان و نوجوانان است. کشور ما این روزها با مسائل اقتصادی ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کند و به دنبال آن خانواده‌ها برای تأمین نیازهای اساسی اولین چیزی که از سبد کالای خود حذف کرده‌اند کالاهای فرهنگی است و بیشترین آسیب این حذف به کودکان و نوجوانانی می‌رسد که بهترین روزهای زندگی خود را از سر می‌گذرانند. از نگاه مسئولان ارشد کشوری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان فرصت مغتنمی برای ایجاد نشاط اجتماعی برای این قشر از جامعه است که نیاز به مراقبت بیشتری دارند. با علیرضا درویش‌نژاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان که در ماه‌های اخیر با حضور خود در همدان حال و هوای تازه‌ای به این جشنواره بخشیده، به گفت‌وگو نشسته‌ایم و از برنامه‌های نشاط‌بخش جشنواره پرسیده‌ایم. بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید. 

به نظر می‌رسد در برنامه‌ریزی برای جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به برگزاری برنامه‌های شاد توجه ویژه‌ای داشته‌اید. کمی در این‌باره صحبت کنیم. 

مردم ما با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند و دچار استرس‌های فردی و اجتماعی شده‌اند. دفتر مقام معظم رهبری هم وارد این موضوع شده و وزارت فرهنگ و ارشاد از ما گزارش خواسته‌ که چطور در این جشنواره برای مردم شادی ایجاد کرده‌ایم تا آن‌ها هم به دفتر مقام معظم رهبری گزارش دهند. پس این نیاز احساس شده است. به همین دلیل ما برنامه‌های شادپیمایی، کارناوال‌های شادی، اجرای موسیقی‌های سنتی از اقوام مختلف و برنامه‌های دیگر را مد نظر داریم. ما حتی در طراحی پوستر جشنواره از رنگ‌های شاد استفاده کرده‌ایم. در حوزه فرهنگ عمومی ما باید کاری کنیم شهروندان با رعایت حقوق یکدیگر شادی ایجاد کنند. طرحی به نام «بهار مهربانی» داریم که باید در تمام فصول برگزار شود و منحصر به جشنواره نیست. باید از موسیقی در اماکن عمومی استفاده کنیم و به نشاط اجتماعی بیفزاییم. 

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را در رسیدن به این هدف چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

این جشنواره‌ها تأثیرگذار است اما اگر می‌خواهیم تأثیرگذاری آن از بین نرود باید مستمر باشند. ما برنامه داریم امسال بعد از تمام شدن جشنواره، دبیرخانه دائمی آن را در همدان مستقر شود و دبیرخانه دائمی در راستای رسیدن به اهداف جشنواره به صورت مستمر کار کند و ارتباط کودکان و نوجوانان و همین‌طور خانواده‌ها با دبیرخانه حفظ و کارگاه‌های آموزشی مختلفی توسط این دبیرخانه برگزار شود. من‌ نمی‌خواهم کسی را به عنوان مقصر معرفی کنم اما این‌که بعد از اختتامیه جشنواره دبیرخانه تا آغاز جشنواره سال بعد تعطیل می‌شود، مسیر اشتباهی است که تاکنون طی شده. چرا همدان با این همه داشته باید به صورت فصلی مورد استفاده قرار گیرد؟ این جشنواره ظرفیتی برای کشف استعدادها و همچنین معرفی داشته‌های همدان به ایران و جهان است. می‌توان در طول سال برنامه‌های مختلف هنری در راستای این جشنواره برگزار و از کشورهای مختلف برای حضور در آن استفاده کرد. کارهای دانش‌آموزی باید در طول سال اجراهای عمومی داشته باشد و نباید این اجراها به جشنواره محدود شود. می‌توان آثار عکاسی کودکان و نوجوانان را در قالب جشنواره در کشورهای مختلف به نمایش گذاشت یا همین کار را برای نقاشی‌های کودکان از جشنواره کرد. 

گویا حضور نمایش‌های همدان در جشنواره هم تغییر کرده است؟ 

بله سال‌های قبل تعداد نمایش‌های همدانی در جشنواره کم بود اما امسال 4 نمایش اضافه شده و در مجموع 7 نمایش همدانی اجرا خواهد شد. بالاخره همدان حق میزبانی دارد و ظرفیت‌های هنرمندان همدانی باید در آن نمایش داده شود. سال بعد هم باید تعداد نمایش‌های هنرمندان همدان بیشتر هم شود. ما حتی تصمیم داریم مشارکت شهروندان همدانی را هم در جشنواره بیشتر کنیم. تصمیم داریم نظر مردم را درباره جشنواره جمع‌آوری و به آن‌ها عمل کنیم. اصلاً مردم در حوزه فرهنگ و هنر سیاست‌گذاری کنند و ما این سیاست‌ها را اجرا کنیم. این مشارکت اجتماعی از میزان آسیب‌های اجتماعی کم و اقتصاد را پویاتر می‌کند. وقتی از 13 کشور در جشنواره حضور دارند چرا ظرفیت‌های همدان در حوزه‌‌های مختلف به جهان معرفی نشود؟ 


بازگرداندن جشنواره فیلم به همدان

در سال‌های دور جشنواره فیلم کودک و نوجوان در همدان برگزار می‌شد. اما در چند سال اخیر این جشنواره به دلایلی از همدان رفت و اکنون در اصفهان برگزار می‌شود. «علیرضا درویش‌نژاد»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای بازگرداندن این جشنواره به همدان دارید؟ می‌گوید: اگر زمان مدیریت بنده بود که اصلاً اجازه این کار را نمی‌دادم و با تمام توان از ماندن آن دفاع می‌کردم. این جشنواره حق مردم همدان است. در حال تلاش هستم که این جشنواره را به همدان برگردانم اما نمی‌دانم چقدر موفق شوم چون اصفهان هم در این زمینه مدعی است. پیشنهاد دادم جشنواره فیلم کوتاه و مستند کشورهای اسلامی در همدان نهادینه شود و امسال یا سال آینده این جشنواره را برگزار می‌کنیم تا حس ایران‌هراسی از بین برود. این جشنواره می‌تواند به یک برند برای همدان تبدیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید