• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3795
+
-

چانه‌زنی برای لغو برخی استانداردهای خودرویی

قناتی: زیرساخت‌های اجرای برخی استانداردهای جدید خودرویی فراهم نیست

خودرو
چانه‌زنی برای لغو برخی استانداردهای خودرویی

علی ابراهیمی|خبرنگار:

با ابلاغ مصوبه سازمان ملی استاندارد برای اجرای استانداردهای جدید خودرویی و توقف تولید 25مدل خودروی تولید داخل، دست‌اندرکاران صنعت خودرو از چانه‌زنی برای لغو اجرای برخی استانداردهای سختگیرانه مذکور با استناد به فراهم نبودن زیرساخت‌های اجرا خبر می‌دهند. استانداردهای اجباری 85گانه جدید خودرویی با الزامی شدن 61استاندارد تا ابتدای دی‌ماه امسال وارد مرحله اجرایی شد. همچنین مقرر شده اجرای 2استاندارد دیگر از تیر‌ماه سال آینده اجباری شده و درنهایت تا دی‌ماه97 تولید شود. همچنین عرضه همه خودروهای داخلی و وارداتی مشمول استانداردهای 85گانه اجباری خواهد شد. بر این اساس سازمان ملی استاندارد با الزام اجرای 61 استاندارد اجباری تا دی‌ماه امسال اسامی 25نوع خودرو شامل 15نوع خودروی سبک سواری برای توقف تولید را اعلام کرد که با واکنش‌های متفاوت خودروسازان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو مواجه شد. اما اجرای 22استاندارد سختگیرانه باقیمانده موجب توقف تولید اغلب خودروهای پرتیراژ خواهد شد. با این شرایط دست‌اندرکاران صنعت خودرو از چانه‌زنی برای لغو برخی استانداردها یا احتمال استمهال اجرای این مصوبه خبر می‌دهند.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد تحمیل هزینه استانداردها به مشتریان خودرو گفت: آنچه مشخص است وقتی خودرویی با تجهیزات پیشرفته‌ای مانند سیستم هشدار بغل یا ترمز اضطراری به بازار عرضه شود، قیمتی به‌مراتب بیش از خودروهای پرتیراژ کنونی در بازار خواهد داشت. باید ببینیم آیا نصب این تجهیزات روی پلتفرم خودروهای پرتیراژ کنونی صرفه فنی و اقتصادی دارد؟ و قیمت تمام‌شده آن در بازار، رقابتی خواهد بود یا خیر؟ قناتی افزود: با اجرای این استانداردها دیگر نباید انتظار عرضه محصولات تولید داخل در رده قیمتی خودروهای پرتیراژ کنونی را داشته باشیم.

 

استانداردهای فاقد زیرساخت اجرا 

دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد: متأسفانه با وجود فراهم نبودن زیرساخت اجرای برخی استاندارد‌ها مانند سنسور خط‌کشی خیابان یا ترمز اضطراری در کشور، سازمان ملی استاندارد اجرای آن برای خودروسازان داخلی را اجباری کرده است. احمد نعمت‌بخش افزود: 22استاندارد جدید خودرویی خیلی پیشرفته است و مقرر شده این استانداردها از ابتدای دی‌ماه سال97 اجباری شود ازجمله این استانداردهای سختگیرانه می‌توان به سیستم ترمز پیشرفته اشاره کرد که خودرو با رسیدن به مانع و درصورتی‌که راننده ترمز نکند، به‌طور خودکار ترمز (ترمز اضطراری) می‌کند. این استاندارد اکنون فقط در خودروهای لکسوس وارداتی وجود دارد.

به گفته وی، این استانداردهای گران هیچ تناسبی با قدرت خرید و درآمد سرانه مشتریان خودروهای پرتیراژ ایرانی نداشته و منطبق با قدرت خرید شهروندان کشورهای پیشرفته است. دبیر انجمن خودروسازان در مورد امکان اجرای استانداردهای اجباری جدید خودرو تا دی‌ماه سال آینده افزود: تجربه نشان داده وقتی استانداردهای اجباری جدیدی برای تولید خودرو تعیین و مهلتی برای اجرای آن اعلام می‌شود، با این روند احتمالا اجرای استانداردهای 85گانه برای تولید خودروهای داخلی از خرداد‌ماه98 به‌طور کامل اجرایی خواهد شد.

 

   چاره‌جویی برای استانداردهای سختگیرانه 

مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی استانداردهای اجباری جدید خودرو به خبرنگار ما گفت: باید بپذیریم که هنوز زیرساخت‌های اجرای برخی استانداردهای اجباری جدید خودرو در جامعه وجود ندارد. گرچه این نوع استانداردها مانند سنسور هشدار خط‌کشی خیابان، خیلی نادر و استثنایی است اما باید در نشست با مسئولان سازمان ملی استاندارد، راهکاری برای رفع این مشکل پیدا کنیم.

امیرحسین قناتی افزود: امکان اعمال برخی از استانداردهای اجباری جدید خودرو در بسیاری از پلتفرم‌های کنونی خودروهای پرتیراژ تولید داخل وجود ندارد و از سوی دیگر حتی زیرساخت‌های لازم برای اجرای برخی از این استانداردها در کشورمان فراهم نیست که باید برای رفع این نقیصه چاره‌جویی شود. وی افزود: برخی استانداردهای اجباری جدید به حدی سختگیرانه است که تولید اغلب خودروهای پرتیراژ کنونی مطابق با این استانداردها برای خودروسازان، فاقد صرفه فنی و اقتصادی خواهد بود و بر این اساس خودروسازان به‌جای ارتقای استاندارد خودروهای پر‌تیراژ کنونی به سمت جایگزینی این خودروها با پلتفرم‌های جدید رفته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید