• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37933
+
-

فرصت از دست‌رفته «ممان»

روزنه
فرصت از دست‌رفته «ممان»


 سازمان جهانی گردشگری، برخورداری از جاذبه‌های طبیعی را در رتبه اول جذب گردشگر قرار داده است. یکی از زیرمجموعه‌های این گروه، گردشگری سلامت و استفاده از آب‌های معدنی و طبیعی است؛ حوزه‌ای که در نوع خود یکی از پرمخاطب‌ترین‌های گردشگری محسوب می‌شود و برای مثال سالانه افراد زیادی برای درمان و معالجه به آب‌های درمانی سراسر دنیا مراجعه می‌کنند.

آبگرم ممان در آذربایجان‌ شرقی هم یکی از مکان‌های گردشگری است که در سایه بی‌توجهی مسئولان در معرض نابودی قرار گرفته. در سال‌های اخیر و به هنگام ساخت سد شهریار شهرستان میانه، تخته‌سنگ‌هایی به وسعت نیمی از مساحت آ‌بگرم ممان در این منطقه رها و موجب تخریب دیوارهای آبگرم و بدون استفاده ماندن آن شده است. روالی که اگر به همین شکل ادامه پیدا کند، می‌تواند منجر به نابودی کامل این منطقه شود.

این اتفا‌ق‌ها در حالی رخ می‌دهد که آبگرم ممان چند ویژگی مهم دارد. اول این‌که 2 چشمه به فاصله 100 متر از یکدیگر دارد که هر کدام خاصیت درمانی زیادی دارند و برای از بین بردن عارضه‌های پوستی، دردهای روماتیسمی و تورم زانو تاثیرگذارند.
دوم این‌که این چشمه با توجه به ویژگی‌های درمانی می‌تواند گردشگران بسیاری را از شهرهای دیگر به خود جذب کند و فرصتی برای رونق اقتصادی منطقه باشد و در مرحله بعدی آمار بیکاری شهرستان را هم کاهش دهد. اگر این آبگرم رونق گیرد، شاهد سرریز جمعیت زیادی از گردشگران به منطقه و شهرستان خواهیم بود.

ویژگی سوم مسافت نزدیک‌تر این آبگرم به مرکز کشور نسبت به آبگرم‌های اردبیل و آذربایجان‌ غربی است و می‌تواند گردشگران بیشتری را که به دلیل دوری مسافت به آبگرم‌های شمال‌غربی مراجعه نمی‌کنند، جذب کند.

دلیل دیگر، چهارفصل بودن این آبگرم است. برای مثال آبگرم سرعین در زمستان و با سردی هوا چندان مورد توجه گردشگران قرار نمی‌گیرد، اما آبگرم ممان حتی در همین فصل هم می‌تواند با توجه به زیرساخت‌های ریلی استان میزبان گردشگران باشد.
با توجه به همه این ویژگی‌ها به نظر می‌رسد ‌‌بخش خصوصی می‌تواند با کمک‌های دولت برای حفظ و نگهداری و بهره‌برداری از این آبگرم تلاش کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید