• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37929
+
-

تله کابین کرمانشاه‌ همچنان روی هوا

دبیر اتاق بازرگانی استان کرمانشاه ‌: 3 گروه سرمایه‌گذار خصوصی برای پروژه تله‌کابین پای کار آمده‌اند

شهری
تله کابین کرمانشاه‌ همچنان روی هوا

فاطمه کمانی|   کرمانشاه- خبرنگار: 

ماجرای راه‌اندازی تله‌کابین کرمانشاه از حدود سال 80 مطرح شد و بحث بر سر این بود که پروژه تله‌کابین روی کوه‌های طاق‌بستان اجرا شود و جاذبه‌ای برای گردشگران این منطقه باشد و به علاوه برای جوانان بیکار کرمانشاه هم شغل ایجاد کند. علاوه بر این‌ها تله‌کابین یکی از زیرساخت‌های توسعه گردشگری به‌شمار می‌رود که نمونه موفق آن را در بسیاری از شهرهای کشور مانند همدان، لاهیجان، رامسر، نمک‌آبرود و... داریم. با این حال پروژه کرمانشاه با گذشت 17 سال پیگیری هنوز به نتیجه نرسیده و به آرزوی مردم این شهر تبدیل شده است. 


‌داستان طولانی ساخت تله‌کابین 

داستان ساخت تله‌کابین کرمانشاه طولانی است و بارها در این مدت قرار شده بخش‌های مختلف آن را بسازند. یک زمان قرار بود اتریشی‌ها برای ساخت تله‌کابین پای کار بیایند و زمانی مقرر شد بنیاد مستضعفان ساخت آن را به عهده بگیرد اما تاکنون هیچ‌کدام عملیاتی نشده است. حتی در همان سال‌های اول بخشی از کارهای کارگاه پروژه نیز در محدوده طاق‌بستان انجام شد اما در حد یک تابلو کارگاه ماند و بیشتر پیشرفت نکرد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف از ساخت این پروژه خودداری کنند توجیه اقتصادی آن است. شهرداری مسئولیت پروژه را بر عهده دارد و حالا صحبت این است که به بخش خصوصی واگذار شود تا بخش خصوصی هم ساخت آن را بر عهده بگیرد و هم از قبل آن برای خود درآمدزایی داشته باشد.  اکنون چند ماه است که مقرر شده اتاق بازرگانی از میان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این پروژه را به یک بخش واگذار و آن را تعیین تکلیف کند که تاکنون خبری دراین‌باره نشده است. 


3 گروه سرمایه‌گذار برای پروژه 

دبیر اتاق بازرگانی استان کرمانشاه درباره پروژه تله‌کابین می‌گوید: 3 گروه سرمایه‌گذار برای پروژه تله‌کابین پای کار آمده‌اند و در حال بررسی جزئیات پروژه هستند.  «داریوش پناهی» با بیان این‌که ساخت پروژه‌ای با این میزان سرمایه‌گذاری نیازمند بررسی دقیق از چند و چون سرمایه‌گذاری است، می‌افزاید: به نظر می‌رسد یکی از سرمایه‌گذاران
در این زمینه اعلام آمادگی کند.  وی ادامه می‌دهد: بعد از تعیین تکلیف سرمایه‌گذار، کارهای عقد قرارداد و اجرای پروژه انجام خواهد شد. 


تعیین تکلیف سرمایه‌گذار 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز در مورد اجرای پروژه تله‌کابین کرمانشاه عنوان می‌کند: به‌زودی سرمایه‌گذار تله‌کابین را تعیین تکلیف خواهیم کرد.  «کیوان کاشفی» یادآوری می‌کند: اکنون یک گروه سرمایه‌گذاری و 2سرمایه‌گذار مستقل برای اجرای تله‌‌کابین کرمانشاه در حال بررسی هستند که ظرف یک هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد. وی معتقد است قطعا بخش خصوصی برای این‌که بخواهد چنین پروژه میلیاردی را اجرا کند نیازمند بررسی دقیق است و البته باید توجیه اقتصادی این طرح نیز قطعی شود.  به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، باید دید چه شرایطی از نظر پرداخت تسهیلات و... برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته می‌شود. کاشفی بر لزوم اجرای این پروژه توسط بخش خصوصی هم تاکید دارد و می‌افزاید: پای کار آمدن بخش خصوصی می‌توان باعث تسریع اجرای این پروژه شود تا از بلاتکلیفی این چند سال خارج شود. 


آمادگی شهرداری برای اجرای پروژه

سرپرست شهرداری کرمانشاه نیز از آمادگی شهرداری برای اجرای این پروژه به صورت مشارکتی یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: اگر پای
کار آمدن بخش خصوصی برای اجرای این پروژه به نتیجه نمی‌رسد، می‌توانیم آن را به شیوه دیگری اجرا کنیم. «حامد لعل بخش» اضافه می‌کند: حتی اخیرا تعدادی از پزشکان نیز برای ساخت این پروژه به صورت سهامداری اعلام آمادگی کردند. وی یادآوری می‌کند: این پروژه باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود. 


گلایه‌های استاندار  

 چندی قبل استاندار کرمانشاه از طولانی شدن روند انتخاب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای پروژه تله‌کابین کرمانشاه به‌شدت انتقاد کرد و گفت: نزدیک 5 ماه است که برای انتخاب سرمایه‌گذار تله‌کابین فرصت‌سوزی می‌شود و هنوز هم به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم. 
«هوشنگ بازوند» با بیان این‌که اتاق بازرگانی باید هرچه زودتر این موضوع را تعیین تکلیف کند، خاطرنشان کرد: باید وضعیت سرمایه‌گذار تله‌کابین کرمانشاه حداکثر تا پایان آبان نهایی شود.  وی با اشاره به لزوم نهایی شدن نظر میراث فرهنگی در اجرای این پروژه اظهار کرد: نظر میراث فرهنگی نیز باید تا همین زمان پایان آبان‌ماه مشخص شود.  به گفته بازوند، اگر در این مدت نتیجه بررسی‌ها برای تعیین سرمایه‌گذار مشخص نشود باید از مردم به خاطر این تعلل عذرخواهی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید