• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37905
+
-

جای خالی بانوان گلستانی در مدیریت‌ استان

همشهری از تحقق نیافتن سهم 30 درصدی زنان برای تصدی مدیریت ادارات دولتی استان گزارش می‌دهد

زنان
جای خالی بانوان گلستانی در مدیریت‌ استان

ستاره حجتی|   گرگان-خبرنگار:

پس از انتخابات سال 96، رئیس‌جمهور تاکید ویژه‌ای بر استفاده از توان بانوان در بخش‌های گوناگون مدیریت کشور داشت. با روی کار آمدن «سید مناف هاشمی» استاندار گلستان هم روند تغییر مدیران و استفاده از مدیران زن، شدت گرفت. تا جایی که 5 مدیر کلی دستگاه‌های اجرایی استان به بانوان سپرده شد. 

 در این خلال نیز بر مسند مدیران شهرستانی سازمان‌هایی مانند صنعت، معدن و تجارت و همچنین مدیران کل ستادی و معاونت‌های دستگاه‌های اجرایی بانوان حضور داشتند. با این همه در میان فرمانداران هنوز بانویی به کار گماشته نشده است یا عمده پست‌های مدیریتی در 17 انتصاب بانوان استان دیده نمی‌شود. بانوان هنوز تا عنوان‌هایی مانند معاونت استانداری پیش نرفته‌اند؛ این درحالی است که به نظر می‌رسد باید به زودی شاهد تغییر در این معاونت‌ها به دلیل اجرای قانون منع به‌کارگیری بانشستگان باشیم.  

از سوی دیگر گلستان در دولت یازدهم تجربه مدیریت یک زن ترکمن اهل سنت را در جایگاه عالی‌ترین مقام شهرستانی، در بندرترکمن و به عنوان فرماندار داشته است، اما با درگذشت «مرجانه نازقلیچی»، فرماندار اسبق بندرترکمن در فاجعه منا، کرسی‌های فرمانداری گلستان دیگر حضور زنان را تجربه نکرده‌اند.برخی کارشناسان و فعالان حوزه بانوان معتقدند که هنوز هم عمده پست‌های داده شده به بانوان استان بیشتر در حوزه فرهنگی بوده است. با وجود مدیریت «طیبه خلیلی» به عنوان مدیر کل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری، همچنان بانوان در پست‌های فرهنگی حضور دارند و توان آنها در مدیریت بخش‌های اقتصادی و عمرانی استان دیده نشده است. 


نگاه مثبت استانداری

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان در این مورد می‌گوید: خوشبختانه استانداری دیدگاه مثبتی نسبت به بانوان دارد. فکر می‌کنم در مجموع در انتصاب‌های بانوان شاهد ارتقای خوبی هستیم، اما اینکه تا تحقق 30 درصد وعده رئیس‌جمهوری فاصله وجود دارد، نیازمند آسیب‌شناسی است. بخشی از آن مربوط به تصمیمات وزرا و استاندار است که باز هم با صراحت می‌گویم که در استان این مشکل را نداریم. بنابراین باید این خلا را در جای دیگری جست‌وجو کنیم. 

«کلثوم غفاری توران» ادامه می‌دهد: بانوان باید در مدیریت‌های پایین‌تر کسب تجربه کنند. در حقیقت بستر برای حضور آنان، پیشتر فراهم نبوده است. روشن‌تر بگویم در مورد انتصاب بانوان به دنبال جنسیت و شایسته‌سالاری همزمان هستیم. البته این را هم باید در نظر بگیریم که بستر اجتماعی و حتی فضای مدیریتی به گونه‌ای است که از زنان انتظار حداکثری وجود دارد. نکته این است که به هر صورت حوزه اجرایی و حتی قانون‌گذاری در اختیار مردان است. 
وی اضافه می‌کند: با این همه، در مورد بانوان، تاکید ما این است که حتی در پذیرفتن پست‌های مدیریتی پایین‌تر شک نکنند. اگر این بهانه وجود دارد که بانوان تجربه مدیریتی اندکی دارند، این مساله و بهانه حتما باید رفع شود. البته این موضوع اساسا مربوط به گلستان نیست و در همه استان‌ها و شهرهای ایران باید مورد توجه قرار بگیرد. 


به کارگیری زنان در حوزه‌های فرهنگی 

یک فعال اجتماعی هم در این مورد می‌گوید: اگر چه انتصاب 17 بانوی مدیر در گلستان می‌تواند برای بانوان توانا در استان نویدبخش باشد، اما نگاهی به چیدمان آنها نشان می‌دهد که این انتصاب‌ها عموما در حوزه‌های فرهنگی بوده است. معمولا برخلاف آنچه باید وجود داشته باشد، مدیران ارشد حوزه‌های فرهنگی را کم‌ریسک‌تر می‌دانند. بنابراین هم برای حفظ ظاهر نمادین و هم برای تحقق آنچه تکلیف رئیس‌جمهوری بوده، معمولا مدیریت‌های فرهنگی را به بانوان واگذار می‌کنند. 

«سحر حجتی» ادامه می‌دهد: مدیر کل کانون پرورش فکری استان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان، دو معاونت میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در اداره کل میراث فرهنگی استان موید این موضوع است. اگر دقت کرده باشید در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، در گلستان بحث به کار نگرفتن تبعیض مثبت در ساز و کار معرفی نامزدهای انتخاباتی از سوی احزاب و گروه‌های سیاسی گوناگون به شدت مد نظر بود. اما فکر می‌کنم گاهی همین نگاه کاملا برابری‌خواه نیز موجب شده که حقوق آنان تضییع شود. مثلا این موضوع هم عنوان می‌شد که بانوان تجربه مدیریتی اندکی دارند. این مساله باید در مردسالاری تاریخی نظام اجتماعی و سیاسی کشور، بررسی شود. 


تجربه نخستین‌ها در گلستان

یک فعال اجتماعی می‌گوید: گلستان در 8 سال گذشته، نخستین‌های خوبی را تجربه کرده است. حضور نخستین بانوی عضو شورای شهر بندرترکمن در دور چهارم شوراها، نخستین بانوی عضو هیات مدیره نظام مهندسی گلستان، نخستین شهردار زن در مراوه‌تپه در دور پنجم شوراهای شهر و نخستین فرماندار زن اهل سنت در بندرترکمن و نخستین مدیران کل و معاونت‌ها، همه این موارد جزو تجربه‌های بسیار امیدوار‌کننده هستند.
«سحر حجتی» اظهار می‌کند: من هم مانند بسیاری از فعالان دیگر حوزه بانوان معتقدم که وقتش رسیده که شاهد ورود بانوان به حوزه مدیریت‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی به شکل جدی‌تری باشیم. به‌ویژه اینکه با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در گلستان فضا برای ورود بانوان و جوانان گسترده‌تر می‌شود. توجه به توان بانوان در بخش خصوصی و فعالیت‌های اقتصادی مانند کانون زنان بازرگان نشان می‌دهد که بانوان می‌توانند، اگر بگذارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید