• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37927
+
-

نوسازی کالبدهای فرهنگی شهر قزوین

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا: ساخت خانه تئاتر قزوین 25 درصد پیشرفت داشته است

شهری
نوسازی کالبدهای فرهنگی شهر قزوین

آرش صالحی|   قزوین - خبرنگار :

 یکی از نهادهای موثر در رشد و پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی شهر قزوین، کمیسیون فرهنگی و هنری شورای اسلامی است. نهادی که وظیفه سیاستگذاری فرهنگی شهر و تعیین اولویت اجرای برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی برای دستگاه‌هایی مانند سازمان فرهنگی - ورزشی شهرداری را بر عهده دارد. با توجه به بودجه کم دستگاه‌های فرهنگی دولتی استان، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر می‌تواند با استفاده از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، نقش مهمی در توسعه فرهنگی دیار مینودری ایفا کند.

سازمانی که می‌تواند با استفاده از بودجه‌های مناسب خود بیش از پیش در مسیر ساخت و گسترش فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگی در نقاط محروم و کم‌برخوردار شهر قدم بردارد. برای آگاهی بیشتر از برنامه‌های پیش روی این کمیسیون برای توسعه فرهنگی شهر مینونشان، گفت‌و‌گویی را با «مهدیه سادات قافله‌باشی»، رئیس کمیسیون یاد شده تدارک دیدیم که در ادامه می‌خوانید.


مهم‌ترین ظرفیت‌های فرهنگی شهر از نظر رئیس کمیسیون فرهنگی شورا چه هستند؟

قزوین می‌تواند از ظرفیت مهاجرپذیری خود از جمله دانشجویان غیربومی، اقوام و طوایف گوناگون استفاده کند تا در قامت شهری با پیشینه سترگ به گردشگران ایرانی و خارجی شناسانده شود. در این راستا باید برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر برندهای فرهنگی قزوین مانند پایتخت خوشنویسی ایران، موزه تاریخ و طبیعت و میراث فرهنگی کم‌نظیر آن اقدام کرد. برای معرفی هرچه بهتر قزوین باید ظرفیت‌های چشمگیر هنرمندان این شهر بیش از گذشته در کشور و دنیا معرفی شود. ضرورت دارد در این مسیر همه شهروندان نقش ایفا کنند و خود را در سرنوشت فرهنگی این کهن شهر شریک و ذی‌نفع بدانند. 

طرح‌های توسعه زیرساخت‌های فرهنگی شهر چطور پیش می‌رود؟ 

در بودجه امسال شهرداری، 11 میلیارد تومان برای ساخت و تکمیل فرهنگسرا و فضاهای هنری تخصیص یافت. طرح ساخت خانه تئاتر قزوین در ضلع شمالی بوستان ملت هم در همین راستا اجرا می‌شود. این طرح در زمینی به وسعت 2100 متر‌ مربع و با مجموع زیربنای 1835 متر‌ مربع در 3 طبقه مجزا اجرا می‌شود. طرح یادشده تاکنون 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و بودجه آن 5 میلیارد تومان است و تا پیش از زمستان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. یکی از نیازهای اصلی هنرمندان قزوین، به‌ویژه در یک دهه اخیر خانه هنرمندان بوده که با توجه به رویکرد فرهنگی نوین شهرداری در اختیار اهالی هنر شهر و تشکل‌های هنری مردم‌نهاد زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد قرار گرفته است. مدیریت این خانه هم به عهده هنرمندان است. امیدواریم خانه هنرمندان فضایی باشد برای گسترش و سازماندهی بهتر فعالیت‌های هنرمندان شهر و کمبود فضاهایی مانند نگارخانه با تاسیس خانه هنرمندان قزوین جبران شود. 

چه برنامه‌هایی برای نواحی منفصل شهری دارید؟

در یک سال گذشته تلاش شد تا بودجه شهر به طور منصفانه بین محلات و نقاط مختلف شهر توزیع شود. به همین خاطر تمرکز از مرکز شهر برداشته شد و محله‌های قدیمی قزوین هم مورد توجه شورای اسلامی پنجم قرار گرفتند. همچنین تلاش کرده‌ایم که امکانات و خدمات فرهنگی خوبی در اختیار نواحی منفصل شهری قرار دهیم. ساخت فرهنگسرا و خانه‌های فرهنگی در این مناطق و اجرای برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی و هنری در این بخش‌ها از مصادیق تلاش شورا برای ایجاد عدالت فرهنگی است.

در مورد بهره گیری از قابلیت‌های هنرمندان بومی چه اقداماتی انجام شده است؟

در لایحه بودجه شهرداری قزوین تأکید کرده‌ایم که در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی حتماً از هنرمندان بومی استفاده شود و هنرمند بومی همواره در اولویت باشد. مصداق آن هم استفاده از هنرمندان قزوینی در برنامه‌های اخیر سازمان فرهنگی - ورزشی شهرداری به‌ویژه در هفته قزوین بود. فضاسازی شهری با استفاده از کاشیکاری و نقاشی دیواری از رویکردهای مهم برای زیباساختن شهر قزوین است. با این هدف باز هم از سازمان زیباسازی شهرداری خواسته‌ایم این کار را با تکیه بر توان هنرمندان بومی انجام دهد. البته از مدیران زیباسازی خواسته‌ایم که نه تنها دیوارها، بلکه از ظرفیت خیابان‌ها هم برای جذاب‌تر کردن شهر بهره بگیرند. همچنین در زمینه ایجاد شادی و نشاط در پارک و بوستان‌های شهر از سازمان پارک‌های شهرداری خواسته‌ایم که از ظرفیت هنرمندهای تئاتر برای اجرای برنامه‌های مفرح و شادی‌آور استفاده شود. 

اجرای جشنواره ملی نقاشی دیواری و سمپوزیوم سردیس‌سازی چقدر به توسعه فرهنگی قزوین کمک می‌کند؟

 ایده تزئین و زیباکردن فضاهای شهری با استفاده از نقاشی دیواری فصلی نو در مدیریت شهری قزوین به وجود آورده که ظاهر شهر را برای شهروندان تحمل‌پذیرتر و برای گردشگران جذاب‌تر کرده است. در این میان، برگزاری سمپوزیوم سردیس شهدا و مفاخر قزوین هم پای هنر مجسمه‌سازی را به خیابان‌ها باز کرد. باید بپذیریم که همه مردم به موزه نمی‌روند تا با هنر و میراث فرهنگی شهر آشنا شوند. به همین خاطر ضروری است که جای‌جای شهر را با المان‌ها، نمادها و طرح‌های هنری زیبا کنیم تا قزوین که موزه‌ای کهن از ابنیه تاریخی است به موزه‌ای از هنرهای معاصر این دیار هم تبدیل شود. موزه‌ای که مفاخر قزوین و آثار برجسته هنرمندان خود را به رخ هر تماشاگری می‌کشد.


طرح‌هایی برای توسعه اجتماعی شهر
 
«مهدیه سادات قافله‌باشی»، رئیس کمیسیون فرهنگی و هنری شورای اسلامی شهر قزوین درباره طرح‌های توسعه اجتماعی شهر گفت: در یک سال اخیر کوشش کردیم تا ضمن شناسایی گلوگاه‌های تولیدکننده آسیب‌های اجتماعی، راهکارهایی را برای حل این مشکلات طراحی و اجرا کنیم. احیای پاتوق محله‌ها، محلات قدیمی و خرید خانه‌های تاریخی از اقدامات مجموعه مدیریت شهری در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است. امیدواریم نگاه محله‌محور شهرداری قزوین بتواند مشکلات محلات تاریخی و کهن قزوین مانند محله آخوند را رفع کند. در ضمن طرح توسعه و بازآرایی سبزه میدان قزوین با هدف احیای مجموعه تاریخی و فرهنگی ارزشمند دولتخانه صفوی صورت می‌گیرد که می‌تواند شور و نشاط اجتماعی مینوشهر را به طرز چشمگیری افزایش دهد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید