• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37904
+
-

7400 کلاس درس در فارس ایمنی ندارند

امسال برای تجهیز 5 هزار کلاس به سیستم‌گرمایشی استاندارد اقدام شده است

آموزش
7400 کلاس درس در فارس ایمنی ندارند

آذر خسروانیان|  شیراز- خبرنگار:

بدون شک افزایش کیفیت فضاهای آموزشی در پرورش و رشد دانش‌آموزان تاثیر فراوانی دارد و باید به عنوان یک ضرورت مد نظر قرار گیرد. طی سال‌های گذشته اقدامات قابل ملاحظه‌ای را از سوی اداره نوسازی مدارس فارس در راستای مقاوم‌سازی کلاس‌های درس شاهد بوده‌ایم، اما همچنان 25درصد از این کلاس‌ها نیاز به ایمن‌سازی دارند. از طرفی با آغاز پاییز و فرارسیدن فصل زمستان، نصب و راه‌اندازی تجهیزات گرمایشی استاندارد در مدارس نیز از امور مهم آموزش و پرورش فارس به شمار می‌رود که تحقق آن نیاز به تامین اعتبار دارد.


وضعیت مقاوم‌سازی مدارس

مدیر کل نوسازی مدارس فارس با بیان این‌که ۴۰هزار کلاس درس در استان فعال است، می‌گوید: ۲۵ درصد کلاس‌ها نیاز به ایمن‌سازی دارند.

«سرفراز موصلی» ادامه می‌دهد: ۷ هزار و 400 باب از کلاس‌های درس باید ایمن‌سازی شوند و این کار مستلزم در نظر گرفتن اعتبارات ویژه است.
وی با یادآوری این‌که مقاوم‌سازی و بازسازی مدارس در فارس از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است، اضافه می‌کند: تاکنون 10 هزار و 500 کلاس درس بهسازی شده‌اند، اما بر تعداد مدارسی که نیاز به بهسازی و مقاوم‌سازی دارند افزوده شده
 است.

موصلی می‌افزاید: با گذشت زمان بر عمر سازه‌ها افزوده می‌شود، همچنین در اوایل انقلاب هنگام ساخت‌و‌ساز مدارس اصول ایمنی رعایت نشده است. 
وی با اعلام این‌که در حال حاضر ۹۵۰۰ کلاس درس باید در برابر خطرات غیرمترقبه از استحکام بیشتری برخوردار شود، می‌گوید: ۷۰ درصد مدارس غیرایمن در شهرستان‌ها و ۳۰ درصد از آنها در مرکز استان فعال است.


شرایط بازسازی مدارس

مدیر کل نوسازی مدارس فارس که معتقد است بازسازی و بهسازی مدارس در شهرستان‌های استان تفاوت دارد، می‌گوید: نسبت به شرایط اقلیمی هر شهرستان برای ایمن‌سازی و بهسازی مدارس اقدام می‌شود.
 موصلی ادامه می‌دهد: در مرحله اول ایمن‌سازی مدارس باید اصول فنی یکسان از لحاظ ایمنی، نشاط و شادابی رعایت و در مرحله بعد لازم است بنا به نیازهای هر منطقه ایمن‌سازی کلاس‌های درس انجام شود. 

وی با اشاره به این‌که بر اساس نیازها و افزایش یا کاهش جمعیت دانش‌آموزان مساحت زیربنای آموزشی نیز متفاوت است، اضافه می‌کند: رویکرد جدید نوسازی مدارس را با نگاه بلندمدت و بنا به نیازهای آینده دنبال می‌کنیم تا از هدر رفت منابع سرمایه آیندگان جلوگیری و کارایی مدارس پس از گذشت سالیان متمادی حفظ شود.
موصلی به وضعیت بیمه سازه‌های آموزشی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: پوشش بیمه‌ای در مراحل ساخت‌و‌ساز برای کلیه فضاهای آموزشی ضروری است که بعد از اتمام ساخت به آموزش و پرورش سپرده می‌شود و دیگر بر عهده سازمان نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس نیست.


تجهیزات گرمایشی استاندارد

این مقام مسئول به ساماندهی وضعیت گرمایشی بیش از ۱4 هزار کلاس درس در سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: این تعداد کلاس درس در پایان سال گذشته از سیستم گرمایشی مناسب برخوردار شده‌اند و امسال نیز برای تجهیز 5 هزار کلاس به سیستم‌های استاندارد گرمایشی اقدام شده است.
موصلی با اعلام این‌که تاکنون ۳۰ درصد از مدارس به سیستم گرمایشی تجهیز شده‌اند، می‌افزاید: با تامین اعتبار لازم مابقی مدارس نیز از این امکانات بهره‌‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به این‌که تجهیزات شوفاژ در ۴ هزار کلاس درس نصب شده است، ادامه می‌دهد: بیش از ۵ دستگاه اسپلیت 2منظوره نیز برای کلاس‌های درس مناطق معتدل و سردسیر استان نصب شده است.

موصلی با بیان این‌که اعتباری بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان برای گرمایش ۱۴ هزار کلاس درس هزینه شده است، می‌افزاید: در مناطق فاقد شبکه گازرسانی شهری و یا در مدارس قدیمی که شبکه گازرسانی در آنها تعبیه نشده است از بخاری‌های برقی تابشی و یا نفتی استاندارد استفاده می‌شود.


مشارکت خیرین مدرسه‌ساز

مدیر کل نوسازی مدارس فارس در خصوص اهمیت مشارکت خیرین مدرسه‌ساز می‌گوید: در سال‌های اخیر این مشارکت‌‌ها افزایش چشمگیری یافته و نقش خیرین مدرسه‌ساز در پیشبرد اهداف موثر بوده است.

«سرفراز موصلی» با تاکید بر این‌که مشارکت خیرین در مدرسه‌سازی روند رو به رشدی داشته است، اضافه می‌کند: نیکوکاران در جشنواره خیرین مدرسه‌ساز، بالغ بر ۸۴ میلیارد تومان تعهد مدرسه‌سازی را متقبل شده‌اند و طی یک سال اخیر نیز کلنگ ۴۰ پروژه از سوی آنها بر زمین زده شده است.وی ادامه می‌دهد: طی یک سال آینده یا با مشارکت اداره نوسازی مدارس و یا با اعتبارات خیرین این پروژه‌ها به بهره‌برداری می‌رسند. 

موصلی با بیان این‌که خیرین، هم در احداث و هم در بازسازی مدارس قدیمی گام‌های ارزشمندی را برداشته‌اند، می‌افزاید: مشارکت و همت خیرین فارس در امور مربوط به مدرسه‌سازی قابل تکریم است و امیدواریم با طرح چشم‌انداز بلندمدت و همکاری اقشار گوناگون مردم و خیرین بتوانیم فضاهای آموزشی امن و مناسبی را برای نسل آینده پایه‌گذاری کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید