• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37923
+
-

جارچی‌لو، خاک بی‌پولی می‌خورد

روند اجرای پروژه بازسازی این منطقه با مشکل کمبود منابع مواجه شده است

عمرانی
جارچی‌لو، خاک بی‌پولی می‌خورد

سعید آقاسی|   ارومیه - خبرنگار:

اهالی منطقه ریحان‌آباد، جارچی‌لو و شاغلان شهرک صنعتی فاز 2 طی تماس‌های مکرر با روزنامه همشهری از وضعیت اسفناک جاده این منطقه خبر دادند. با پیگیری‌های خبرنگار همشهری مشخص شد که به دلیل اختلافات مالی بین شرکت پیمانکار و اداره راه و شهرسازی ارومیه، روند اجرایی پروژه بسیار ضعیف انجام می‌شود و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شده است.


شکایت اهالی از وضعیت جاده

طبق اظهارات اهالی قسمتی از جاده این منطقه تقریبا یک سال پیش به منظور بازسازی تخریب شده است و عملیات بازسازی آن به‌کندی پیش می‌رود تا حدی که رفت و آمد مردم با مشکل زیادی روبه‌رو شده است.

«امیر خلیلی» یکی از ساکنان این منطقه می‌گوید: به‌تازگی یک لاین از نصف مسیر با پیگیری‌های مداوم اهالی، آسفالت شده است. تخریب نصف دیگر مسیر در حالی صورت گرفت که پیمانکار این پروژه و اداره راه و شهرسازی از مشکلات آگاه بوده و امکان نیمه‌کاره ماندن پروژه موضوع غیر‌ملموسی برایشان نبود. وی اظهار می‌کند: گرد و خاک شدید این مسیر، زندگی را برای اهالی این منطقه سخت کرده است و رفت و آمد با خودرو نیز به‌سختی انجام می‌پذیرد تا جایی که خودروهای اهالی این منطقه دچار آسیب شده‌اند.


ایجاد ذهنیت منفی در سرمایه‌گذاران

یکی از افراد شاغل در شهرک صنعتی فاز 2 ارومیه در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: علاوه بر این‌که عبور و مرور برای کارکنان سخت است، با آغاز فصل سرما و بارش برف و باران، وضعیت این جاده غیرقابل تحمل می‌شود.

«علی‌اکبر مهدوی» با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام‌شده در این شهرک، ادامه می‌دهد: تاجران زیادی از اقصی‌نقاط کشور و خارج از ایران برای همکاری با شرکت‌های این شهرک به ارومیه می‌آیند. اما وضعیت جاده منتهی به شهرک صنعتی فاز 2 بسیار اسفناک بوده و این وضعیت می‌تواند در افکار معاملاتی سرمایه‌گذاران تاثیر منفی داشته باشد.

وی بیان می‌کند: مشکلات به‌وجودآمده تنها به خسارت دیدن خودروی کارکنان این شهرک ختم نمی‌شود، بلکه کارکنانی که خودرو شخصی نداشته و با وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد می‌کنند نیز با مشکل مواجهند، چراکه وسایل نقلیه عمومی دیگر از این مسیر عبور نکرده و این افراد ناچار به رفت و آمد از مسیر جاده دریا می‌شوند که همین موضوع نیز مستلزم هزینه بیشتری است. 

مهدوی تاکید می‌کند: ما مدام پیگیر این مساله بوده و با اداره راه و شهرسازی، شرکت پیمانکار و استانداری گفت‌وگو کرده‌ایم، اما مشکلات موجود بین پیمانکار و اداره راه و شهرسازی، پروژه بازسازی این منطقه را با مشکل روبه‌رو کرده است. 


این فعال صنعتی می‌گوید: البته این مشکلات تنها بخشی از مشکلات شهرک صنعتی فاز 2 ارومیه است که در صورت رسیدگی نکردن به آنها می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد و صنعت آذربایجان غربی وارد کند. انتظار مردم و مدیران واحد‌های تولیدی از مسئولان استان این است که بتوانند با همکاری و هماهنگی مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی استان و به‌ویژه شهرک صنعتی فاز 2 ارومیه را حل کنند تا شاهد پیشرفت و خارج شدن از رکود اقتصادی استان باشیم.


کمبود منابع، علت کندی پیشرفت پروژه

رئیس اداره راه و شهرسازی ارومیه با اشاره به این‌که این پروژه در قالب بهسازی محور ریحان‌آباد، جارچی‌لو و شهرک صنعتی فاز 2 به منظور ارتقای درجه راه فرعی و تبدیل آن به محور درجه یک کلید خورده است، اظهار می‌کند:‌ اعتبار ابلاغی برای این پروژه 2 میلیارد تومان بود اما فعلا تخصیص اعتبار صورت نگرفته است.

«میرعبدالهی حسینی» درباره قرارداد بهسازی پروژه عنوان می‌کند: اوایل مرداد امسال قرارداد این پروژه با یک شرکت پیمانکاری بسته شد، اما در ادامه کمبود منابع مالی، پیشرفت عملیات را با مشکل روبه‌رو کرده است. وی می‌افزاید: ما تلاش خود را برای پیشرفت پروژه انجام می‌دهیم، اما در وضعیت کنونی با کمبود اعتبار روبه‌رو هستیم.

حسینی بیان می‌کند: با وجود مشکلات در چند روز اخیر حواله 257 تُن قیر، که نزدیک به 12 تریلی است، امضا شده و به‌زودی در اختیار شرکت پیمانکاری قرار خواهد گرفت تا پروژه دوباره از سر گرفته شود.
البته جلسات متعددی هم در این باره با «سیدهادی بهادری» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی برگزار و قول مساعد برای پیگیری اخذ منابع مالی گرفته شده است.


ناتوانی در اجرای پروژه 

مدیر‌عامل شرکت پیمانکاری پروژه بازسازی منطقه ریحان‌آباد، جارچی‌لو و شهرک صنعتی فاز 2 ارومیه می‌گوید: پس از انعقاد قرارداد با اداره راه و شهرسازی استان، این پروژه با توان مالی خود شرکت آغاز به کار کرد و تا حدودی پیشرفت خوبی داشت.
«فرزام الهامی» ادامه می‌دهد: در ادامه روند اجرای این پروژه با مشکل کمبود منابع مواجه شدیم و اداره راه و شهرسازی هم دیگر کمکی به ما نمی‌کند. این اداره موظف به پرداخت 5/1 میلیارد تومان به شرکت ماست، اما از پرداخت این مبلغ امتناع کرده و همین موضوع باعث بروز مشکلات جاری شده است. 
الهامی با بیان این‌که از توان مالی ساقط شده‌ایم، اظهار می‌کند: با وجود پیگیری‌های انجام‌شده برای دریافت قیر مورد نیاز از اداره راه و شهرسازی و اجرای سریع پروژه، تا به امروز هیچ کمکی از سوی این اداره صورت نگرفته است.


فرصتی برای بازسازی مناطق محروم 

منطقه جارچی‌لوی ارومیه تابستان امسال میزبان اردوهای جهادی بود و فعالیت‌های خدماتی سازندگی در این منطقه انجام شد. خدمت‌رسانی در این منطقه شامل فعالیت‌های عمرانی، پزشکی،‌ فرهنگی، ورزشی و... بود که در 2 منطقه صومای و جارچی‌لوی ارومیه انجام شد و با استقبال و قدردانی ویژه مردم همراه بود. اما نباید این نکته را فراموش کرد که اثربخشی در حوزه‌های خدمات‌رسانی باید به صورت مستمر و با هدف بهبود زندگی شهروندان و روستاییان صورت بگیرد. اجرای اردوهای جهادی که به صورت داوطلبانه از سوی بسیاری از نهادهای مختلف در مناطق محروم صورت می‌گیرد، شرط خوب اما کافی برای خدمات‌رسانی نیست. مردم مناطق محروم انتظار دارند که مورد توجه مسئولان استان قرار گرفته و فرصتی هم برای رفع مشکلات آنها از سوی ارگان‌های مربوطه در نظر گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید