• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37493
+
-

چالش تأمین پارکینگ در بافت فرسوده

پریسا امیرقاسم خانی /خبرنگار

سالانه حدود500هزار خودرو به شهر تهران اضافه می‌شود، ‌درحالی‌که تهران ظرفیت زیرساخت‌های لازم برای توقف خودرو را ندارد. این معضل در بافت فرسوده حادتر است؛ طوری که طبق آمار رسمی شاهد بالاترین آسیب اجتماعی نزاع خیابانی، بر سر جای پارک در این مناطق هستیم. متأسفانه با تمام سیاست‌هایی که مدیران شهری در طول 2 دهه به کار بردند، نتوانستند معضل پارکینگ را در تهران و به‌ویژه بافت فرسوده حل کنند و امروز به جایی رسیده‌ایم که نشست‌هایی با عنوان «چالش تامین پارکینگ در شهر تهران با تمرکز بر تامین پارکینگ در بافت فرسوده» با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران برگزار می‌شود.

بخش خصوصی اعلام آمادگی نمی‌کند
معضل پارکینگ در بافت‌های فرسوده از زمانی شروع شد که ساخت‌وسازهای بی‌رویه در تهران شکل گرفت. کاوه حاجی‌علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می‌گوید: «اکنون در بافت فرسوده از هزار پلاکی که در جریان نوسازی از شهرداری پروانه گرفته، حدود 190هزار واحد مسکونی ساخته شده که 50درصد این ساخت و سازها به‌صورت انفرادی با میانگین مساحت 113مترمربع و 50درصد به‌صورت تجمیعی با میانگین 2پلاک و میانگین مساحت تقریبی 150مترمربع بوده‌اند و نتوانسته‌اند 100درصد پارکینگ مورد نیاز را تأمین کنند.» بسیاری از ساختمان‌ها با اینکه طبق تعهد باید پارکینگ مورد نیاز خود را تامین می‌کردند، این کار را انجام ندادند. 
به‌نظر می‌رسد بخش خصوصی می‌تواند در زمینه رفع مشکل پارکینگ در بافت فرسود با سرمایه‌گذاری و مشاوره اقدام جدی انجام بدهد. محسن فقیهی، رئیس اتحادیه توقفگاه و پارکینگ‌داران می‌گوید: «ما در سال ۹۰ حدود ۳۰۰ واحد پارکینگ خصوصی داشته‌ایم که سرویس‌دهی عمومی می‌کردند و امسال در سال ۹۷ فقط ۱۴۰ واحد از آنها به‌علت عدم‌صرفه اقتصادی باقی مانده‌اند. سایر پارکینگ‌ها تعطیل شده‌اند. در زمانی که ساخت یک واحد پارکینگ بدون احتساب زمین بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان هزینه ساخت دارد و بازگشت سرمایه آن حدود ۳۰ سال خواهد بود و برخی مالکان خصوصی درخواست تسهیلاتی مانند ارائه یک واحد تجاری در قبال ساخت یک طبقه پارکینگ را دارند، باید جدی‌تر به این مسئله پرداخت. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران حمایت مالی از مالکان پارکینگ‌ها با افزایش تعرفه‌ها، ارائه خدمات لازم جهت افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به ساخت‌وساز پارکینگ‌ها، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و بومی‌سازی‌ شده، تسهیلات برای سند مالکیت پارکینگ‌ها، کاهش هزینه احداث با تخفیف‌های شهرداری، روانسازی دریافت پروانه ساخت پارکینگ و... را از راهکارهای لازم در این زمینه می‌داند.

این خبر را به اشتراک بگذارید