رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل ایدرو، با هشدار نسبت به پیامدهای اقتصادی و زیستمحیطی تداوم فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور گفت: تنها خودروهای فرسوده سواری و وانت سالانه ۸.۳ میلیارد لیتر بنزین میسوزانند و ۸.۳ میلیارد دلار از منابع کشور را هدر میدهند. درصورت جایگزینی این خودروها با مدلهای نو، دوگانهسوز یا برقی، میتوان تا ۷ میلیارد دلار صرفهجویی ارزی کرد و ۷۰ درصد کاهش ناترازی بنزین در کشور رقم زد.
براساس آخرین آمارها امروز نزدیک به ۴۲ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت در ناوگان حملونقل کشور، در حال تردد است که نزدیک به ۲۲ میلیون یا بهعبارتی ۵۲ درصد از این ناوگان در مرز فرسودگی (امکان اسقاط خودرو) قرار دارند و بیشترین سهم مربوط به موتورسیکلتها و خودروهای سواری و وانت است. از سوی دیگر تا امروز نزدیک به ۲.۵ میلیون خودرو از چرخه ناوگان حملونقل خارج و اسقاط شده و نزدیک به ۲۴ میلیون خودرو سواری و وانت در کشور در حال تردد هستند. طی سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ تاکنون نزدیک به ۱.۵ میلیارد لیتر بنزین ناشی از اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو صرفهجویی و نزدیک به ۸ درصد کاهش انتشار گازهای آلاینده و گلخانهای حاصل شده و لازم است جهت افزایش پایداری فرآیند صرفهجویی ارزی ناشی از صرفهجویی مصرف، در چرخه اسقاط و نوسازی ناوگان سرمایهگذاری شود که تا امروز اینگونه نبوده است. سال گذشته مصرف بنزین نسبت به تولید آن نزدیک به ۳.۵ میلیارد لیتر ناتراز بوده و ارز کشور برای تامین آن استفاده شده و در صورت عدم سرمایهگذاری در اسقاط خودروهای فرسوده ناشی از صرفه جویی مصرف سوخت، این میزان ناترازی میتواند تا 5برابر افزایش یابد و در این میان یک دوراهی مهم وجود خواهد داشت؛ سرمایهگذاری ۳.۵ میلیارد دلاری در حوزه اسقاط و نوسازی ناوگان حمل و نقل یا هزینه کرد بیش از 15میلیارد دلاری برای حل مسئله ناترازی بنزین طی 6 سال آتی.

خودروهای فرسوده چقدر بنزین میخورند؟
در همینه زمینه :