• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3744
+
-

تیاب؛ ته دنیا

اهالی روستای تیاب هرمزگان می‌گویند هیچ کس به فکر ما نیست چون در انتهای دنیا زندگی می‌کنیم

هرمزگان
تیاب؛ ته دنیا

زهرا حسینی زاده/ بندرعباس-خبرنگار:

 تیاب، دهستانی از توابع بخش مرکزی شهرستان میناب در هرمزگان، با قدمتی 400 ساله، سومین بندر گمرک کشور محسوب می‌شود.

تیاب تنها بندر تجاری میناب و یکی از بندرهای منحصر به فرد استان با کاربری گردشگری و تجاری است که گردشگران بسیاری همیشه از تالاب زیبای آن بازدید می کنند. با وجود این، تیاب روی دیگری هم دارد؛ فاضلاب نیمه‌کاره تیاب جان و سلامتی مردم را تهدید می‌کند. 

 

راه ناهموار روستا

برای پیگیری وضع روستا راهی تیاب می‌شویم. راه میناب تا تیاب کیفیت مطلوبی ندارد، اما با هر مشقتی بود به روستا می‌رسیم. بلقیس، زنی 36 ساله و خوش‌سرزبان است. هنگامی که می‌فهمد خبرنگاریم سفره‌ دلش را پهن می‌کند و می‌گوید: نیمه‌کاره ماندن پروژه فاضلاب تیاب موجب شده است مردم منطقه دچار بیماری‌های قارچی و پوستی شوند.

وی توضیح می‌دهد: خواهرزاده‌ام به این بیماری دچار شده و درمانگاه منطقه هم پزشک خوبی برای معالجه او ندارد. اگر باران بیاید که باید به این مشکلات پوستی، معضل رفت و آمد و خسارت به منازل را هم اضافه کنیم. گویا ما ته دنیا زندگی می‌کنیم و به معنای واقعی کلمه فراموش شده‌ایم.

زن دیگری که خود را فاطمه معرفی می‌کند هم حرف‌های بلقیس را می‌شنود. او می‌گوید: آب‌های سطحی در معابر اصلی و فرعی جمع و وارد منازل مسکونی می‌شود و همین مساله موجب نشست ساختمان‌ها و تخریب آن‌ها شده است. 

 

 

آغاز وعده‌ها از سال 87

اما واقعا چه اتفاقی برای پروژه‌ فاضلاب تیاب افتاده است؟ اگر اخبار منتشر شده در این باره در چند سال گذشته را مرور کنیم به نکات قابل توجهی دست می‌یابیم. سال 87 پروژه‌ای برای جمع‌آوری فاضلاب روستایی تیاب  و همچنین ایستگاه پمپاژ با اعتبار بیش از 6 میلیارد و 586 میلیون ریال کلید خورد و قرار شد طی 6 ماه به بهره‌برداری برسد، اما روند ساماندهی آن با مشکل مواجه شد و هنوز به پایان نرسیده است.

در سال 91 فرماندار میناب با حضور مدیر آب و فاضلاب روستایی، مدیرکل بنیاد مسکن و تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی از این منطقه بازدید میدانی کرد و در این بازدید از همه مدیران استانی و محلی خواست برای تکمیل این طرح از همه ظرفیت‌ها استفاده کند. مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان هم با اشاره به برخی از مشکلات موجود در بندر تیاب از اعزام و انتفال ماشین‌آلات به این بندر خبر داده و گفته بود: با انتقال تجهیزات مورد نیاز کار تسطیح معابر در بندر تیاب آغاز می‌شود.

 

 

دستور اکیدی که باد هوا شد

شهریور سال 92 استاندار وقت هرمزگان در این باره گفت: از آنجا که طرح فاضلاب بندر تیاب وضع نامطلوبی دارد، هفته آینده با اعتبار استانی کار ساماندهی آن آغاز می‌شود. ابراهیم عزیزی افزود: اجرای طرح فاضلاب تیاب به اعتبار ملی نیاز دارد و باید برای تامین آن پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

با هماهنگی‌های انجام شده 600 میلیون تومان اعتبار برای اجرای فاز دوم طرح این منطقه اختصاص می‌یابد و هیچ تعللی در اجرای طرح فاضلاب و طرح هادی بندر تیاب پذیرفتنی نیست. 

 

 

93 هم رسید و...

سال 93 عبدالحمید حمزه‌پور، مدیر وقت آب و فاضلاب روستایی در این باره گفت: حفاری در بندر تیاب به دلیل همجواری با دریا مشکل، اما همچنان 2 مرکز ساخت پمپاژ و لوله گذاری خط انتقال به تصفیه‌خانه در حال اجراست. وی برای تکمیل پروژه وعده 6 ماهه داد، اما این وعده هم پوشالی از آب درآمد. در سال 94 هم محمد محسنی، مدیر وقت اداره بنادر و دریانوردی نیز از بهسازی بندر تیاب گفت.

حالا با وجود همه این وعده‌ها بعد از 9 سال این پروژه که اولین پروژه ملی آب و فاضلاب روستایی هرمزگان است، همچنان به پایان نرسیده و فقط 50 درصد رشد فیزیکی داشته.

 

کسی به دادمان نمی‌رسد

رئیس شورای اسلامی تیاب درباره وضع این پروژه در شرایط کنونی به همشهری می‌گوید: آقای استاندار 2 ماه پیش وعده‌ بهسازی راه و به سرانجام رسیدن فاضلاب را صادر کرد، اما همچنان وضع به روال سابق است و کسی به داد تیابی‌ها نمی‌رسد.

یعقوب بازماندگان کم‌کاری آب و فاضلاب روستایی را جفایی در حق مردم تیاب  می‌داند.

 

 

 

امیدواریم تیاب ته دنیا نماند

 

دهیار دهستان تیاب هم به این موضوع انتقاد می‌کند و به همشهری می‌گوید: بیماری‌های پوستی و قارچی، مسدود شدن راه‌ها، سختی تردد در شهر و ده‌ها مشکل دیگر تیابی‌ها را آزار می‌دهد و دیگر هیچ بهانه‌ای برای ‌رسیدگی نکردن به این وضع پذیرفتنی نیست. جلیل تقی‌نژاد اظهار امیدواری می‌کند که وعده‌های استاندار جدید هرمزگان که در بازدید یک ماه پیش به مردم داده بود، عملی شود تا تیاب دیگر ته دنیا نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید